• Fruochmamma

Weekend till Amsterdam till våren

Hej,

Vi planerar weekend till Amsterdam i maj och undrar hur ni andra bäst har bokat era resor och var? Tips på centralt belägna hotell mottages tacksamt.

Tack på förhand :)) 

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • Svar på tråden Weekend till Amsterdam till våren
  • Queenie70

Rekomenderar varmt amsterdam. jag brukar åka med KLM och brukar försöka bo i red light eftersom det är nära till allt och nära till centralstationen och andra sevärdheter. Ju centralare ju dyrare. Men ett hyfsat billigt boende med Amsterdamatmosfär är The greenhouseeffect. Kombinerat hotell och coffieshop.

• pluie

Jag har bott i Amsterdam. Det är en underbar stad!

KLM och SAS flyger till Schiphol. Därifrån är det enklast att ta tåget in till centralstationen. Jag rekommenderar absolut inte Red light och området kring centralstationen. Smutsig turistfälla med både dyra och dåliga restauranger.

Prinsen hotel vid Leidseplein är trevligt. Vid Leidseplein (ca 10 min från centralstationen med tram 1, 2 och 5) finns många restauranger, barer och affärer.
    Vid Leidseplein ligger också Vondelpark, jättemysig att strosa i eller ha picknick.

Bästa restaurangerna hittar du i Jordaan, ca 10 min gångväg från centralstationen. Tapasrestaurangen Jottum är en favorit, ligger på 1e Anjeliersdwarsstraat nr 17.

Annat du inte får missa: Albert Cuypmarknaden på Albert Cuypstraat. Har kläder, mat, smycken, blommor etc.
    På Albert Cuypstraat nr 182 ligger restaurangen Bazar, byggd i en gammal kyrka, som har libanesisk och turkisk mat.
    Kanaltur är nästan ett måste, men kolla priserna mellan olika bolag. I princip samma tur, men priserna varierar från ca 8-20 euro...
    Blommarknaden (Bloemenmarkt) vid Singelgracht är ett måste på våren, fantastiska blommor och lökar. Dessutom ligger julaffären här, som säljer julpynt året runt :)
    Huset där Anne Franks familj gömde sig är ett museum som är väldigt intressant. Brukar vara oändliga köer dock, så se till att komma tidigt eller ha mycket tålamod. Ligger vid Prinsengracht.

Om ni åker med små barn och barnvagn, tänk på att många hotell saknar hiss – men har lååånga och smala trappor. Inte så mycket att göra åt, men kan vara skönt att vara beredd på :)
    Och om ni besöker Red light, tänk på att det är fotoförbud!

Hoppas ni får en trevlig resa! De flesta amsterdammare är bra på engelska (om än med horribelt uttal) så fråga gärna om tips på plats. De allra flesta är glada att få hjälpa till.

• Queenie70

Själv älskar jag området omkring centralstationen

Glömde att tipsa om marknaden på Waterlooplein. Ett annat tips är att absolut INTE åka under valborgshelgen då det firas queens day. Det är som en jävla fotbollsmatch med skrålande fulla oranga människor som drar omkring i horder på gatorna. Dessutom är alla affärer stängda. Fruktansvärd tillställning.

• Otäck

Fler tips - här är en till som ska åka dit till våren! :)

• Queenie70

Då det inte är särskilt stora avstånd i Holland är ett tips att kanske åka utanför Amsterdam nån dag, till nån söt by, eller att kanske promenera på de fantastiska stränderna.

• Otäck

Hur är möjligheterna till att hitta billigare typ vandrarhem och dylikt på plats? Eller är det klokast att boka innan? Hur långt innan i så fall?

• mfe

Tänk på att maten är rätt dyr. En tunnpannkaka stor som en pizza ungefär gick på över 150 kr, så maten är väldigt dyr!

Vi bodde någon mil utanför amsterdam och åkte in till själva stan 3-4 gånger på en vecka, tycker det var mycket härligare att bo en bit utanför faktiskt.

Människorna är jättetrevliga, av alla vi träffade var det en som var lite otrevlig dock tror jag inte han var därifrån men. 

Hoppas ni får en trevlig resa :)

• mfe

boka innan!

vi kom dit utan att veta vart vi skulle bo och det var ingen smart idé!

visst det finns en reception som har alla hotell och bussar som går dit men det är inte lätt att hitta nåt man gillar sådär direkt genom kolla en katalog som de har.
    Så boka innan!

• Queenie70

Boka innan är mitt tips. Amsterdam är poppis på våren. Är man där för en weekend, så vill man ju också bo centralt för att slippa resa fram och tillbaks, kunna komma in och vila lite och byta skor utan att det ska bli värsta projektet. Jag tycker som sagt om att bo nära centralstationen och däromkring får man räkna med en tusenlapp för ett dubbelrum även om hotellen är enkla. Sist bodde jag här.http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g188590-d237575-Reviews-Hotel_Prins_Hendrik-Amsterdam_Noord_Holland.html  Helt ok hotell med bra frukost och 5 minuter från tåget.

