• tulip79

Weekendsresa med 4 månaders?

När är det okej att resa med ett spädbarn (han ammas)? Vi tänkte ta en weekendresa till någon europeisk huvudstad. Just nu är gossen en månad. Är det för tidigt att åka i feb? Då är han 4 mån. Eller bör man vänta tills hans minst är ett halvår? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Weekendsresa med 4 månaders?
  • ViVäntarLois

Att åka när de fortfarande helammar är ju det bästa enligt mig :) Slipper man fundera på vilken mat de kan äta, hur rent vattnet är osv. Då är de också tillräckligt små för att bäras/ ligga i vagnen och man behöver inte riskera att tappa bort dem i storstaden :p

Vi åkte till mallis när dottern var 4 månader, gick över förväntan. Får nog säga att hon var lugnare och gladare där än hemma :p Även om vi bär mycket så skulle jag helt klart rekommendera en vagn utomlands, finns så mycket saker man vill bära med sig när man inte är hemma. Och glöm inte att även spädbarn behöver pass, det höll vi på att glömma...  

• Jagsjälv

Vi tog en weekend till Italien när han var 4mån. Fixade en bra resesuky så han kunde sitta lite och ligga helt plant. Perfekt när de mest äter och sover och nöjer sig med så lite. Åk! Jag har inte låtit mina barn begränsa min reslust, de har fått hänga med!

• tulip79

Tack för era erfarenheter!

Någon som har restips för februari? Inom Europa så flygtiden inte blir så lång för lillen...

• ViVäntarLois

Vi har besökt kanarieöarna i februari, nu lyckades vi pricka det värsta regnovädret på 80 år, 5 dagar av 6, men enligt statistiken ska det vara bra väder utan att vara fööör varmt för småttisar :) Men nu var det ju weekendresa till huvudstad såg jag :p De har jag aldrig besökt med barn så kan inte tala av sådan erfarenhet... Paris och London tycker jag är jättetrevlig, och dit borde väl inte flygresan vara så lång?

Ett tips ang. flygbiljett och barnvagn bara: de billigaste (t.ex. ryanair) brukar ta extra betalt för spädbarn, barnvagn, extra packning osv... I de dyrare brukar det ingå och då kan slutpriset ändå bli billigare :) 

• Dixie
    tulip79 skrev 2011-11-23 16:23:36 följande:
    Tack för era erfarenheter!

Någon som har restips för februari? Inom Europa så flygtiden inte blir så lång för lillen...
    Barcelona kan kanske vara ngt?

vi var i Hamburg när dottern var 2,5 mån och det funkade jättebra! 
  • tulip79
    Dixie skrev 2011-11-23 22:47:27 följande:
    Barcelona kan kanske vara ngt?

vi var i Hamburg när dottern var 2,5 mån och det funkade jättebra! 
    Vi har faktiskt funderat på Barcelona! Får kolla vidare om jag kan hitta nån billig resa dit
  • Meteorite

Du kan också prova att hålla dig inom Sverige eller kanske Norden. Jag vet, vädret kommer kanske inte vara det bästa, men faktum är att det är en otrolig avkoppling bara att komma hemifrån när man har en så liten som 4 månader. Variationen i att bo på hotell, äta hotellfrukost och slippa hantera disk, tvätt och städning är lika stor på ett resmål hemmavid som lite längre bort. Om du tycker om t.ex. muséer och shopping kan du mycket väl välja någon storstad lite närmare och gärna då ett hotell som ligger centralt och/eller nära något shoppingcenter = inte väderkänsligt och många affärer och matställen där man kan fördriva tiden. Dessutom är inställningen till amning liberal och bekväm här hemmavid. Om man kommer lite längre ner i Europa förväntas man ofta sköta amning mer undanskymt och diskret än vad vi är vana vid här hemma.
    Lycka till med valet av resmål och hoppas ni får en jättemysig resa vart ni än väljer att åka!

• Frambuesa

vilken bra tråd! detta funderar jag också på.. vår dotter som är beräknad i feb, kommer vara 4 månader i sommar när vi först ska till skottland på bröllop och därefter solsemester i spanien 2 veckor.
    Kan inte ni som rest med små barn skriva lite tips.. vad man bör tänka på, ha med sig, hur ni gjorde på planet osv?... vore supersnällt. :) 

• Jessa med 3

När tredje barnet var 3 månader fick brorsorna vara hos farmor och farfar medan vi åkte till Barcelona. Det var hur lättsamt som helst - hon åt och sov och vi fick tid för varandra!

• älskarlivet81
    Frambuesa skrev 2011-11-27 14:17:58 följande:
    vilken bra tråd! detta funderar jag också på.. vår dotter som är beräknad i feb, kommer vara 4 månader i sommar när vi först ska till skottland på bröllop och därefter solsemester i spanien 2 veckor.
    Kan inte ni som rest med små barn skriva lite tips.. vad man bör tänka på, ha med sig, hur ni gjorde på planet osv?... vore supersnällt. :) 
    Vår dotter var äldre när vi flög, hon var 10 månader och vi flög till usa.
    Fråga gärna så svarar jag på hur det var och vad vi hade med oss!  
  • Frambuesa
    älskarlivet81 skrev 2011-11-27 14:20:58 följande:
    Vår dotter var äldre när vi flög, hon var 10 månader och vi flög till usa.
    Fråga gärna så svarar jag på hur det var och vad vi hade med oss!  
    ja hur gjorde ni under flygresan vid start och landning kan tänka mig att bebisens små öron gör ont? hur bytte ni blöja osv,  ammade..?
  • älskarlivet81
    Frambuesa skrev 2011-11-27 14:22:34 följande:
    ja hur gjorde ni under flygresan vid start och landning kan tänka mig att bebisens små öron gör ont? hur bytte ni blöja osv,  ammade..?
    Vi hade laddat upp med välling till vår dotter, hon var som sagt 10 månader så hon ammades inte. Dock var det så att så fort hon såg vällingen ville hon ha den, så hon hade druckit upp innan vi hann lyfta. Hon fick nappen istället.. Dock somnade hon innan vi lyfte de flesta gångerna. Flög till usa, så det var en mellanlandning på vägen dit och två mellanlandningar på vägen hem.

Bytte blöja gjorde vi nog bara 2 gånger, på de långa flygningarna. Vi hade turen så hon bajsade inte, men min man bytte blöja på henne inne på toaletten.

• Dixie
    Frambuesa skrev 2011-11-27 14:22:34 följande:
    byta blöja på plan är inte alltid så lätt ........ men mitt tips är att ha en liten nessesär med någon blöja, engångsunderlag och våtservett - för där är väldigt liten plats inne på flygplanstoaletten, så ju mindre saker man har med in desto bättre!

bäesele/sjal är också kanon att ha med när man flyget! 
Svar på tråden Weekendsresa med 4 månaders?