Jag gick på tå (med bara ena foten) när jag var liten. Jag gick med hela foten nere när jag började att lära mig gå, men började sen att gå på tå.
Opererades när jag var 4 för förkort hälsena, men det skär INTE av hälsenorna, de gör ett Z-snitt, alltså ett snitt i hälsenan så att det ser ut som ett "Z". Då töjer sig hälsenorna och sen får man ha gips (kan inte svara på hur länge).
Efter att gipset var borta fick jag ha en skena på natten när jag skulle sova, som var i 90 grader. Det är också meningen att man ska stretcha och hålla på, MEN för mig som 4-åring förstod ju aldrig varför (inte lätt att tvinga en sån), och inte heller när jag växte upp var det någon som berättade för mig VARFÖR man var tvungen att stretcha, så jag har helt enkelt inte gjort det.
Detta har gjort att jag inte kan få upp min ena fot i mer än 90 grader, jag har inga stora problem med att göra något, förutom att gå i högre än ca 4cm högklackat (hälsenan gör att det blir svårt) och att jag inte kan sitta ner på huk med båda fötterna i marken. Jag får även ibland problem med att det gör ont i hålfoten när jag går en längre sträcka (5km o mer).
Jag har inga höftproblem. Har kunnat spela handboll och andra idrotter.
Så om det blir operation, TVINGA barnet att stretcha är mitt råd.