• 2Mama

Barndator till 3-åring?

Jag funderar på att köpa en barndator (sån där plastig laptop)  till min 3-åring i julklapp(ska fylla 3 snart). Har sett en från Alga som de säljer på Citygross för 249 kr (ordpris 449) men där står det att den är från 4 år. Sen när jag sökt på nätet efter samma dator så står det att den är från 5 år. Är det någon som vet om den är för avancerad för en 3-åring? Ni får gärna tipsa om nån annan dator i så fall. Har oxå kollat på "Bilar-datorn" och Barbapappa-datorn men de kostar lite mer. Vet inte om det är en bra grej eller bara onödigt köp.....

• Svar på tråden Barndator till 3-åring?
  • Lena

Jag tycker de känns onödigt. Vår dotter har ett eget konto på våra datorer istället och får använda dem under vår uppsyn. Hon är 3.5år.

• IsaCMoJs

Vi hade först tänkt köpa en sådan men tyckte att skärmen var så liten så vi tänkte att vi skulle köpa en Ipad2, då vi sett hur smart hon är och duktig med min Iphone. Men då kände jag att det var mycket pengar att lägga på en "leksak" som kommer att göra att hon typ sitter i soffan och spelar istället för att göra av den energi hon har lite mycket av ;)
    Nu kommer vi att köpa ett Xbox 360 med kinect som man kan hela familjen spela med och röra sig med!

• 2Mama

Ja jag har också reagerat på att skärmarna verkar vara så små på de här barndatorerna. Hmm får fundera ett varv till....

• watership down

vi har köpt Algas till vår 1,5åring på Citygross. I hopp om att han ska lämna våra datorer i fred :) Tyvärr kommer den kanske inte vara hel när han kommit upp i den åldern att han får glädje av de olika pedagogiska innehållen i datorn :)

• Attol

Förra julen köpte vi en buzz-dator (toy story) till sonen som då var 3,5 år. Han har inte använt den särskilt många gånger. Däremot är han hur duktig som helst på att spela spel på vår dator, vilket han tycker är betydligt roligare. Det känns nästan som att det är bättre att köpa ett bra barnspel till den vanliga datorn. Min son har t.ex. gillat Kalle Kunskap som dessutom är riktigt bildande för barnet.

• ominte

Bortkastade pengar, enligt mig. Vi har också funderat på en sådan till julklapp och har funderat sedan vår dotter var 3 (är nu 4,5) och velat fram och tillbaka. Jag tror inte det blir nån till slut, det känns som att de lika gärna kan sitta vid den vanliga laptoppen och spela/leka en stund. Tex gå in på bolibompawebben en stund.

Det känns som att man skapar ett behov genom att köpa en sådan leksak som de egentligen inte behöver. Bättre att köpa ett par såna ringar man borrar upp i taket som de kan hänga och dingla med så de rör på sig och får bättre balans och kroppskännedom. Vi tänker köpa ett par såna till julklapp, vår dotter älskar dem (hennes kompis har såna och de leker med dem jämt).

• Paltn
    ominte skrev 2011-11-22 13:27:10 följande:
    Bortkastade pengar, enligt mig. Vi har också funderat på en sådan till julklapp och har funderat sedan vår dotter var 3 (är nu 4,5) och velat fram och tillbaka. Jag tror inte det blir nån till slut, det känns som att de lika gärna kan sitta vid den vanliga laptoppen och spela/leka en stund. Tex gå in på bolibompawebben en stund.

Det känns som att man skapar ett behov genom att köpa en sådan leksak som de egentligen inte behöver. Bättre att köpa ett par såna ringar man borrar upp i taket som de kan hänga och dingla med så de rör på sig och får bättre balans och kroppskännedom. Vi tänker köpa ett par såna till julklapp, vår dotter älskar dem (hennes kompis har såna och de leker med dem jämt).
    Du, vad är det för ringar du nämner, vad heter de och var köper man dem? Tror vår snart 3-åriga tjej skulle älska att klänga och dingla i såna!
  • Jazzmamman

Jag röstar också på ringar att dingla i. De lär sig använda en dator ändå tids nog och sen har man bara ett evigt jobb med att få dem därifrån.
    Bolibompa-webben har allt ett barn kan önska sig.

Svar på tråden Barndator till 3-åring?