Lite mer personligt och hippie är ju som sagt, The greenhouseeffect, som jag gillar som 17. Där har jag bott flera gånger men det är assvårt att få rum om man är sent ute.
    http://www.greenhouse-effect.nl/hotel.html

Detta ställe har jag också bott på, och det gillade jag INTE http://www.hostelbookers.com/hostels/netherlands/amsterdam/6504/

Ett tips på saker att göra i Amsterdam är också att ha picknick i Vondelpark...det är lite som att flyttas tillbaks till 1968, massa folk som umgås, spelar musik, kastar frisbee etc.

• Queenie70

Man kan äta billigt också, finns mycket china och indiskt som håller billiga priser....

• mfe

Vi bodde på etap som är några mil utanför centrala amsterdam och är egentligen ett företagshotell tror jag, vi träffade vd;en för Kashmir där faktiskt - riktigt coolt! *skryter*

Iallafall, vi trivdes med att åka in till amsterdam då och då och sedan åka med gratis buss till flygplatsen som hade ett litet shoppingcenter och små mataffärer. Fanns även en restaurang i det stora hotellet som låg precis framför!

• holy shit

Jag gillar också Amsterdam. Jag och min bodde på hotell der port van cleve som ligger nära Jordan som jag uppfattade det. Trevligt hotell även om jag inte hade valt samma idag kanske. Gillade Leidseplein och Reimbrandtplein.

Tyckte inte maten var speciellt dyr, vi käkade både mexikanskt och libanesiskt. För att inte tala om all korv, pannkakor med fyllning och pommes med majonäs

Vi strosade mest runt, drack öl, tittade på saker, besökte museum och åt massor av god mat. Underbar stad, åker gärna dit igen.

• Fruochmamma

Tack för alla underbara tips - ska noggrannt gå igenom alla med glädje!

Jag har själv bott 6 år i Rotterdam, men nu vill åka med maken till Amsterdam och bara njuta några dagar (fre-sön).

Tips på restauranger mottages givetvis också gärna :) Allas smultronställen är toppen!    

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • pluie

Café Mandje är min favoritbar i Amsterdam. Ligger ett stenkast från centralen (Zeedijk 63) och sägs vara världens första gaybar. Kvinnan som öppnade baren fick alltid något av de hon hade intressanta samtal med, därför hänger en massa bhar och andra underkläder i taket.

Det är hyfsad skillnad på priserna i turistområden kring centralen, Rembrandtplein och Leidseplein. Slår ännu ett slag för stadsdelen Jordaan, god mat till bra priser.
    På Damstraat ligger CAU, en argentinsk köttrestaurang som faktiskt är bättre än de andra på samma tema, trots att den ligger nära centralen ;)

Har man tid över tycker jag att man ska ta tåget till Utrecht, tar ca en halvtimme. Mindre än Amsterdam, mindre turister, men supermysigt och vackert. Speciellt att sitta på restaurangerna längs kanalerna.

• Otäck

Vårt mål med resan är väl mest bara att ta det lugnt. Bara sitta och umgås på rummet (som verkligen inte behöver vara mer än just ett rum, kanske med möjlighet till att se en film typ), röka gräs, sitta på några coffee shops, undvika turisterna i största möjliga mån - inte shoppa, besöka turistmål (jo, jag vet att coffee shops lär vara fullt med turister) eller dylikt. RLD ska man väl spana in såklart någon kväll, det känns ju som ett måste men annars är det väl bara för att ta det lugnt och umgås som vi åker. Är det klokt att kanske undvika centrala Amsterdam då? Lär väl vara rätt dyrt med mycket turister tänkte jag.

• Otäck

Jag har suttit och tittat runt lite på olika sidor med hotell och börjar fundera på priset. Vad är rimligt att betala för ett dubbelrum (två sängar/dubbelsäng) för fyra nätter? Billigaste jag har funnit hittills är 199 euro, men det är om jag bokar idag typ så jag har ingen aning om vad det kan kosta längre fram. Jag kommer inte ha råd att boka förrän en månad innan tidigast liksom. Enda kravet på hotellet är att det finns dusch, säng, TV och en dörr att låsa om sig. Någon som har en bra sida att tipsa om eller så?

• evaoregon
    pluie skrev 2011-11-22 14:08:26 följande:
    Huset där Anne Franks familj gömde sig är ett museum som är väldigt intressant. Brukar vara oändliga köer dock, så se till att komma tidigt eller ha mycket tålamod. Ligger vid Prinsengracht.
    Vi var där precis när de öppnade och då var det inte mycket folk där.

Jag kan rekommendera en tågresa till Haarlem som är en väldigt mysig gammal stad utan en massa turister.  De har en trevlig marknad där och även flera intressanta museum.  Vi åkte dit med vår holländska vän och Haarlem är en av hennes favoritplatser i Holland. 
Svar på tråden Weekend till Amsterdam till våren