• Flätad

Små tågångare 5-6 år...

Dottern har gått på tå sedan hon lärde sig gå vid 1 års ålder. Då hette det att det växer bort. Jag frågade efter ett tag igen och fick samma svar... Nu var vi på bvc för 5,5 årssprutan och jag tog åter upp hennes tågång. Sköterskan såg snopen ut.. Gör hon det fortfarande??? Fick en läkartid redan nästa vecka. Vad ska jag fråga om??? Vad kan jag som förälder kräva? Jag vill att hon ska få hjälp nu att kunna gå på hela sin fot!!! Ni som gått igenom detta, vad hände? Vilka insatser fick era barn?´Ge mig tips så det händer något nu!!! Tack på förhand!

• Svar på tråden Små tågångare 5-6 år...
  • Lovali

Jag har hört att hälsenan kan vara för kort hos vissa & att man då får försöka att träna för att töja ut den & i värsta fall operera. Men såklrt behöver det inte vara så för din dotter. Kan det bara vara att hon blivit så van att gå så tro?

• Bruised

Min son har samma. De kallar det idiopatisk tågång. Från början var inte hälsenorna korta men det har de ju blivit med åren. Man vet inte vad det beror på. Men utöver korta hälsenor kan dessa barn få höftproblem, vilket är en av anledningarna till att vi nu tar itu med det här.
    Först fick vi gå hos neurologen för att utesluta neurologiska skador eller sjukdomar, sedan blev det sjukgymnastik som jag upplever inte gör någon skillnad tyvärr. Nu väntar vi på besked om operation från ortopeden. Alternativt kommer de att prova att sätta gipsskenor på honom först för att se om det hjälper men det verkar som att hälsenorna nu har blivit för korta så foten går inte längre att ha i 90 grader (vilket krävs för skenor), så då blir det troligtvis operation. Vid operationen skär de av hälsenorna och gipsar sedan.

De har noga poängterat för oss att det troligtvis växer bort i skolåldern även utan åtgärder nu så alla åtgärder är frivilliga. Men en aspekt som vägt tungt för oss är att sonen klagar över att andra barn retas, han är less på att vara långsam och alltid bli fångad i lekar samt att han snubblar och snavar väldigt ofta. Speciellt med gummistövlar(eftersom att han står på tå i stövlarna och har hälen i skaften...)! 

I hans pappas familj är idiopatisk tågång ärftligt och både pappan, pappans syskon, farmor mfl har haft det. Flera har höftproblem nu. 

• Caliin

Jag gick på tå (med bara ena foten) när jag var liten. Jag gick med hela foten nere när jag började att lära mig gå, men började sen att gå på tå.
    Opererades när jag var 4 för förkort hälsena, men det skär INTE av hälsenorna, de gör ett Z-snitt, alltså ett snitt i hälsenan så att det ser ut som ett "Z". Då töjer sig hälsenorna och sen får man ha gips (kan inte svara på hur länge).

Efter att gipset var borta fick jag ha en skena på natten när jag skulle sova, som var i 90 grader. Det är också meningen att man ska stretcha och hålla på, MEN för mig som 4-åring förstod ju aldrig varför (inte lätt att tvinga en sån), och inte heller när jag växte upp var det någon som berättade för mig VARFÖR man var tvungen att stretcha, så jag har helt enkelt inte gjort det.
    Detta har gjort att jag inte kan få upp min ena fot i mer än 90 grader, jag har inga stora problem med att göra något, förutom att gå i  högre än ca 4cm högklackat (hälsenan gör att det blir svårt) och att jag inte kan sitta ner på huk med båda fötterna i marken. Jag får även ibland problem med att det gör ont i hålfoten när jag går en längre sträcka (5km o mer).

Jag har inga höftproblem. Har kunnat spela handboll och andra idrotter.

Så om det blir operation, TVINGA barnet att stretcha är mitt råd. 

• Trivelina73

oj, så de kan vara så pass mycket problem me det? Den här tjejen hon kutar utan problem, är en av de snabbaste springarna. Och leker och så.

Svar på tråden Små tågångare 5-6 år...