• Alicia 72

Pepp gällande framfall efter förlossningen

Hej!
    För 8 veckor sedan födde jag mitt andra barn. Denna graviditet och förlossning resulterade i framfall både i bakre och främre slidväggen.
    Har inte varit på efterkontroll och fått det bekräftat men jag har ingen tvekan om att det är framfall - det är två bollar som sitter rakt innanför slidmynningen. Och man har en konstant tampongkänsla, som att en tampong är på väg ut....
    Jag har läst på bland annat gynekologen.nu att det är vanligt att framfall efter en förlossning går tillbaka och att man ska avvakta ett halvår minst. Men jag känner mig ganska hopplös. Bollarna känns bara mer och mer upplever jag.
    Jag skulle vilja komma i kontakt med er som också fått framfall efter förlossning där det faktiskt gått tillbaka helt eller delvis. Vad har ni fått för råd av eventuell kontakt med sjukvård/sjukgymnastik?
    Hur lever ni idag? Kan ni träna precis som vanligt?
    Känner att jag behöver några solskenshistorier för att lyfta sinnet....

Alicia

• Svar på tråden Pepp gällande framfall efter förlossningen
  • Sjömamma

Hej

Jag fick barn för snart nio månader sen och har också "bollar" i öppningen. En del har gått tillbaka faktiskt, och skavet och en del tyngdkänsla gick bort när jag slutade amma. Jag har gjort knipövningar typ hela tiden! Säkert mer än 100 om dagen och varit mycket försiktig med lyft. Men det som kan gå tillbaka är inte framfall utan en försvagning av slidväggen. Har du tur är det bara det du har. Jag har nu kvar ett bakre framfall och en sänkning av bäckenbotten.

Det finns en speciell tråd här för framfall men tyvärr vet jag inte om det är så många solskenshistorier där....

www.familjeliv.se/Forum-3-149/m39920311.html

Men som sagt, jag blev mycket bättre när jag slutat amma, hoppas det blir samma för dig! Köp knipkulor om du tycker att det är svårt att hitta knipet.

• Alicia 72

Tack för ditt svar! Ser de redan på efterkontrollen om det är framfall eller försvagning?

• Alicia 72

Gällande lyft så blir det tyvärr en hel del nödvändiga sådana när vagnen ska in i bilen, babysitttern med bebis i ska bäras ut, osv. Har du undvikit även såna lyft? Jag skulle få isolera mig totalt om jag skulle avstå dessa lyft! Du har alltså framfall och det har gått tillbaka? Alicia

• Sjömamma

Hej igen.

Jag är inte säker på att barnmorska alltid kan se/veta att det är framfall. När jag var på återbesök sa BM att allt såg bra och fint ut. Sen har jag varit till en läkare som såg att det var framfall.

Men det är inte framfallet som gått tillbaka, det kan man inte träna bort. Det är försvagningen av slidväggarna som går tillbaka.

Ja, jag förstår att det är nästan omöjligt att inte lyfta, jag måste ju också göra det ibland. I början ville jag knappt röra mig och absolut inte lyfta något för det kändes som att underlivet skulle trilla ut! Men nu går det bättre, jag tänker på att alltid knipa åt så mycket jag kan när jag bär och lyfter.

Svar på tråden Pepp gällande framfall efter förlossningen