• mononoke

En fråga om endometrios och fertilitet

Här finns ju så mycket kunskap samlad, kanske någon kan hjälpa mig att reda ut lite funderingar...

Jag och min sambo har nyligen genomgått en fertilitetsutredning. Vid vul hittade läkaren en cysta på nära 6 cm i diameter som var placerad på min ena äggstock, läkaren misstänker endometrios. Nu väntar jag på att få göra en laparaskopi för att operera bort cystan. Inga andra konstigheter hittades vid utredningen. Jag har regelbunden ägglossning på den friska äggstocken och fri passage i äggledarna och min sambos prov var också bra. Läkaren menar att vår barnlöshet kan bero på att endometriosen innebär en ogynnsam miljö för befruktningen att ske i. Vi har därför blivit uppsatta i kö till ivf. Enligt läkaren har vi dock goda chanser att lyckas på egen hand efter att cystan har opererats bort.

Det jag undrar är följande: är det själva cystan eller sjukdomstillståndet som sådant som gör miljön ogynnsam för befruktning? Jag har ju en frisk sida med ägglossning och hela baletten, hur kan då själva cystan på andra sidan påverka det? Även om cystan tas bort finns ju endometriosen som orsakade cystan kvar. Men om det är själva sjukdomstillståndet som innebär en ogynnsam miljö för befruktningen, hur kan då fertiliteten påverkas så gynnsamt av att cystan tas bort, när den ju inte är placerad så att den sitter i vägen på nåt sätt? Jag hoppas ni hänger med i mina funderaingar...

Tack för att ni orkade läsa!

• Svar på tråden En fråga om endometrios och fertilitet
  • Stjärnstoft

Hej hej! Ska försöka svara utifrån den kunskap och erfarenhet jag har med egen tidigare långvarig barnlöshet och många kontakter med läkare och även andra endo-drabbade kvinnor. Om jag missförstått ngt och informationen blir fel så är jag säker på att ngn annan rättar mig

Du kan mycket väl ha mer endometrios i din buk än bara den cysta du tagit bort. Vid en laparoskopi så undersöker läkaren all synlig yta och letar efter härdar av endovävnad men det är jättestora ytor av bukhinna och många organ som endo kan sitta på så det kan vara svårt att inte missa ngt. Dessutom kan endohärdar vara mikroskopiska och inte synliga för ögat och därför inte möjliga att ge besked om.

Endometrios lär skapa en lokal inflammatorisk reaktion som gör det ogynnsamt för spermierna. Min läkare sa att min kropp i princip "tog kål på" min sambos simmare.
    Därmed inte alls sagt att det är omöjligt att bli gravid med endometrios - de allra flesta kvinnor med endo får barn utan större problem. Många kvinnor vet ju inte ens om att de har sjukdomen. Däremot är fertilitetsproblem vanligare bland oss.

Personligen försökte jag i många år att bli gravid på naturlig väg utan att lyckas och fick till slut hjälp med ivf. På andra försöket lyckades vi och så småningom ska vi försöka en gång till med ivf.

Lycka till!! Hoppas du blev det allra minsta klokare.....

• Bispan

Jag kan tillägga att:

Endometrios är en av de vanligaste anledningarna till barnlöshet bland kvinnor. Efter vad jag läst om Endometrios kan jag inte riktigt hålla med om att de flesta kvinnor med sjukdomen inte har några problem att bli gravida. Däremot blir ungefär hälften av alla kvinnor med lindrig endometrios gravida utan problem. Det beror nog också på hur mycket endon tillåtits växa. Jag antar att ju mer sammanväxningar man har desto mera irritation och inflammation i buken som skapar den "ogynnsamma miljön".

Jag har läst det jag kommit över ang endo. Jag har tolkat det så att när kroppen väl skapar cystor av blodet har man lämnat stadiet lindrig endometrios och "gått över mot" svårare endometrios.

• Sarahnilsson74

Tjing!

Jag är en av de drabbade i Sverige av som jag kallar helvetessjukdomen. Trots att jag har endo har vi lyckats få en underbar tjej plus att vi idag väntar syskon som beräknas komma i juni -06. Jag instämmer med den första skrivaren, det är nog så det är ang. din fråga.

