• 2barnsmamman

Köper du slime till dina barn? Slime är giftigt.

Brukar du köpa slime till dina barn? Slime innehåller bor. Bor är giftigt. Det vet vi. Därför har kemikalieinspektionen förbjudit det i leksaker. Det bestämde man i våras. Men man måste ju ge företagen lite tid att göra affärer. Så slime kan säljas i två år till. Och importerades slimet till EU före den 20 juli 2011 så får man hur lång tid på sig som helst att sälja ut sina lager. Någon som tänkte köpa slime i julklapp?
    Köp istället giftfria leksaker från Littlebloom.se, smaksatt.com eller ekoleko.se
  • Svar på tråden Köper du slime till dina barn? Slime är giftigt.
  • Queenie70

Äsch...allt är ju giftigt...

• La Lola

Nu köper jag iofs inte sånt trams iaf.....men jag håller nog med drottningen i detta.

Sen förstår jag inte riktigt varför du gör reklam för just de där hemsidorna?
    Var det inte bara slajm vi diskuterade? Obestämd

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tow2Mater

Mitt barn brukar inte äta sina leksaker så jag kan tänka mig köpa slime. Han borstar även tänderna med giftigt tandkräm, varje dag.

• Queenie70

Bor har vi förövrig redan i kroppen då det är ett ämne vi behöver. I rimliga mängder såklart.

• Alecto

Det är väl en rekomenderad åldersgräns på slime precis som på leksaker som innehåller smådelar - man ger inte något som ser gott ut och kan  ge längtan till att ätas till barn som har tendenser att stoppa i munnen.

• Akela05

Slime förstörde ett tak i barnrummet på den tiden det var aktuellt, 20 år sen...

• 2barnsmamman

Vi tar upp gifter via huden också, så man behöver inte äta leksakerna för att få i sig flamskyddsmedel och hormonstörare. Åldersgränserna spelar ingen roll i detta fall. Det är bara att gå in på kemikalieinspektionens hemsida kemi.se och läsa. Det är inte bara något som någon har hittat på. Vanliga kritor som säljs i vanliga leksaksaffärer i sverige innehåller 17% bly. Det har man hittat i ett stickprov.

Var och en gör som den vill, för min del är jag försiktig vad det gäller mina barn och väljer hellre giftfritt.

Svar på tråden Köper du slime till dina barn? Slime är giftigt.