• Chris Cross

Helt slut och orkeslös vid mens. Varför?

Inför mens tappar jag all energi och blir totalt orkeslös. Det börjar ca 10 - 7 dagar innan och jag blir tröttare och tröttare. Blir extremt sugen på fet mat såsom pommes. Och när mensen väl börjar orkar jag inget annat än att sova. Blöder väldigt mycket och har väldigt ont och äter starka värktabletter, men själva orkeslösheten börjar ju innan jag kommer igång att blöda. Har lågt järnvärde och äter järntillskott. Blodvärde okej. Och piggnar på mig litenär jag tar värktabletterna så jag orkar vara uppe i korta stunder.

Är det någon som har liknade problem eller vet varför orken helt tar slut?

• Svar på tråden Helt slut och orkeslös vid mens. Varför?
  • UntilTheDark

Ja jag har i stort sätt likadant och jag tror det har med hormonerna att göra i mitt fall då jag har bra järnvärde. Tror det är rätt vanligt och jag brukar ofta bli sugen på fet mat eller salt mat. Kan vräka i mig hur mycket som helst usch.

• Chris Cross

Jag har alltid behövt sova mer till mens men nu börjar det ju bli löjligt. Om det är helg när det börjar kan jag sova bort hela helgen. Så ska det ju inte vara.

• UntilTheDark

Du får väll kolla upp dina värden igen kanske? B-12 och sådant.

• Chris Cross

B12 och annat är okej, kollar med jämna mellanrum då jag tidigare haft problem med det. Järnvärdet är lågt. Och det händer ju bara till mens att jag tappar all min ork.

Jag vet ju att östrogenet dippar innan mens, men blir man trött av det?

• Benzaiten

så har jag med så jag känner igen mig. Blir helt slut, orkar ingenting o vill bara sova sova... Kan sova 14 timmar i sträck. Får oxå huvudvärk, ont i kroppen, ryggen o höfter o värken strålar ner i benen som ischias typ. Frossa o svettattacker om vart annat, humör från helvetet o är melankolisk o apatisk i nästan två veckor totalt. Börjar precis som för dig 7-10 dagar innan mens o håller i sig en bra bit in i mensen. Blöder ca 8 dagar. Svullen av bara satan blir jag oxå så brösten blir en kupstorlek större. Hatar verkligen mens. Tror jag har PMD eller vad det heter... verkar som att ungefär var tredje månad för mig är extrem o sen mellan det så kan jag vissa mensperioder slippa ett eller annat av symptomen ovan o då må lite bättre. Men fy satan för mens alltså!

• Chris Cross

Men fy vad hemskt det låter

Jag hoppas dock att mina problem ska lätta lite då jag äntligen har fått beviljat att bränna bort en del av slemhinnan. Om jag blöder mindre borde min värk lätta också. Men vad det gör med orken vet jag ej. Det har blivit lite bättre sedan jag började dricka Blutsaft, tar igen mig mycket fortare nu, är inte helt sänkt i två veckor. Men det är ändå så konstigt att jag blir så slut innan själva blödninben börjar.

• Benzaiten
    Chris Cross skrev 2011-11-21 18:38:22 följande:

Men fy vad hemskt det låter

Jag hoppas dock att mina problem ska lätta lite då jag äntligen har fått beviljat att bränna bort en del av slemhinnan. Om jag blöder mindre borde min värk lätta också. Men vad det gör med orken vet jag ej. Det har blivit lite bättre sedan jag började dricka Blutsaft, tar igen mig mycket fortare nu, är inte helt sänkt i två veckor. Men det är ändå så konstigt att jag blir så slut innan själva blödninben börjar.

tröttheten har nog även med hormonomslaget att göra. Och om man har mkt ont så blir man ju trött av det också, kroppen mattas liksom ut av anspänningarna som smärtan skapar. Men det är ju bra om blutsaften hjälper lite iaf, ibland kan det ju göra en skön skillnad även fast det  inte är jättestor skillnad så kan det ju ändå underlätta. Har du testat typ Femal Balans eller liknande? Själv har jag inte gjort det men funderar på det.

Vissa rekommenderar ju vissa p-piller vid svåra pms-besvär men av p-piller mår jag inte heller bra fast på ett annat sätt så det kvittar för mig, pest eller kolera. Och  vill helst undvika p-piller oxå så jag har skrotat det för längesen.
  • Chris Cross

Nej, har inte provat FemalBalans, det kanske vore något.

Hormonella preventivmetoder går helt bort för mig, det är därför jag ska få bränna slemhinnan. Av minipiller blöder jag HELA tiden. Kombinerade funkar mot mensvärken, men jag har auramigrän och tenderar att domna i båda kroppshalvorna när jag äter dem, så med den förhöjda risken för stroke (kombinerade och auramigränen) så går det också bort.

Jag har nog börjat tänka att tröttheten kan bero på att min kropp är så inställd på värken. Så den spänner sig när det börjar närma sig för att kämpa emot. Men bara slemhinnan är förminskad och blödningen och värken minskar så kanske kroppen kan slappna av lite också.

Det är fördjävligt att vi ska behöva må så dåligt

• E4666

Ja, instämmer. Plus att man måste äta choklad för att inte deppa ihop helt....

• Chris Cross
    E4666 skrev 2011-11-21 20:49:52 följande:
    Ja, instämmer. Plus att man måste äta choklad för att inte deppa ihop helt....
    Hahaha...det kanske är det som saknas för mig då. Äter typ aldrig choklad ;-P
  • E4666
    Chris Cross skrev 2011-11-21 22:06:59 följande:
    Hahaha...det kanske är det som saknas för mig då. Äter typ aldrig choklad ;-P
    Chokladkonsumtionen på kontoret fluktuerar kraftigt över månaden, så det är nog inte bara jag... vår chef köper en låda med 75% chokladbitar och ställer ut vid lämpliga tider, och det verkar fungera, så det kan vara en metod värd att prova.... Tungan ute
Svar på tråden Helt slut och orkeslös vid mens. Varför?