• Anonym

Eksem och köldutslag

Hej!

Min son är 2 år och 4 månader. Han får lätt eksem på kinderna och hakan, särskilt nu när det är kallt och torrt ute. En stor del av problemet ligger i att han dreglar så mycket. (Hela tiden, trots att han fått alla tänder.) Det rinner saliv konstant, och dessutom har han nästan alltid tungan utanför munnen - han slickar och biter på overallen, händerna, käkar sand, suger på nappen, och allt detta bidrar till att han dreglar ännu mer. Även om jag tar bort nappen så är tungan hela tiden ute. Ibland är det nästan bättre att han har nappen i! Finns det något att göra åt detta, så att han lär sig att hålla tungan inne? Är det verkligen normalt detta? (Dagis klagar på att han äter så mycket sand och grus...)
    Jag brukar försöka smörja med väldigt feta saker - bröstvårtskräm är min favorit, vattenfri och sitter på längst - för att saliven inte ska ligga mot hakan hela tiden och nöta, men han slickar bort den väldigt snabbt...
    Enda som hjälper är att torka precis hela tiden, men det går ju inte t ex på dagis, så då får han sina eksem ändå. Kan du ge mig några tips?

Han får också lätt köldutslag på kinderna (jag har samma problem), särskilt om det är lite blåsigt. Vi försöker ta på honom baliclava eller mössa som täcker kinderna delvis, men är det ordentligt kallt så räcker det inte. Ska man smörja med salva? Eller stanna inne? Eller bara låta det bli köldutslag? Själv har jag fått solbehandling för köldutslagen och tar antihistaminer, men han är ju så liten så det är väl knappast aktuellt.

Mycket tacksam för tips!  

Svar på tråden Eksem och köldutslag