• LHUF

Bronkit/luftrörskatarr? Hur yttrade det sig hos era barn?

Är det någon som haft barn som fått bronkit/luftrörskatarr?

Hur yttrade det sig?  

Sonen har varit förkyld i 2 veckor nu, riktigt segt grönt snor på fm, hosta och slem i halsen. Var hos läkaren för 1,5 vecka sedan, han sa att det var öroninflammation och fick pencelin.

Men det blir liksom inte bättre, eller lite bättre är han väl men det brukar ju iaf bli bättre på nästan 2 veckor.

Då började jag fundera på bronkit/luftörskatarr.

Skall till vc idag och skall be om ett halsprov så får se om dom ser något.. 

Tilde 080319, hugo 110203
  • Svar på tråden Bronkit/luftrörskatarr? Hur yttrade det sig hos era barn?
  • Nisen

Jag har en liten tös hemma som är rosslig och har haft hosta sen 21 OKTOBER så alltså en månad. Hon äter kåvepenin för att sänkan var hög och hon var röd i båda öronen. Verkar vara många långdragna förkylningar... Hur många andetag per minut har han? Har han haft feber också? Min dotter hade låg feber 38,4 förra måndagen men den var borta dagen efter men eftersom hon hade dålig aptit och inte var sig själv åkte jag in...
    RS virus får man ju mycket slem... och hosta.. Hoppas att han blir bra snart!

• LHUF

jo har funderat på rs också, men då brukar det vara värst på 5-6 dagen sa läkaren jag träffade förra veckan 

när dom sa att han hade öroninflammation så hade han 39 grader dagen innan, sedan försvann det, men han är sjukt gnällig så ngt stämmer inte..

jo det är långa förkylningar som går nu.. och mkt lunginflammationer har jag hört.. inte roligt alls 

Tilde 080319
  • Nisen

Jag har funderat lite på det där med lunginflammation... Oftast orsakas den av pneumokocker och det är ju dottern vaccinerad mot...  2 av sönernas kompisar har varit här och dom har haft lunginflammation :(  så man är ju lite orolig för det. Men om du märker att han inte är sig själv så måste dom göra en grundlig undersökning!
    Dottern äter antibiotika, men får inte i sig mycket :( spottar och har sig när vi försöker att ge. Hon är glad och kryper runt och så på golvet. Jag tyckte att hostan blev bättre dom första dagarna men nu är den tillbaka igen. Jag ska klocka hennes andetag då man ska ha över 50st på en minut om det är lunginflammation har jag hört.

• Nisen

Kan tillägga att sönerna på 6 & 8år också hostar och har gjort det länge. men inga andra symtom...  Jag brukar gå på allmäntillståndet, man vet bäst själv när barnet inte är sig självt och då åker jag till sjukhuset och stannar tills jag fått en utredning ;) Så stå på dig. Visst står det att rs blir sämre efter 4-5 dagar men inte för alla... Mina söner har haft rs. Ena var 5 månader och fick bara som en lätt förkylning, andra sonen var 2 år och väldigt hög feber hosta och kräktes, det var på julöafton 2005. Jag fattade inte att det var rs ens. Inte förrän systers tvillingar på5 mån blev så sjuk att dom fick ligga på sjukhus hela nyårshelgen då förstod jag att dom måste blivit smittad av mina pojkar :( Nästan alla barn över 3 år har haft rs virus, många vet inte ens om det.

• LHUF

jo dom blir ju snabbandade då, det är inte sonen, och jag hör att det sitter i halsen inte långt ned...

jag fick i sonen antibiotikan i lite fruktpuré.

han är förvisso pigg och äter, men jag är så nojjig när det gäller halsen och andingnen

var på barnakuten förra veckan, men den läkaren sa bara att det var virus..   och att han inte hade ngra problem med andningen.. 

Tilde 080319
  • Nisen

Jag var också orolig för dottern var så rosslig men då sa doktorn att så länge hon suger på napp så behöver du inte vara orolig, då är luftvägarna fria. Men kanske han har halsfluss? Men antibiotikan borde ju ha tagit bort det då ju... 

• Nisen

Svininfluensan har man ju också hosta och slem och grejer... FY jag hatar när barnen är sjuk!!!
    Jag var också dålig typ 1 månad... började med segt slem i halsen, lite hosta nyste då och då. fick lite ont i halsen och till sist snuva. och  jag trodde aldrig jag skulle bli av med skiten... Jag var inte jätte sjuk ingen feber eller så men det jäkla slemmet irriterade mig! Och så smakade det apa i munnen, halvrisig i magen till och från blev jag också.

• LHUF

ja det är verkligen pest när barnen är sjuka, ju större dom blir så blir det ju lättare.. Dottern som blir 4 i mars är jag inte lika orolig för längre, så länge det inte är ngn allvarlig sjukdom såklart.

Men de här små liven är ju så små...  

ah smart tips med nappen,

ja tycker också att det borde tagit om det är halsfluss, får se vad doktorn säger.. annars åker jag till barnmott i morgon...  

Tilde 080319, hugo 110203
  • Nisen

Lycka till och berätta sen hur det gick :)

• Nisen

Ja, verkligen svårt med dom små :( för dom kan ju inte säga vart det gör ont.

• LHUF

Det var ingenting, bara virus, lite röd och lite svullen i halsen. Lät lite lite över lungorna, men inget han oroade sig för. Vi skall hålla koll på om han får feber.

Men han har ikväll hostat en del och ibland låter det som han får lite krupp när han andas in långt. Har luftrörsvidgande hemma och ge ifall det behövs. Får se hur det slutar ikväll.

• LHUF

var på barnmott idag, fick ingen lugn i kroppen, men han sa att det lät som falsk krupp, behövde inte inhalera något. Fick med kortisontabletter hem att ge om det skulle behövas, han sa att det satt oftast i 2 dagar..

Tilde 080319
  • Nisen

Stackars liten! Kan han sova pånätterna trots hostan då?

Svar på tråden Bronkit/luftrörskatarr? Hur yttrade det sig hos era barn?