• Pallas

Snälla, hjälp mig med matlista för en månad

Min man ska åka bort i en månad om ett par veckor och lämnar mig ensam med två små barn hemma (den ena äter, den andra helammas). Eftersom det är min man som står för matlagningen här inser jag att jag måste göra någon slags matlista för annars kommer jag inte äta på hela månaden! Problemet är att jag inte har minsta lilla fantasi och ingen erfarenhet av matplanering. Finns det någon snällis som kan hjälpa mig?

Jag behöver lunch och middag från 20 januari till den 18 februari.

Det skulle underlätta ohyggligt om det var någon form av veckovis inköpslista med ingredienser man behöver för att laga veckans mat. Vi äter allt och gör gärna storkok, nemas problemas. Snälla hjälp, jag är verkligen i nöd!

• Svar på tråden Snälla, hjälp mig med matlista för en månad
  • Mar1lyn

Kan du inte göra som så att din kille skriver upp vad han lagar för mat fram tills den 19e, och så gör du samma sak som han gjorde, alltså börja från dag 1? JAg är värdelös på att planera maten, men brukar sätta mig ibland o kika i böcker och skriva ner sånt vi gillar och sätta på kylskåpet. Då vet man ju vad man ska handla och så kan man stryka sånt som man ätit sen under veckan.

Hoppas att det löser sig!

• Catha82

gör grytor som du kan frysa in.
    Köp stora säckar pasta, massa krossade tomater, köttfärs, korv osv.
    En säck potatis, frukt och morötter.
    Mjöl, margarin.

Kommer nog på mer ..

• Lola Jämtland

Lasagne är bra att laga o stoppa i frysen o värma på när det behövs.

• Mar1lyn

köp pulversoppor att ha hemma. Gröt är också bra. Spaghetti o köttfärssås är väl en klassiker att laga. Och pannkakor.

• biomedbonus

tacos pommes och hamburgare för helgerna

pasta potatis ris som vardagsmat tillsammans med

köttfärs limpa, köttbullar, lasange, korvstoganorf.

kallops, fiskpinnar.stinas kykling ,tomatpastasås ,

öhhhhhhhost nu står det stilla

• Sunshine02

Potatis o Kottlettbacon
    Pasta o Köttbullar
    Lappskojs
    Ris oKöttfärssås
    Klyftpotatis o Kött
    Potatis o Pannbiff
    Pasta o Korv"
    Ris o Chili Con Carne
    Strips o Korv"
    Potatis och ungstekt falukorv
    Ärtsoppa
    Ris o kyckling
    Våfflor/pannkaka
    potatismos och fiskpinnar
    Ris och wokade grösaker m strimmlad lövbiff
    Kebabsplitt och ris el bröd
    Tacos
    Köttfärssås och spagetti
    Köttfärslimpa
    pastasallad
    hemmagjord pizza

saker att ha hemma:

potatis
    potatismos
    pasta
    köttfärs
    korv
    köttbullar
    ris
    mejervaror som creme fraiche, matl.grädde,matfett mjölk ost mm
    Tomatpure
    ketchup
    grönsaker fräscha och frysta
    bröd (formfranska bra..kan göra varma mackor..)
    tacokrydda
    tacobröd

Ja hoppas det hjälper lite

• Pallas

Tack för alla förslag hittills! Mycket av det är sådant vi brukar laga. Att låta gubben skriva upp vad han brukar göra var bra!

Vad tror ni om att försöka laga till lunch så att man har lite extra av någon ingrediens, tex pasta, potatis eller ris så att man sedan kan använda det till middagsmaten? Det är så svårt att hinna laga två mål mat ensam med två småttingar annars. Eller ska jag vara så opretentiös att jag satsar på att bara laga ett mål om dagen och köra lättare på kvällen, tex gröt, smörgåsar och yoghurt?

Det svåra för mig är att jag nästan är säker på att den här separationen kommer leda till en depression för min del och då har jag inte en enda redig tanke i huvudet, det är därför jag måste ha någon form av färdig lista som jag kan följa både för mat och inköp.

• Pallas

Ska börja göra en databas tror jag, då kan jag korsreferera ingredienserna med inköpslista.

• cheetah

Jag försöker laga så mycket middag att det räcker till lunch dagen efter... Skulle aldrig fixa att laga två mål om dagen - inte varje dag i alla fall! Dom dagar när maten inte räcker kör jag nåt enkelt som omelett eller gröt eller liknande... Kanske inte den mest variationsrika kosten att servera samma mat två dagar i rad, men det är ju i alla fall mat! Och man kan ju kanske variera grönsaker till eller nåt så blir det lite omväxling åtminstone...

• miss maple

Kan ni inte laga en del mat och frysa in innan han åker?
    Menar då inte allt.
    Kanske skulle det underlätta något?

Svar på tråden Snälla, hjälp mig med matlista för en månad