• Sigrid

Vart hittar jag osötad kondenserad mjölk?

I affären (Coop Forum) där jag handlar finns bara sötad kondenserad mjölk. Vart kan jag få tar i osötad?

• Svar på tråden Vart hittar jag osötad kondenserad mjölk?
  • Brassemamma

Osötad kondenserad mjölk? Jag visste inte ens att det det fanns.

I Brasilien (jag är ju därifrån) har man kondenserad mjölk i  versionerna "light" och "diet" men då tror jag nog att det är sötningsmedel istället för socker, så jag antar att det inte är det du menar heller. Man ska dock kunna göra egen kondenserad mjölk hemma och då även utan socker har jag förstått. Har aldrig gjort själv.

Får man fråga vad du vill baka och var du har hittat receptet? Själv älskar jag att baka med kondenserad mjölk så jag blir lite nyfiken. 

• Sigrid
    Brassemamma skrev 2011-11-21 15:34:23 följande:
    Osötad kondenserad mjölk? Jag visste inte ens att det det fanns.

I Brasilien (jag är ju därifrån) har man kondenserad mjölk i  versionerna "light" och "diet" men då tror jag nog att det är sötningsmedel istället för socker, så jag antar att det inte är det du menar heller. Man ska dock kunna göra egen kondenserad mjölk hemma och då även utan socker har jag förstått. Har aldrig gjort själv.

Får man fråga vad du vill baka och var du har hittat receptet? Själv älskar jag att baka med kondenserad mjölk så jag blir lite nyfiken. 
    Funderade på om man kunde göra dessa med osötad kondencerad mjölk:
    http://bakgladje.blogspot.com/2010/12/pistagefudge.html
  • Kenize

Osötad kondenserad mjölk brukar finnas tillsammans med den sötade i de butiker jag handlat det i. Sist var den sötade slut så vi testade osötad istället och kan säga att resultatet blev inte bra. Vi fick helt enkelt göra något annat till fikat. Minns inte exakt vad vi skulle göra, men mjölken skulle kokas upp och bli lite tjock men det blev den aldrig oavsett hur länge vi kokade, och smakade inte särskilt gott heller. :-P

• Hermioney
    Sigrid skrev 2011-11-21 15:05:27 följande:
    I affären (Coop Forum) där jag handlar finns bara sötad kondenserad mjölk. Vart kan jag få tar i osötad?
    bor du i en storstad finns det i var butik
  • Hermioney

men osötad mjölk smakar inte alls som sötad mjölk
    den smakar faktiskt riktigt vidrigt

• Sigrid
    Hermioney skrev 2011-11-21 23:56:30 följande:
    Hmm... det kanske inte alls blir bra att byta sötad mot osötad. Får kanske tänka om
  • Brassemamma
    Sigrid skrev 2011-11-21 16:36:26 följande:
    Funderade på om man kunde göra dessa med osötad kondencerad mjölk:
    bakgladje.blogspot.com/2010/12/pistagefudge.h...
    Det verkar mycket gott! Ska kanske prova här hemma.
    Hermioney skrev 2011-11-21 23:56:30 följande:
    Jag  undrar vad man ska ha den till egentligen om det är så stor skillnad?
  • Hermioney
    Brassemamma skrev 2011-11-23 19:38:10 följande:
    Jag  undrar vad man ska ha den till egentligen om det är så stor skillnad?
    olika recept kräver olika ingredienser Drömmer
Svar på tråden Vart hittar jag osötad kondenserad mjölk?