• saragustafsson88

    operera bort polyper i näsan?? barn 3 år

    Hej! jag har en fråga till er som har haft barn som har opererat bort polyper bakom näsan.
    Igår var jag inne med min son på 3 år hos öron näsa hals polikliniken och det visade sig att han har polyper bakom näsan och att han kommer att opereras inom 3 månader.
    Ni som haft barn som har opererats hur har det gått till??
    Vi skulle få mer information senare men är lite nyfiken på hur det går till?? och hur det har gått sedan med era barn efter operationen?
    Då min son har symtomerna och vi trodde först det var astma han fick testa medeciner men det hjälpte intedå trodde vi att han var allergisk men vi testade allergi mot katt och hund men det var inget.
    Han symtomer är:
    snarkar varje natt jätte högt
    svårt med andningen överhuvudtaget och när han anstränger sig så hostar han
    täppt i näsan hela tiden låter som han skulle ha snor i näsan fast han har inte det.
    svårt med talet
    hostar varje natt och vaknar av det.
    Så här har han haft jätte länge säkert mer än ett år lider verkligen med honom.
    vilka symtomer hade era barn?? och vad blev bättre när dem opererats?
    Med tanke på att jag aldrig har opererats så är jag livrädd att något ska gå fel!
    Men det positiva är att det kommer bli så mycket bättre för honom efter operationen och i framtiden.

    Är tacksam för det svar jag får
    mvh
     

  • Svar på tråden operera bort polyper i näsan?? barn 3 år
  • liah86

    min lillebror har haft det. hans symtom var framförallt snarkning (han andades jättehögt, snarkade lite när han var vaken också) svårt med vissa ord eftersom det alltid lät som att han var förkyld. hosta däremot har han inte haft mer än vanligt. jag kommer inte ihpåg operation men det gick bra och han blev mycket bättre. dock inte helt problemfri

  • trut

    Dottern hade stora halsmandlar och polyper. Märktes genom att hon snarkade så förfärligt att hon fick andningsuppehåll. Hon opererades på morgonen, var klar efter typ 30 min, sov några timmer på uppvaket och ville sen ha lunch som vanligt. Verkade inte ha ont eller något och har sovit knäpptyst sen dess (hon var 2 år då detta gjordes)

  • Saarraa

    Jag ska till läkaren imorgon med min son för jag misstänker att han har förstorade polyper (jag hade själv det som lite och blev opererad för det).. Och hans symtom är: snarkningar och kortare andningsuppehåll, låter tät i näsan och halsen när han pratar (typ dämpad, eller som att han pratar ner i halsen).

    Hur har det varit för er TS, gick ni till vårdcentralen först och fick sen en remiss till öron-näsa-hals?


    Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • Dimisi

    Vår son opererade bort halsmandlar och polyper strax innan han fyllde tre år. Livet blev fantastiskt mycket bättre för både honom och oss efter det. Innan operationen hade han sådana där andningsuppehåll som snarkare har varje natt. Han började alltid andas av sig själv, så vi behövde inte göra något, men det var ändå oroligt att sova bredvid honom och höra att han slutade andas. Vid varje sådant uppehåll snurrade han runt i sängen, alltså vände sig häftigt från en sida till en annan, vilket gjorde att vi ofta fick sparkar.

    Han har också förkylningsastma, men även den blev mycket lindringare efter operationen. Och han blev allmänt piggare och gladare.

    En förälder var med när han sövdes, och fick sedan träffa honom igen efter operationen, medan han fortfarande sov. Både föräldern och sonen var kvar på sjukhuset i några dagar. De sov i samma säng. Sonen hade mycket mindre ont än vad man kunde förvänta sig.

  • trut

    Surfa: varför var ni kvar i några dagar? Vi fick gå hem så fort hon vaknat och kissat dvs några timmar efter operationen 

  • fjomppa

    Hejsan , min dotter opererades i sept i år halsmandlar och körtel bakom näsan. Liknande symptom som din, hosta trötthet, anfådd, plus att hon fått i halsen rejält ett par gånger. Hade som du lite ångets innan OM något går fel. Operationen i sej gick bra, kom till uppvak, snedtände och försökte slita loss slangar och kliva ur sängen. Mindotter är 3 år men blev ruskigt stark, om någon hade förvarnat mej om att detta kunde hända hade jag varit glad.  Personalen försökte att jag skulle ligga bredvid i sängen men det gick inte, vi satte oss tillslut i en soffa och bara höll om henne tills hon somnade igen och sov ett par timmar till. Detta var jättevanligt tydligen, men läskigt. Är van en hel del jobbar i socialpsykiatrin men det är annorlunda med ens egna barn. Efter en vecka fick hon feber och en infektion i halsen och antibiotika. Men astman och andningen är mycket bättre snarkar inte och är allmänt piggare. Lycka till det är värt det!!

  • Dimisi

    Trut: Det är rutin här att vara kvar någon dag. Han fick morfin när han vaknade och jag tror inte det är lämpligt att skicka hem så små barn med så starka droger i kroppen.

  • Taxmamman

    Min son opererade tonsillerna (tog bort delar) och polyper bakom näsan idag, och det har gått över förväntan! INskrivning 06.30, sen fick han lugnande så att han blev helt fnittrig. Därefter satte de nål (hade förberett med Emla två timmar innan). Själva operationen tog ungefär en timme, och uppvaket fyra timmar. Det var inga problem där heller, faktiskt. Sen har han sovit stora delar av dagen uppe på avdelningen. Han kommer att stanna över natten för observation, och sen får vi åka hem imorgon bitti om natten blir ok. Jag vet att man åker hem samma dag på många ställen, men så som dagen varit är jag glad att det är rutin här att stanna. Sonen har inte speciellt ont, han har ätit en stor portion pannkakor och massor av glass. Får flytande alvedon. Fick även nån hästkur innan sövningen som satt i ett par timmar i förebyggande syfte. NU har han mest hemlängtan (vi också...)

    Vi har väntat sex månader på den här operationen, och jag går in i vecka 40 med lillebror/lillasyster nu på torsdag, så det känns verkligen skönt att ha fått det gjort... Vet att de första tre dagarna brukar vara tuffast, men vi kämpar på. Sonen verkar som sagt fixa det här strålande. Men oj, vad det sliter i mammahjärtat! Även om vi vet att det är för en bra sak...

Svar på tråden operera bort polyper i näsan?? barn 3 år