• Icnivad

Hjälp Fysik A uppgift

Hade tänkt hjälpa en tjej med en skoluppgift, men klarar inte av att tänka.
    Finns det någon vänlig själ som kan lösa uppgiften, och även ge tips på hur man ska tänka?

En å är 35m bred, en anka ska simma över och har farten 5m/s och vattnet strömmar i 3m/s

Uppgiften: Hur ska ankan simma för att så snabbt som möjligt nå över till den andra sidan, hur lång tid tar det och var amnar ankan på andra sidan. 

• Svar på tråden Hjälp Fysik A uppgift
  • Lena

Börja med att rita upp problemet. Det går alltid lättare då.

• Prospero

Rita säger jag också! Du har ju dels rörelsen rakt över ån som ankan simmar, dels rörelsen längs med ån när ankan flyttas av strömmen.

• Icnivad
    Lena skrev 2011-11-21 20:32:21 följande:
    Börja med att rita upp problemet. Det går alltid lättare då.
    Jo, men jag undrar om någon kan hjälpa mig att lösa uppgiften, då jag lovade att hjälpa en tjej, men själv har varken noll focus eller minns hur man gör.
  • Prospero

Börja med tiden det tar. Det har ju bara att göra med hastigheten ankan har.
    Sträcka = 35 meter
    Hastighet = 5 meter/sekund
    Om den simmar 5 meter på 1 sekund, hur lång tid tar det då att simma 35 meter?

• Lena
    Icnivad skrev 2011-11-21 20:44:08 följande:
    Jo, men jag undrar om någon kan hjälpa mig att lösa uppgiften, då jag lovade att hjälpa en tjej, men själv har varken noll focus eller minns hur man gör.
    Det kommer att resultera i en rätvinklig triangel dr ankan simmar längs hyponenusan.
Svar på tråden Hjälp Fysik A uppgift