• Anonym (Torris)

Torra slemhinnor

Jag  har nästan varje dag små sår och sprickor på inre och yttre blygdläpparna, och även i slidmynningen! 
    Det svider när jag har sex trots att jag är våt och jag har även börjat dra mig för att gå på toaletten för det svider i såren när jag kissar.

Jag tvättar underlivet en gång om dagen med vatten och lite lite tvål..

Någon som har nåt tips på hur jag kan bli av med problemet? 

• Svar på tråden Torra slemhinnor
  • Lynx lynx

Använd aldrig tvål! Använd olja istället, t.ex mandelolja eller jojobaolja. Barnolja funkar också! 

• sextiotalist

Skippa tvålen och försök även vila underlivet från vatten ett tag, så får din kropp en chans att få tillbaka balansen

• Anonym (A)

Äter du p-piller så kan det bero på dessa. 

• Anonym (....)

Som @Lynx lynx skrev så använd inte tvål utan olja om du känner behovet att tvätta dig....men måste du verkligen göra det varje dag? Även vatten kan torka ut.
    Se till att återfukta med tex kokosfett, jojobaolja, mandelolja osv...använd glidmedel när du har sex (även om du kan bli blöt på egen hand)
    På hälskosten finns havtornskapslar som man äter (2-4 kapslar/dag) för att återfukta slemhinnorna. Jag äter det för att jag har så torra ögon men de flesta kvinnor äter de just för underlivet.  

• Anonym

Jag har också sköra slemhinnor i underlivet. Spricker väldigt lätt vid sex, och dom där små små "såren" gör väldans ont när man ska kissa efter sex så struntar i det många gånger.  Kan även lyckas spricka där nere om jag inte är tillräckligt försiktig när jag tvättar mig. Jag använder Lactasyd (tror det stavas så), det är inte alls dyrt och gjort för just underlivet. Det är stor skillnad på när jag använder det och vanlig tvål.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-22 16:30:54 följande:
    Jag har också sköra slemhinnor i underlivet. Spricker väldigt lätt vid sex, och dom där små små "såren" gör väldans ont när man ska kissa efter sex så struntar i det många gånger.  Kan även lyckas spricka där nere om jag inte är tillräckligt försiktig när jag tvättar mig. Jag använder Lactasyd (tror det stavas så), det är inte alls dyrt och gjort för just underlivet. Det är stor skillnad på när jag använder det och vanlig tvål.
    Lactacyd är en mardröm för underlivet enligt min gynekolog, skippa denna. Lacatcyd rubber PH-balansen.
  • Anonym (Torris)
    Anonym (....) skrev 2011-11-22 16:25:15 följande:
    Som @Lynx lynx skrev så använd inte tvål utan olja om du känner behovet att tvätta dig....men måste du verkligen göra det varje dag? Även vatten kan torka ut.
    Jag brukar tvätta mig när jag står i duschen, då jag brukar ha flytningar och känner mig inte fräsh om jag inte får sköjla bort dom.
    Men jag ska absolut prova med olja istället.
  • Dimitra
    Anonym skrev 2011-11-22 16:30:54 följande:
    Jag använder Lactasyd (tror det stavas så), det är inte alls dyrt och gjort för just underlivet.
    Det är inte gjort för underlivet trots att det står så på flaskan. Lactasyd är alldeles för starkt för de flesta som är känsliga.

Aco intim däremot är gjort för underlivet. Det bästa man kan använda som "tvål" är olivolja eller kokosfett trots att det spontant verkar mest kladdigt
    The Dimitra universe.
  • rutgerberit

Hade problem med underlivet för ngr år sedan, berättade för barnmorskan att jag tvättade med Lactacyd. Barnmorskan sa att det skulle jag absolut inte göra, bara skölja med ljummet vatten. I början tyckte jag det lät knäppt, att jag inte skulle bli ren - har inte tvättat med annat än vatten i flera år nu och har i princip aldrig problem med underlivet, men är fräsch ändå, luktar fräscht och så också. Så skippa alla rengöringsmedel! Tvätta inte heller för ofta eller för intensivt.

Vid akuta problem kan vanlig, naturell yoghurt eller fil kännas skönt att tvätta med. Sheasmör är också underbart att smörja med (på alla slags hudproblem eller torra ytor, inte bara i underlivet), blir inte lika kladdigt heller som olivolja eftersom det är ett fast fett. Som ngn annan skrev, använd glidmedel vid sex iaf - finns glidmedel med aloe vera om man vill ha ett naturligare glidmedel.

• Lynx lynx

Har också hört av en gynekolog att Lactacyd är dåligt och rentav frätande för underlivet. Jag har använt Rosenseriens jojobaolja i två år. :)

• Anonym

Okej, det var jag som skrev att jag använde Lactasyd.

Jag känner att det blir bättre med det än med vanlig tvål i alla fall. Men kan man använda något som gör att jag kanske aldrig (eller väldigt sällan) spricker så är ju det ännu bättre.

Ska testa Aco intim som någon tipsade om.

Att använda olja är uteslutet, använde barnolja ett tag och kände mig ofräsch. Vill ju inte komma ut från duschen och känna mig kladdig där, dessutom så sa min sambo att jag smakade illa. Det gör ju inte rent från kiss, flytningar osv. Usch!

Svar på tråden Torra slemhinnor