• guffen

Löptikpå promenadstråket = orolig hanhund. Tips?

Förra gången det var löptik i trakten var den hunden på vår gård och retade våra vovvar springandes utanför hundgården och kring oss när vi var ute på promenader.

Denna gång är det en annan hund som är på löpen och den äldre av jyckarna (Elliot) är helt ur gängorna. Han vill absolut inte vara inne alls trots att han i -22 grader brukar ligga på första parkett i soffan vid det laget. Så snart han kommer in vill han ut.

Vi går i skogen i stället för efter vägen för att slippa påverkan, men för att komma till skogen (och alla vägar) måste man gå en bit efter vägen varvid lukten uppenbarligen är påtaglig.

Vad som är problemet:
    - Han vill inte vara inomhus
    - Han är jättestressad
    - Han ylar, jättemycket
    - Han drar som en tok på promenader

Nån som har några bra tips på hur man gör det hela lite lättare de närmaste veckorna?

• Svar på tråden Löptikpå promenadstråket = orolig hanhund. Tips?
  • Jacobsson

Det är tyvärr bara att stå ut.

• Peppa

Mår han dåligt av det? Ska han avlas på?...antar att du förstår vart jag försöker komma

• Teskedsgumman83

Vi har ungefär samma problem, vår hund är hur jobbig som helst med ylandet och "gråtandet" och ska bara ut på balkongen hela tiden för han ser hundar därifrån och då börjat han tjuta ännu mer och då får vi ta in honom och så fortsätter det innomhus, han är inte det minsta intresserad knappt och utföra sina behov ute, allt annat är intressant och han går lite som han själv vill, eller försöker snarare, han får inte , han ska gå fint ändå. Men det är jobbigt, men man får stå ut.

• Supermummy

Samma här, SUUUCK...!!!

Alla tikar i kvarteret löper just nu, det känns som om vi har en främmande hund hemma. Han drar i kopplet och lyssnar INTE ETT SKIT på vad man säger. Dessutom står han och gråter vid balkongdörren hela dagen.

ÅÅHHH.....

• guffen

Till helgen får man nog ta ut skotern och köra upp lite egna "hemliga" promenadvägar att gå så både vi, han och grannarna överlever de närmsta veckorna.

Nu verkar de sova rätt bra på natten när man väl lyckas få dem att komma till ro och lägga sig på favvoplatserna (Elliot under sängen och Gordon på ett täcke bakom sängen och bredvid lillkillens säng).

Det var nog en höjdare att vara ute och köra hundspann igår för att trötta ut dem riktigt ordentligt. Får köra samma övning på fredag igen när man är ledig.

• Nattsaga

Åååååh ja, vår hund är likadan, han s¨fort han kommer in,en halv timme senare vill han ut igen och står och gnäller vid dörren och han lyssnar inte ett skit på oss just nu.....skitjobbigt

• Cuthalion

Stäng in Dig i ett rum med en TV eller radio och skruva upp ljudet. Några veckor senare kan Du TV-tablån och hunden är sig själv igen . . .

Skämt åsido, kastrering kan ju vara en idé ifall Ni inte skall avla på honom. Ifall min valp blir som min förra hund vid löptiderna och han inte platsar som avelshund blir det kastrering. En gråtande hund i fönstret betackar jag mig för . . .

• frulan

Här är det samma sak.

Vår vovve är 3 ½ år och det här är andra gången totalt som han blir så här vid löp.
    Han har inte ätit mat på tre dagar (vi får truga i honom annat i stället), bara gråter och ylar inomhus, vill bara ut, drar som en toook, allmänt stressad.

Stackars vår lille plutt!!! Eftersom han inte brukar vara så här när tikarna löper (förutom en gång för två år sen) så har det inte varit något vi tänkt på.

Nu funderar vi på kastrering (eftersom vi inte ska avla på honom), är det någon här som gjort det och märkt resultat. I vissa fall kan väl beteendet stanna kvar? Hos hästar kan det vara så i alla fall...

Vi har inte sovit så bra nu på tre nätter så jag hoppas ni förstår vad jag skriver

• Cuthalion

frulan

Både med hästar och hundar är det ju ofta en vanesak med beteendet. Ifall man vill kastrera en 6-årig hingst eller hanhund för att lugna dem så har de ju nött in sitt beteende som inte behöver sitta ihop med kastreringen.

• frulan

Cinzano
    Tack för svaret.
    Så behovet av att dra in sig löpfläckar, sitta inne och yla vid löp osv kan komma att sitta kvar?
    Eftersom det endast hänt två gånger så känns det inte som att det är ett beteende som nött in. I så fall borde han ju ha reagerat fler gånger vid löp?

Det sexuella behovet är ju oftast större hos hanarna som är husdjur, honorna löper utspritt olika tider vid året. I det vilda har de oftast samma löpperiod och då är den sexuella toppen på topp sen dalar den av när löpet är över.

Det kanske kan vara så att alla tikar i området (vi har inte så många nära, men hundar känner ju av löptikar inom en 5 km radie) har synkat sig och alla löper samtidigt nu?!

• Cuthalion

frulan

Jag vet inte säkert men jag skulle tippa på att just känsligheten vid löp minskar avsevärt vid en kastreringen eftersom man tar bort produktionen av könshormon.

• frulan

Cinzano
    Det är ju precis vad man är ute efter
    Det här är ju så stressande för vovven så man gråter...

• Nattsaga

Vi funderar också på att kastrera vår hund, han har aldrig reagerat som ha ngjort nu, innan har han matvägrat ett par dagr och vart jobbigare utomhus med att dra men nu sitter ha nbara och ylar och vill ut HELA dagarna!

Hur länge brukar de hålla på? Jag är så trött på det nu och jag tycker synd om hunden
    Vi får ge han våran mat, annars äter han inte alls

• frulan

Nämen, har alla tikar i hela Sverige synkat sig?
    Det är så himla många hanar som verkar ha det riktigt jobbigt nu!

Idag hade vovven ätit upp en hel portion mat i alla fall. Han är med husse på jobbet och där kunde han äta. Han är inte lika stissig där, som tur är

• guffen

Problemet är löst för den här gången. Det blev kallt, ja faktiskt jättekallt och tiken var inte fullt så utrustad med vinterpäls så att de kunnat promenera förbi på vägen. Nu när det blivit varmare mötte jag tiken igen, men Elliot reagerade inte alls lika starkt längre på henne eller på spåren, så nu är det nog över för denna gång.

• Nattsaga

var glad för det guffen här ylas det och gråts så det står härliga till.

Svar på tråden Löptikpå promenadstråket = orolig hanhund. Tips?