• Anonym

iPhone och abonnemang till 11-åring?

Vad har ni för abonnemang till era barn?

Vill ha lite kontroll på surfandet etc, hur gör man det? 

• Svar på tråden iPhone och abonnemang till 11-åring?
  • Babyystar

Man kan sätta en penga-spärr på hur mycket hon/han ska kunna använda upp. Sätter du tex 200:-/månad så går det inte att ringa/smsa/surfa mer när man kommit upp i det beloppet.

• Mullan

Telia kontant har så att du kan surfa för 500kr om året.. Ring runt till olika operatörer och fråga fig fram :)

• Anonym

Min son har en iPhone med kompis surf. Då betalar man bara en pott i månaden och han kan inte surfa för mer.
    Däremot får han inte ringa, han får sms mig om det är något så ringer jag upp. (om det inte är något allvarligt, då får han självklart ringa)
    Det funkar toppen! 

• Den allsmäktige

En elvaåring ska inte ha en iPhone.

• Anonym
    Den allsmäktige skrev 2011-11-21 12:46:47 följande:
    För att?
  • Anonym
    Hahahahah eller det bestämmer du?
  • Anonym
    Instämmer. En mobil för över 5000 kr? Snälla. Ett barn klarar sig utmärkt på en mobil för 1-2000 kr. Dessa iphones gör att andra barn i skolan osv. känner att dom MÅSTE ha det för att vara "inne". Och alla föräldrar har inte råd med det. Tycker det är rent utsagt LÖJLIGT att ge en sådan dyr telefon till ett barn.
  • Tealhawk

INGEN iPhone åt en 11-åring. De är svindyra, både telefonen i sig och i drift (vet att man kan spärra, men då är det lika lönt att köpa en billigare telefon) samt att iPhones har jättesvaga skärmar i jämförelse med andra androids så den kommer vara spräckt inom ett halvår.

• Anonym
    Tealhawk skrev 2011-11-21 12:50:08 följande:
    INGEN iPhone åt en 11-åring. De är svindyra, både telefonen i sig och i drift (vet att man kan spärra, men då är det lika lönt att köpa en billigare telefon) samt att iPhones har jättesvaga skärmar i jämförelse med andra androids så den kommer vara spräckt inom ett halvår.
  • Anonym (ingen)

absolut ingen Iphone till en 11-åring, de behöver inte ha mobilen till allt och surfa överallt behövs inte heller. Vi hade diskussion här i somras då dottern som fyllde 13 ville ha en iphone, men jag vill inte att hon ska kunna surfa hela tiden, utan det får hon göra när hon är hemma vid en vanlig dator. Hon blev sur , men det blev en vanlig telefon till henne och jag sa att en iphone blir det tidigast  när hon fyller 15. Tycker det har gått för långt nu med iphone nu för tiden. Var på en gåsamiddag med 30 personer för någon vecka sedan, och gissa vad tråkigt det var, för hälfen av sällskapet hade sin iphone uppe mer än en gång under kvällen. Inget socialt liv där inte.

• Anonym

Nu var ju inte frågan OM det var lämligt eller inte.

Alla barn har olika intressen och önskemål. Vissa har en egen dator, andra får ett playstation etc.
    Om min son haft en äldre telefon i flera år och visat att han klarar att sköta en mobil så ser jag inget hindder nu när han behöver en ny.
    Att det just är en iphone är väl ingen större skillnad på andra mobiler, då dom flesta går att ladda ner saker på samt surfa med.

Att barn "måste vara"? Bygger inte ni era barns självförtroende utifrån dem själva, att dom ska vara trygga som dom är? Inte att dom ska ha samma saker som andra?       

Ni som har vänner som i samband med middag och liknande sitter med sina mobiler kanske ska byta umgänge?

Har väl inget med min son att göra!

Tack ni som givit svar på frågan.         

Svar på tråden iPhone och abonnemang till 11-åring?