• caliningrad

Alla basta skolor i Sverige ar privatskolor

Det sager en del om hur daliga den kommunala skolan har blivit i Sverige!

Sveriges 10 bästa skolor

1. Fredrikhovs slotts skola, Stockholm

2. Enskilda gymnasiet, Stockholm

3. Franska skolan/Ecole française, Stockholm

4. Musikskolan Lilla Akademien, Stockholm

5. Carlssons skola, Stockholm

6. Sollentuna musikklasser, Sollentuna

7. Vittra, Lidingö

8. Europaskolan på Södermalm, Stockholm

9. Europaportens grundskola, Malmö

10. Engelska Skolan i Eskilstuna, Eskilstuna

• Svar på tråden Alla basta skolor i Sverige ar privatskolor
  • 071001

Ja, så är det. Bäst att du inte flyttar hit igen.

• Gurkan
    071001 skrev 2011-11-21 11:26:53 följande:

• caliningrad
    071001 skrev 2011-11-21 11:26:53 följande:

blir tyvarr tvungen. men jag har stallt min dotter i kon av de flesta av dessa skolor. annars det stammer, ska nog inte flytta.
  • 071001

Jag tror att privatlärare är det bästa alternativet för dig eller internatskola.

• Rockan

Ja eller så säger det en del om hur elevpengen utarmat den kommunala skolan...

• Rockan

Sen är jag lite intresserad av vilken undersökning det här är och hur de definierar "bästa". Är det resultat, hur eleverna trivs, lärartäthet, andel behöriga lärare, kursutbud, en sammanvägning av olika faktorer, o.s.v., som har mätts?

• caliningrad
    Rockan skrev 2011-11-21 12:04:16 följande:
    Sen är jag lite intresserad av vilken undersökning det här är och hur de definierar "bästa". Är det resultat, hur eleverna trivs, lärartäthet, andel behöriga lärare, kursutbud, en sammanvägning av olika faktorer, o.s.v., som har mätts?
    Läs själv:
    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3343381.ece

Statistiken är helt officiell, kommer från Skolverket. Det är bara resultat som tas i hänsyn och det är väl rätt.
    Vill man trivas och ha kul, så ska man jämföra Liserberg och Gröna Lund istället för skolor.

Men detta har just många svenskar intte förstått: att man går i skolan för att studera och lära sig. 
  • Pumpkin

Det ligger en hel del i det Rockabillan säger.

Alla lärare ska vara behöriga (dvs ha samma utbildning) och alla skolor ska följa läroplanen. Men privata skolor kan locka med högre löner för lärarna, flashiga prylar till eleverna och coola program - alltså söker sig många ungdomar dit och bara de bästa/mest ambitiösa tar sig in, vilket resulterar i bättre resultat på dessa skolor (något förenklat...). Om det inte var så lätt att starta friskolor och om det var hårdare kontroll (de ska inte ha mer pengar än vad som behövs, precis som de kommunala) på dessa skulle det kanske se lite annorlunda ut.

Trodde faktiskt aldrig att jag skulle säga det då jag själv gått på en privat gymnasieskola (då Sveriges bästa) och dessutom röstar blått, men men...

• caliningrad
    071001 skrev 2011-11-21 11:33:07 följande:
    Jag tror att privatlärare är det bästa alternativet för dig eller internatskola.
    privatlärare = förbjudet tyvärr (skolplikt i sverige).
    internatskolor = kan vara en lösning för många stökiga elever men min dotter ingår inte i denna kategori. Skulle kännas omöjligt att  inte umgås dagligen. 
Svar på tråden Alla basta skolor i Sverige ar privatskolor