• Anonym (Vattkoppor)

Vattkoppor

Min bonusdotter har vattkoppor och är förtillfället hos sin mamma, vi har en 1 ½ åring här hemma som hade vattkoppor när hon bara var 3 månader, men BVC säger att det kan komma igen. Hur som helst så tycker både vi och biomamman att det är dumt att utsätta 1 åringen för vattkoppor om man inte behöver.(ja, vi vet att hon kommer bli utsatt för det ändå, men vi har för övrigt dealen sjuka barn stannar där de insjuknade) 
    Men eftersom vi alla andra har haft sjukdommen tänkte vi att bonusen ska få sova och mysa hos deras farfar fredag-lördag och sen hämtar vi bonusen efter att vi skjutsat våran gemensamma dotter till hennes mormor, så hon får vara där medan bonusen är hos oss.

Så hon får komma hit på "sin helg" som vanligt och samtidigt  för en gångs skulle få ALL uppmärksamhet av både sin pappa och mig. Välja film och bara mysa med oss.

När min man berättade att lillasyster ska sova hos mormor i helgen medan hon är här, blev bonusen vansinnig och började störtgråta "för att hon inte fick sova hos mormor NN".

Fråga är, är det fel av oss att låta våran gemensamma vara hos mormor och bara ha bonusen här?  

• Svar på tråden Vattkoppor
  • Anonym

Det är värre att utsätta vattkoppssmittan till äldre personer då de kan få bältros, hjärnhinneinflam, hjärninflam och lugninflammation, jag skulle låta bonus vara kvar hos sin mamma.

• Anonym (Vattkoppor)

Det sa jag med,men farfar ville rå om henne lite grann för sig själv....

• Iam
    Anonym skrev 2011-11-22 15:38:24 följande:
    Det är värre att utsätta vattkoppssmittan till äldre personer då de kan få bältros, hjärnhinneinflam, hjärninflam och lugninflammation, jag skulle låta bonus vara kvar hos sin mamma.
    Det där är en myt. 
    Du får inte dessa sjukdomar för att du utsätts för viruset som vuxen.
    Har du inte haft vattkoppor kan du däremot få det och det blir oftast värre när man får det som vuxen, men anledningen att det ses som värre är för att du helt enkelt blir mer medtagen av sjukdomar som vuxen än som barn.

Jag vet detta eftersom bonusarna nyligen hade vattkoppor och jag inte visste om jag hade haft det. Så jag frågade helt enkelt BVC och detta var svaret jag fick.  
  • Lillii
    Iam skrev 2011-11-22 18:42:23 följande:
    Det där är en myt. 
    Har du inte haft vattkoppor kan du däremot få det och det blir oftast värre när man får det som vuxen, men anledningen att det ses som värre är för att du helt enkelt blir mer medtagen av sjukdomar som vuxen än som barn.

Jag vet detta eftersom bonusarna nyligen hade vattkoppor och jag inte visste om jag hade haft det. Så jag frågade helt enkelt BVC och detta var svaret jag fick.  
    jag antar att vad anonym menade var att om en vuxen som ej haft vattkoppor utsätts så kan de få allt det där som räknades upp, så tolkade jag det när jag frågade när min dotter hade det.

Då sa de även att någon som haft tex bältros kan får det igen om de är i närheten av någon med vattkoppor... 
  • Modesty Blaise
    Iam skrev 2011-11-22 18:42:23 följande:
    Det där är en myt. 

Vad är det som är en myt, menar du? En äldre person som har haft vattkoppor och som sedan träffar ett barn som har vattkoppor kan visst få bältros. 

Bältros kan i sin tur ge samma komplikationer som vattkoppor - hjärnhinneinflammation, hjärninflammation, lunginflammation vilket givetvis kan bli livshotande tillstånd för gamla. 

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/vattkoppor-och-baltros/

• Cecci78
    Modesty Blaise skrev 2011-11-22 20:51:09 följande:
    Vad är det som är en myt, menar du? En äldre person som har haft vattkoppor och som sedan träffar ett barn som har vattkoppor kan visst få bältros. 

Bältros kan i sin tur ge samma komplikationer som vattkoppor - hjärnhinneinflammation, hjärninflammation, lunginflammation vilket givetvis kan bli livshotande tillstånd för gamla. 

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/vattko.../

nej det stämmer inte (det första), inte enligt 1177
    http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fraga-1177se/Fragor/Kan-mitt-barnbarn-med-vattkoppor-ge-mig-baltros/
  • Iam
    Cecci78 skrev 2011-11-22 20:59:05 följande:
    nej det stämmer inte (det första), inte enligt 1177
    www.1177.se/Jonkopings-lan/Fraga-1177se/Frago.../
    Tack för länken :)
    Det var så jag fick det förklarat oxå.
    Lillii skrev 2011-11-22 20:38:34 följande:
    jag antar att vad anonym menade var att om en vuxen som ej haft vattkoppor utsätts så kan de få allt det där som räknades upp, så tolkade jag det när jag frågade när min dotter hade det.

Då sa de även att någon som haft tex bältros kan får det igen om de är i närheten av någon med vattkoppor... 
     När jag frågade sa dom bara att jag inte hade något att oroa mig för. 
    Det värsta som kunde hända var att jag fick vattkoppor men att det inte är farligt som dom säger.
    Det som är "farligt" är att man mår sämre av att vara sjuk när man är vuxen än man gör när man är barn.  
  • Anonym (:-O)
    Modesty Blaise skrev 2011-11-22 20:51:09 följande:

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/vattko.../
    Har du läst överhuvudtaget vad som står om vattkoppsviruset i länken du lade in?

Bältros får man inte av att träffa någon som har pågående vattkoppor, utan av att viruset som satt sig nerverknutor av någon anledning reaktiveras, ex förändringar i immunförsvaret.

Bältros orsakar inte vattkoppsinfektion hos den som har bältrosen, men en farmor med pågående bältros kan smitta barnbarn som ej haft vattkoppor tidigare så att barnbarnet får vattkoppor. 
  • Anonym

Min bonus hade vattkoppor och smittade en nära anhörig som haft vattkoppor och den person fick bältros som var fruktansvärt smärtsam och jobbig sjukdomsperiod för personen.

Upp till var och en att göra som de vill, men jag skulle dock undvika smittspridning så länge det går, låta barnet vara där h*n är tills h*n är frisk!!

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-23 11:55:47 följande:
    Min bonus hade vattkoppor och smittade en nära anhörig som haft vattkoppor och den person fick bältros som var fruktansvärt smärtsam och jobbig sjukdomsperiod för personen.

Upp till var och en att göra som de vill, men jag skulle dock undvika smittspridning så länge det går, låta barnet vara där h*n är tills h*n är frisk!!
    Det var nog mer slumpen, bältros dyker upp när immunförsvaret inte är på topp. Min mamma har precis haft bältros och då berättade läkaren varför hon fått det.
    En kollega får bältros när h*n blir för stressad.

Läs på så förstår du att det var en slump att din anhörige fick bältros samtidigt som din bonus hade vattkoppor

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Baltros/
Svar på tråden Vattkoppor