Lycka till jag håller tummen för er. Hälsn. Sarah

• mononoke

Vad kul att flera har svarat redan! Tack!

Jag tror att jag har blivit lite klokare. Det jag inte har riktigt klart för mig än är huruvida det är själva cystorna/härdarna som orsakar den inflammatoriska reaktionen som ger den ogynnsamma miljön. Vågar man tro på läkaren när han säger att vi har goda chanser att bli gravida efter en operation? Är det någon som känner till nån statistik för det? Sjukdomstillståndet kommer ju att finnas kvar även om cystan plockas bort... Är det förresten nån som vet hur snabbt det brukar växa tillbaka efter operation? Jag är visst lite frågvis idag...

• Stjärnstoft

Den info jag fick efter min lap var att det ofta går lite lättare att bli gravid strax efteråt.
    Jag vet dock ingen statistik alls.
    Den enda spontangraviditet jag haft, som tyvärr slutade i tidigt missfall, var dock ett par månader efter operationen.
    Jag vet inte riktigt vad du menar med frågan hur snabbt det växer tillbaka efter op - menar du cystan (som förhoppningsvis håller sig borta) eller endohärdarna??
    Isf tror jag svaret är att det är väldigt individuellt.
    På epostlistan Endo-listan (som du kanske sett info om på deras hemsida?) vet jag flera som mått jättebra efter op och andra som ganska snart igen fått symtom och vid ny op haft många härdar. Det kan ju då vara härdar som inte synts så bra vid första op men som sedan växt till.
    Varje operation i sig leder ju tyvärr ofta till sammanväxningar och därför brukar många läkare vara restriktiva med att göra flera operationer annat än i nödvändiga fall.
    Sammanväxningarna i sig ger ju ofta smärtor och tarmproblem som kan kvarstå även sedan man kanske med framgång behandlat själva grundsjukan med div hormoner.

• fruR

Hej jag gjorde en operation och tog bort cystor på båda äggstockarna i augusti-05
    hade efter det 2 "omgångar" mens som var rena fröjden med enbart vanlig mensverk men sen kom helvetet tillbaks igen och nu har jag lika ont vid varje mens.
    Enda skillnaden är väl att jag ett flertal gånger innan operationen har drabbats av infektioner i livmodern, pencilin kurer hit och dit och även feber...så peppar peppar ta i trä har det inte blivit fullt så illa ännu.. hoppas inte det blir så mer i heller.
    Ryggen har nästan varit värre än i mage/äggstockarna efter op oxå tycker jag.

Dom säger ju att man kan ha god chans att bli gravid den naturliga vägen direkt efter operationen innan endon spökar igen (om den gör det)
    I mitt fall lyckades jag inte att bli gravid under mina smärtfria månader.
    Lycka till och hoppas för din del att du har bättre tur!
    Jag är uppsatt nu i IVF kön, fick brev idag, vet ej hur långt tid man får vänta i kön,
    någon som vet på ett ungefär?

• estrell

Endometriosen gör att miljön i "magen" blir sämre än hos en frisk kvinna, och det finns inget samband mellan hur mycket endometrier man har och hur svårt man har att få barn. Du kan alltså ha hela buken full av endo och ha jättelätt för att bli gravid, eller så kan du ha nästan obetydliga härdar men stora problem att bli gravid.

Själv har jag mycket utbredd endometrios i både buk, slida, tarmar och beckanbotten och har haft stora problem att bli gravid. Efter 3 års försök 3 behandlingar med zoladeximplantat och i väntan på min 3e laparoskopi och bukoperation kom vi äntligen fram i IVF kön. Vi misslyckades på första IVF:en men lyckades på vårt första FET, så det finns alltid hopp för en graviditet även om man lider av endometrios

• mononoke

Tack igen för alla svar. Jag har nog blivit lite klokare! Det är väl bara att hoppas på att operationen får önskat resultat. Lycka till alla!

• Luffarmor

Hej
    Min endo uppdagades inte före jag snittades för ca4 mån sedan då dom hittade ca 2 l extra gammalt blod i magen urk men vi har nu en son som är ivfad

Svar på tråden En fråga om endometrios och fertilitet