• CaCC

Berömma eller inte berömma? Vad tycker du?

Var på BVC idag och vi pratade om att sluta med blöja på vår dotter 2,5 år.
    Vårt BVC menar på att man INTE ska ge något beröm alls eftersom det ger prestationskrav och då vill inte barnet gå på potta eller toa. 
    Jag har tidigare fått råd av andra att berömma jättemycket när hon kissar/bajsar på toaletten. Nu går hon på toaletten/pottan någon gång om dagen men inte mer, hon har periodvis kissat ofta på toaletten/pottan och då har vi berömt massor. Så nu funderar jag på om det har gjort att hon har prestationskrav och därför inte vill gå på toalett/potta så ofta.

Vad tror ni?

(Med beröm menar jag att man typ klappar händer och säger typ "bravo bravo vad duktig du var nu!" Man gör alltså en ganska stora sak av det.)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Berömma eller inte berömma? Vad tycker du?
  • whitetrach86

berömma och berömma.. sa kort och gott till min dotter att hon var duktig och hon kissa eller bajs i pottan.

• lunkentuss

INTE berömma genom att säga att barnet är duktigt. Ja, det kan ge prestationsångest... Dessutom är det inte "duktigt" att kunna uträtta sina behov.

Gör ingen big deal av det hela... Kissar hon i pottan så säg typ (med glad röst) Nämen titta, nu kom det ju kiss i pottan. Vad roligt!! Ska du hjälpa till att hälla ut det i toaletten? Ska du spola också? Sådärja, vad kul va?

• Cloudberry

Jag berömmer men bara lite just pga av att det annars börjar handla om prestation och då går det dåligt.

• Krake

Kan man inte glädjas och fascineras av bajset och kisset ihop istället? Måste ju inte vara beröm utan mer typ "haha kolla, en bajskorv!"

Moster, inte monster.
  • Mynta

Håller med lunkentuss! Uppmärksamma det, men på rätt sätt.

• NoKnock Angleton

Jag har kunnat säga ngt typ "bra där" i förbigående men aldrig uppmärksammat särskilt mycket. Att gå på toa är ngt självklart, precis som att äta. JAg har aldrig reagerat nämnvärt när de kissat ner sig heller utan bara "det är sånt som händer". Mina ungar har blivit blöjfria rätt fort.

• daimstrut

Vi har klappat händer och sagt "Wow, det kom kiss/bajs, jo ho" och tjoat glatt! Har funkat här. Om hon klarade sig hela dan utan olyckor så sa jag till henne att hon hade varit duktig för det tycker jag ju

• miljarden

Jag brukar säga att det är bra att kisset/bajset kommer i toan. "Titta vad bra, du kissar i toan!" Dvs med betoning på toan.

Svar på tråden Berömma eller inte berömma? Vad tycker du?