En fråga om endometrios och fertilitet
Här finns ju så mycket kunskap samlad, kanske någon kan hjälpa mig att reda ut lite funderingar...
Jag och min sambo har nyligen genomgått en fertilitetsutredning. Vid vul hittade läkaren en cysta på nära 6 cm i diameter som var placerad på min ena äggstock, läkaren misstänker endometrios. Nu väntar jag på att få göra en laparaskopi för att operera bort cystan. Inga andra konstigheter hittades vid utredningen. Jag har regelbunden ägglossning på den friska äggstocken och fri passage i äggledarna och min sambos prov var också bra. Läkaren menar att vår barnlöshet kan bero på att endometriosen innebär en ogynnsam miljö för befruktningen att ske i. Vi har därför blivit uppsatta i kö till ivf. Enligt läkaren har vi dock goda chanser att lyckas på egen hand efter att cystan har opererats bort.
Det jag undrar är följande: är det själva cystan eller sjukdomstillståndet som sådant som gör miljön ogynnsam för befruktning? Jag har ju en frisk sida med ägglossning och hela baletten, hur kan då själva cystan på andra sidan påverka det? Även om cystan tas bort finns ju endometriosen som orsakade cystan kvar. Men om det är själva sjukdomstillståndet som innebär en ogynnsam miljö för befruktningen, hur kan då fertiliteten påverkas så gynnsamt av att cystan tas bort, när den ju inte är placerad så att den sitter i vägen på nåt sätt? Jag hoppas ni hänger med i mina funderaingar...
Tack för att ni orkade läsa!