• Mesakura

Bli gravid dagen innan mens?

En gång för alla kan man eller kan man inte bli gravid dagarna innan mens?
    Om ja hur?
    Om nej varför inte?

Det står olika överallt på internet och alla säger olika.
    Någon som varit med om det?

Jag har bara varit med om att man kan bli gravid i slutet av mensen då ägglossningen hoppat igång några dagar senare och det på så vis hänt. Men innan mensen börjat?

Någon? Berätta!!

• Svar på tråden Bli gravid dagen innan mens?
  • tihihi

beror ju helt på hur lång lutealfas du har. ju kortare man har desto svårare KAN det blir för ägget att fästa.

har du en lutealfas på 12 dagar, ja då kan du bli gravid 12 dagar innan mens. har du sex dagar, ja, då kan du bli gravid 6 dagar innan mens =)

• tihihi

man kan ju tex köpa ägglossningstest och hålla koll på när exakt man har ägglossning. Lutealfas är ju antal dagar mellan ägglossning och mens.

• Tealhawk

Ja det kan man, men det är väldigt ovanligt. Ett extra ägg kan lossna under tiden som det andra redan är påväg ned i livmodern och då är det "moget" just innan eller under din mens. Om man inte blir gravid så får man alltså en extra mens också.
    Om menscykeln är väldigt oregelbunden kan detta också ske. Att det nya ägget släpper fastän den gamla cykeln inte fullbordats.

Jag har varit med om nästan det, men då berodde det på att mensen försenats av stress, men ägget släppte som vanligt så det blev typ en menscykel på 40 dagar och en på 20, istället för 30+30.

• deecember

Man KAN ha två ÄL på en cykel, så helt omöjligt är det väl inte om än ovanligt. Som sagt.

• Mesakura

Hmm ok, för jag har extremt regelbunden mens tills förra månaden då den bestämde sig för att ändra sig. Den har alltid varit 28 dagar i vissa fall 29 men nu har den flyttat sig ca fyra dagar. Förra månaden kom den 4 dagar för sent och denna skulle den kommit i måndags. Har räknat från när den faktiskt kom förra månaden men nu är den än en gång försenad.??? Vad kan sådant bero på?

• Mesakura

Att tillägga försöker inte jag bli gravid heller så känner inte att jag behöver hålla koll på min ägglossning :)

• deecember

Mensen kan ju ändras om man är stressad, går ner i vikt fort, upp i vikt fort etc. Kort sagt om kroppen är i "obalans"..

• Myson
    Mesakura skrev 2011-11-23 07:38:47 följande:
    Att tillägga försöker inte jag bli gravid heller så känner inte att jag behöver hålla koll på min ägglossning :)
    Men om du inte vill gravid är det ju en fördel att ha koll på sin ägglossning, eftersom det är under den tiden (dagarna före, under och efter) man kan bli gravid. Men det vet du väl, eller??? 
  • Mesakura

Myson: Jo såklart, använder kondom och har en app på iphonen som är min menskalender så vet när fjorton dagar innan och så är men vet ju inte om min ägglossning faktiskt ligger så.
    Någon månad sedan tror jag att jag kände av den? För det kan man väl? Hela kroppen kändes så skum och allt för flummigt, fattade inte vad det var förrän jag kollade min kalender och såg att jag skulle ha ägglossning i dagarna.

Svar på tråden Bli gravid dagen innan mens?