• Lieee

Tennisbollar

Mina hundar älskar tennisbollar, de leker gärna med det på gården och har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara farligt för dem, vi kastar lite ibland och annars busar de runt med dem.

En bra och billig leksak helt enkelt.

Men nu hör jag från olika håll att det är vanligt att de sätter dem i halsen ?

Har ni hört / varit med om detta, hur vanligt är det egentligen ?

carpe diem
  • Svar på tråden Tennisbollar
  • dezibel

Allt som går att tugga sönder i småbitar är det alltid en risk med och hundarna bör inte leka med dom utan uppsikt. Det enda min schäfer hade ute som han fick roa sig med själv var kongar och helgjutna bollar. Tennisbollar har jag i fickan som belöning, dom är hårdvaluta och används bara om nån varit väldigt duktig :)

• Äggfis

Har fått dra ut en tennisboll ur svalget på en dobermann. Rekommenderar alltid folk som tvunget vill använda bollar till sina hundar att använda de av "hårdgummi" som även har ett snöre (dessutom bör man kolla av hur snöret sitter, "testdra" lite i det, så att det inte är ett sådant som lossnar av minsta lilla tyngd bakom), samt att aldrig låta hundar leka obevakade med bollar oavsett storlek, kvalité eller snören.

• MammaTillDomFinaste
    Äggfis skrev 2011-11-21 15:07:08 följande:
    Har fått dra ut en tennisboll ur svalget på en dobermann. Rekommenderar alltid folk som tvunget vill använda bollar till sina hundar att använda de av "hårdgummi" som även har ett snöre (dessutom bör man kolla av hur snöret sitter, "testdra" lite i det, så att det inte är ett sådant som lossnar av minsta lilla tyngd bakom), samt att aldrig låta hundar leka obevakade med bollar oavsett storlek, kvalité eller snören.
    låt inte kul. blir ju lättare på stora hundar att få i sej hela bollen också :-/ dom med snöre tycker jag e toppen! men jag låter inte ens kineserna leka obevakad med boll. boll-lekar är nåt man leker tillsammans med hunden, inte hunden själv, då kan dom ha en tuggknut istället!
  • Lieee

Ja nu är mina hundar aldrig obevakade när de leker med sina tennisbollar så att de tuggar sönder dem händer inte det hinner jag se. Är alltid med dem på gården.

Men just det du skrev om dobermanen, det händer alltså, usch va otäckt, ja då får man nog börja tänka om!

carpe diem
  • Fiffigt
    Hej TS. 

Allt som går in helt i hundens mun kan även åka ner i halsen och där kommer det fastna, man har inte lång tid på att få ut det OM det ens är möjligt i vissa fall :(  Överdimensionerar alltid min hunds leksaker.  

Köp en fotboll åt dem ist :) Eller typ handboll:) För du har väl stora hundar tyckte jag det såg ut som:)  

Självklart ska ingen hund lämnas med vare sig ben eller leksaker när den är ensam. 

• Lieee
    Fiffigt skrev 2011-11-22 15:38:09 följande:
    Hej TS. 

Allt som går in helt i hundens mun kan även åka ner i halsen och där kommer det fastna, man har inte lång tid på att få ut det OM det ens är möjligt i vissa fall :(  Överdimensionerar alltid min hunds leksaker.  

Köp en fotboll åt dem ist :) Eller typ handboll:) För du har väl stora hundar tyckte jag det såg ut som:)  

Självklart ska ingen hund lämnas med vare sig ben eller leksaker när den är ensam. 

Ja till mina hundars stora förtvivlan är alla tennisbollar nu på vinden.
    Har köpt lite kamptrasor till dem istället men de vägrar leka med dem, men det kommer nog när de slutat sura för att tennisbollarna är borta ;)

Fotbollar leker vi med ibland, de brukar alltid få dem att rulla in i hästhagen dock så de sitter där och skäller sen när hästarna tar deras bollar. =)

Tack för eran tid och svara på min fråga (som jag väl egentligen visste svaret på men ville ha fel ) Obestämd
    carpe diem
  • josu

Jag har också hört om hundar som sätter tennisbollar i svalget, vi har så liten hund så det är ingen risk, men vi använder ändå bollar med snöre i. Hon får inte leka själv med bollar eller ben. Lek med bollar ger min hund ganska hög stressnivå så vi begränsar boll lekarna rätt mycket.

Svar på tråden Tennisbollar