Hur gör du stuvade makaroner?
... som rubriken lyder :)
... som rubriken lyder :)
Nu var det längesen jag lagade, men makaroner, mjölk, salt och kardemumma och koka under omrörning tills det har mojsat ihop sig..
Kan ju säga att farmors variant var bra mycket godare, men vill nog inte veta hur mycket grädde och smör och andra onyttigheter hon hade i
Jadu. Om jag skall göra till sonen och mig så tar jag fem deciliter mjölk (mellan eller vanlig) och kokar upp den. När den börjar koka tar jag lite salt i handflatan och häller på sedan tar jag tre deciliter makaroner och häller i kastrullen också. (Det står att man skall ha typ sex deciliter mjölk till tre deciliter makaroner, men jag gör alltså på mindre mjölk). Sedan får det puttra under omrörning tills makaronerna är mjuka. Då pepprar och saltar jag samtidigt som jag smakar av så det blir bra. Så tar jag på lite muskotnöt och blandar i lite mer mjölk.
Och just det. Gör jag det i vanlig kastrull tar jag i smör eller margarin i botten, gör jag det i teflonkastrull så behövs inget sånt.
hälften mjölk och lite mindre än hälften vatten + salt får koka upp. Sen häller jag ner makaroner och sen är det vitkigt att man rör hela tiden medans makaronerna kokar.
brukar få späda ut lite med mer mjölk vartefter det kokar ihop.
Kryddar med muskot och en klick smör
Precis innan serveringen knäcker jag ner ett helt ägg och rör om, blir krämigt och gott då.
Jag fuskar! Kokar makaroner för sig å gör en bechamelsås bredvid. När makisarna e färdiga så häller jag i dem i såsen å låter de puttra i två minuter. Vips! Stuvade makaroner utan att behöva röra ihjäl sig :)
mjölk, makaroner, salt och lite socker använder jag
Kokar makaroner, häller de i en bechamelsås. Ev. Lite ost i.
Gräddbaserad bechamel med gammaldags idealmakaroner..
Muskot är en bra smaksättare till stuvade makaroner.