• K L A R A

Varför blir mina avocado alltid dåliga!?

Vad 17 gör jag för fel med avocados som jag köper? De blir dåliga innan de ens är mogna, får bruna små prickar innuti. Jag förvarar dem i rumstemperatur, det borde väl inte göra dem dåliga? Blir galen av detta, tycker det är jättegott, men lite väl dyrt att alltid behöva slänga dem, för att inte tala om irritationen när man är sugen på en macka med avocado på. Det här händer VARJE gång, har väl köpt hem en cirka 25 st, från olika affärer och ändå blir det alltid samma sak.

Någon som är bra på frukt (eller vilken kategori dem nu tillhör) och kan hjälpa mig? 

• Svar på tråden Varför blir mina avocado alltid dåliga!?
  • Pinkflower880

Har samma problem! :/

• Blå Flygare

Det går fint att äta så länge det bara är små bruna prickar, smakar inte sämre för det.

• Ziindlaa

Jag lägger dem i kylen för att sakta ner mognaden lite, sen tar jag fram dem efter behov. Vill jag skynda på mognaden lägger jag dem ihop med äpplen.

• mamaciiita

Köp dem när de är gröna och låt dem mogna hemma, om man köper dem mogna så är de ofta fulla med stor bruna fläckar eftersom att de har blivit klämda på, ramlat i golvet eller så. Jag köper dem gröna och låter dem mogna på en varm solig plats (kankse lite svårt att hitta nu på vintern..), då blir resultatet bättre men man får ändå räkna med att många avokados är prickiga ändå..

• Nyfiken gul

bruna prickar inne i  avocado är ungefär samma som bruna prickar på bananer - dvs helt ofarligt och beror på stötar och alla gånger nån klämt på dom.

Förvara i kylskåp om du vill ha mer långsamt mognad,

Och viktigast av allt - förvara INTE tillsammans med äpplen eller tomater i nån fruktskål. Avocados är jättekänsliga och bland annat äpplen och tomater avger en viss gas som påskyndar mognaden.

Förvara avocados fritt från annat.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mikroE

Idioter älskar att klämma hårt på avokado och mango så köp dessa omogna och låt dem mogna hemma. Små fläckar gör som sagt inget men är de sönderklämda så smakar de härsket och jag vill iaf inte äta dem då.

Svar på tråden Varför blir mina avocado alltid dåliga!?