• Anonym (?)

var går gränsen mellan tycka om och att älska någon

Som rubriken lyder,vart går egentligen gränsen för att man älskar någon. Kan man älska någon efter 1½ månad?

• Svar på tråden var går gränsen mellan tycka om och att älska någon
  • Skahlmann

En intressant fråga som jag ställt mig många gånger. Jag har inget bra svar, jag vet bara att jag har väldigt svårt att säga att jag älskar någon... det är starka ord.
    Lite i samma område är gränsen mellan förälskelse och att älska någon...

Själv tänker jag nog att när man börjar kliva ner från det rosa molnen och se den andres nackdelar men ändå har starka känslor då börjar kärleken infinna sig.
    Gränsen mellan tycka om och älska kanske går vid viljan att leva ihop... jag vill inte leva med någon som jag "bara" tycker om. Den jag lever med vill jag älska.    

• neleh

ja det kan man, o var gränsen går går inte att svara på, för det bara vet man den dagen man älskar någon =)

• Anonym
    Skahlmann skrev 2011-11-21 20:44:11 följande:
    En intressant fråga som jag ställt mig många gånger. Jag har inget bra svar, jag vet bara att jag har väldigt svårt att säga att jag älskar någon... det är starka ord.
    Lite i samma område är gränsen mellan förälskelse och att älska någon...

Själv tänker jag nog att när man börjar kliva ner från det rosa molnen och se den andres nackdelar men ändå har starka känslor då börjar kärleken infinna sig.
    Gränsen mellan tycka om och älska kanske går vid viljan att leva ihop... jag vill inte leva med någon som jag "bara" tycker om. Den jag lever med vill jag älska.    
  • lillangel

När man inte kan tänka sig leva utan den personen- då älskar man .

• giftgrodan

Man kan älska precis hur fort som helst. Det är en subjektiv känsla, och frågan är liksom VAD det är man älskar - om det är ens egna subjektiva uppfattning av personen i fråga, eller om det är en någorlunda korrekt bild av vad personen faktiskt är.

• Mamsis
    giftgrodan skrev 2011-11-22 06:02:55 följande:
    Man kan älska precis hur fort som helst. Det är en subjektiv känsla, och frågan är liksom VAD det är man älskar - om det är ens egna subjektiva uppfattning av personen i fråga, eller om det är en någorlunda korrekt bild av vad personen faktiskt är.
    Precis. Många tycker det gick fort för mig och min kille men vi har varit nära vänner i 8 år. Och har haft varandra som 'bollplank' när våra förhållanden varit dåliga och alltid funnits där för varandra. Så jag vet hur han är. Nu ser jag dock en ny sida h os honom, en mycket kärleksfull och underbar sida Den har jag förvisso sett tidigare med, han har alltid varit underbart go och snäll mot mig men nu upplever jag den som hans flickvän. (Gud så dumt det känns att säga så i min ålder haha, men vad säger man?? Fästmö och fästman??)
Svar på tråden var går gränsen mellan tycka om och att älska någon