• Frambuesa

Föräldrapenning hur funkar det egentligen?

Hej!

Jag är beräknad i slutet av februari och kommer jobba fram till sista januari.

Därefter kommer jag alltså börja att ta ut föräldrapeng. Jag och min sambo har kommit överens om att det bara är jag som kommer vara hemma med barnet, då vi annars kommer förlora väldigt mkt pengar ekonomiskt sätt. Men som jag förstår det så är vissa dagar låsta till honom?

Hur många dagar är det jag kan ta ut maximalt? Och hur räknar ju ut hur mycket jag får varje månad. Jag har förstått att för att få ut fullt så skall man ta ut 7 dagar i veckan.. men då räcker ju inte dagarna så länge? Jag vill inte sätta barnet på dagis innan hon fyllt 1,5.. Är alla dagarna värda lika mycket, eller får man ut mindre pengar i slutet än i början osv? Det är så mycket att hålla koll på.. känner att jag inte riktigt hänger med

Någon expert som är villig att förklara för mig hur det funkar? vore snällt.

Tack :)

• Svar på tråden Föräldrapenning hur funkar det egentligen?
  • huxflux

60 dagar är pappans, dem kan du inte få av honom på något vis. Alla andra dagar (180st alltså) kan han skriva över på dig. I nuläget har man rätt till att ta ut 10 dagar samtidigt, alltså att ni tar ut föräldrapenning för samma barn samma dag. Vi gjorde så att vi tog ut dem de två första veckorna efter vårt barns födelse och efter det tog min man ut ytterligare två veckors semester medan jag tog föräldrapenning.
    Du kan ta ut dina 240 dagar plus 180 dagar till maximalt. Om du registrerar dig på försäkringskassans hemsida och ansöker om föräldrapenningen där har du lätt tillgång till att se hur många dagar ni har tagit ut, hur mycket du får nästa gång etc. Där kan du också räkna ut hur mycket du kommer att få per dag.
    Din ersättning räknas ut från hur mycket du har tjänat innan barnet fötts och den ersättningen är oförändrad till och med att barnet är ett år. Efter det måste du ta ut minst fem dagar per vecka eller komplettera med arbete för att inte få din föräldrapenning sänkt.
    90 av era dagar är längsta nivådagar. Dessa får man börja ta ut när man tagit ut 180 vanliga dagar ( så-kallade SGI-dagar). De är värda 180kr för alla, oavsett inkomst. Dessa kan man fylla ut med efter att barnet fyllt ett år om man vill spara dagar. Det kan ju vara bra att ha kvar dagar även sedan barnet har börjat på dagis.

Det är ungefär alt jag kan Cool

• Carisma95

Stämmer med antalet dagar som Huxflux skriver.

Du kan (efter att pappan skrivit över sina) ta ut maximalt 330 SGI-dagar och 90 Lägsta Nivå-dagar.
    Man måste först tagit ut 180 SGI-dagar (för barnet räknat, inte per förälder) för att kunna börja ta av LN-dagarna.

Hur mycket du får för SGI-dagarna beror på om och hur länge du har arbetat. För att de ska baseras på din inkomst krävs 240 dagar (8 månaders) arbete. Då beräknas de som följer:

Månadsinkomst x 12 x 0,8 x 0,97 / 365 dagar = din FP per dag (innan skatt).
    Ln-dagarna är alltid 180 kr/dag innan skatt.

Och som du själv skriver, man kan ta ut allt från 0-7 dagar per vecka. Första året finns inga regler kan man säga. Har man arbetat upp en högre SGI (genom de där 8 månaderna) krävs däremot minst 5 dagar sysselsättning (arbete ELLER FP, eller en kombination) efter barnets 1-årsdag. Om man vill skydda sin SGI. (annars behöver man inte ta ut så många dagar heller).

Vill inte låta som en moraltant Men hur vet ni att ni förlorar mycket pengar när du inte ens vet hur de räknar ut FP för honom och dig?  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Frambuesa

tack för er info :)  nejdå du låter inte som en moraltant men då min sambo tjänar över 100k i månaden då han har ett väldigt provisionsbaserat jobb och taket för högsta inkomst ligger betydligt lägre är det inte svårt att räkna ut att vi skulle förlora om han gick hemma .

Men återigen tack för er hjälp känns som jag fattar detta bättre nu.

Svar på tråden Föräldrapenning hur funkar det egentligen?