• scrapparlotta

Ekströms chokldmousse nån med tips?

Kan man "lyxa" till en sån chokladmousse på nåt sätt så den blir lite roligare? Jag ska ha en liten tjejkväll och det här med efterrätt är inte min grej. Men jag själv gillar denna chokladmousse faktiskt.....men det vore kul att fixa till den på nåt sätt så den blir lite mer rolig än att bara hälla upp det i skålar och servera. Nån som har nåt tips? Och nån som vet om den är glutenfri?

• Svar på tråden Ekströms chokldmousse nån med tips?
  • Shaun the sheep

Varva den med vit chokladkräm och toppa med färska bär Mitt bästa tips!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Lejlion

Eller gör egen.. SÅÅÅ lägg, de e bara grädde, smält choklad och äggulor

• scrapparlotta
    Shaun the sheep skrev 2011-11-21 22:15:11 följande:

Det lät ju jättegot....tack!!
  • scrapparlotta
    Lejlion skrev 2011-11-21 22:32:39 följande:
    Eller gör egen.. SÅÅÅ lägg, de e bara grädde, smält choklad och äggulor

Som sagt....jag och efterrätter är inget jag är bra på alls. Gillar inte att äta det så värst och gillar inte att fixa till det....men visst, det är säkert jättelätt, fast inte lika lätt som att vispa pulver i lite mjölk
  • Lejlion

Ne de e klart :) du kan ju alltid ha i lite extra godisbitar i eller smula ner kakor

• Shaun the sheep
    scrapparlotta skrev 2011-11-21 22:41:38 följande:

Det lät ju jättegot....tack!!

Ingen orsak Hoppas det blir gott!
  • No ordinary love

Ha krossade polkagrisar i?

• scrapparlotta

Men vit chokladkräm.....finns det åxå färdigt så? Så man bara kan blanda ihop det?

Och är det nån som vet om det är glutenfritt för det måste det vara då en tjej har gluten.
  • Shaun the sheep
    scrapparlotta skrev 2011-11-22 22:03:01 följande:

Men vit chokladkräm.....finns det åxå färdigt så? Så man bara kan blanda ihop det?

Och är det nån som vet om det är glutenfritt för det måste det vara då en tjej har gluten.

Vet inget om gluten, men kolla deras hemsida! Allt sånt står där.
    Vit chokladkräm gör du genom att låta 3 dl grädde koka upp, och sen har du i 180 g vit choklad.
    Rör tills allt smält, ställ in i kylen över natten. Dagen efter vispar du grädden som vanligt.

Jag LOVAR att det är jättelätt och gör du bara precis som det står här så kommer det gå bra!     
  • cillae
    Shaun the sheep skrev 2011-11-22 22:32:53 följande:

Vet inget om gluten, men kolla deras hemsida! Allt sånt står där.
    Vit chokladkräm gör du genom att låta 3 dl grädde koka upp, och sen har du i 180 g vit choklad.
    Rör tills allt smält, ställ in i kylen över natten. Dagen efter vispar du grädden som vanligt.

Jag LOVAR att det är jättelätt och gör du bara precis som det står här så kommer det gå bra!     
    KO bara ihåg att lägga i choklade EFTER grädden har kokat upp och sen ska den INTE  koka mer
  • scrapparlotta

Om man tar 3 dl grädde.....hur mycket blir det ungefär?? Nu ska jag ju blanda ut detta med den andra chokladmoussen.....men det ska räcka till 12 st.

Och ok, så grädden ska koka upp....sen ner med chokladen och sen ska den smälta där i......och grädden får inte koka mer. Sen in i kylet. När jag tar ut den sen dagen efter....ska jag vispa grädden då? Men elvisp eller bara vispa runt lite för hand?? 

• Shaun the sheep
    scrapparlotta skrev 2011-11-27 22:55:30 följande:
    Om man tar 3 dl grädde.....hur mycket blir det ungefär?? Nu ska jag ju blanda ut detta med den andra chokladmoussen.....men det ska räcka till 12 st.

Och ok, så grädden ska koka upp....sen ner med chokladen och sen ska den smälta där i......och grädden får inte koka mer. Sen in i kylet. När jag tar ut den sen dagen efter....ska jag vispa grädden då? Men elvisp eller bara vispa runt lite för hand?? 

Då vispar du som vanligt med elvisp

Jag tror helt klart 3 dl räcker till 12 personer, för jag antar att det inte är några enorma glas?
    Vill du vara helt på den säkra sidan så skulle jag kanske ta 4 dl grädde och 200 g vit choklad   
  • scrapparlotta

Tusen tack för tipset.....blev verkligen en dundergod efterrätt där gästerna nästan slickade rent skålarna. Shit vad gott det var! Så tack än en gång!!
Svar på tråden Ekströms chokldmousse nån med tips?