• Anonym

nedre buksmärta

hej!
    hoppas jag kan få lite tips från någon som vart med om liknande buksmärta...

igårkväll runt 6 tiden fick jag magknip, tog en samarin, satte mig i duschen och väntade på att det skulle gå över vilket de inte gjorde. la mig i sängen och somnade till, vaknade halv 9 och kände en enorm smärta i hela nedre delen av magen, kunde inte ligga på rygg och knappt gå. smärtan kan förklaras som fruktansvärd rejäl magknip, kramper och det kändes som vridningar i magen och nästan brännande. kände ett svagt illamående, men ingen feber och inga blödningar.

efter att ha legat i sängen i över en timme ringde jag sjukvårdsupplysningen, dom tyckte att jag skulle åka till akuten, eftersom jag är gravid i v.9 och att det kunde ha något med de att göra. åkte in till akuten, fick träffa en sköterska som sa att jag skulle upp till gyn, och att om dom inte hittade nån orsak så skulle jag komma tillbaka till akuten. på gyn fick jag lämna urinprov, och dom svarade lite surt att "provet var negativt, och hade du bara ringt oss först så hade du inte behövt komma hit överhuvudtaget, du har ju inga blödningar, och skulle du haft de så är det inte mkt man kan göra åt ifall det nu skulle bli ett missfall. men du ska få med några värktabletter som du kan ta och åka hem."
    så det var deras svar, fick 2st pamol och fick gå därifrån tillbaka ner till akuten.
    sköterskan där blev vansinnig när jag berättade vad gyn hade sagt. hon tog några blodprover och sen fick jag vänta och träffa en läkare och då berätta hela historien om varför jag kommit dit, varför jag vart uppe på gyn, vad dom sagt till mig. och läkaren undrade då hur jag kände de och om jag nu vart på gyn, varför jag va nere på akuten helt plötsligt. sen klämde och tryckte han på magen, vilket gjorde fruktansvärt ont. han sa att proverna jag lämnat visade sig vara okej och sa att jag skulle åka hem, komma tillbaka nästa dag ifall det inte gått över, och att jag skulle ta nya prover pga. infektioner visar sig 12tim tidigast i ett blodprov.

så jag fick åka hem, tog 2 panodil, la mig.. vaknade flera ggr under natten, fortfarande fruktansvärt ont.. och har även ont idag med, men jag känner att vad ska jag åka till akuten för när ändå ingen tar en på allvar.
    jag vet inte alls vad jag ska göra, känns som att ingen tar en seriöst...

• Svar på tråden nedre buksmärta
  • angio101

åk in till gynakuten och begär ultraljud för att se att fostret sitter där det ska, att det inte är ett utomkvedshavandeskap som kan spricka och blöder ut i buken. hade själv inga blödningar genom slidan vid mitt utomkveds i v8 utan blödde ut i buken, hade JÄTTEont i magen, hela nedre delen av magen, inte bara på ena sidan av magen som man kan tro.

• Anonym

jag tänkte att jag ska avvakta till imorgon, känns det likadant då att jag har ont då får jag åka in igen..

• Anonym (Lugg)

Vänta, menar du att de bara tog en urinsticka på gyn? Inget VUL för att se så att fostret ligger på rätt ställe etc? 

• Anonym
    Anonym (Lugg) skrev 2011-11-22 19:47:38 följande:
    Vänta, menar du att de bara tog en urinsticka på gyn? Inget VUL för att se så att fostret ligger på rätt ställe etc? 
    vi satt och pratade i ett rum. jag fick lämna ett urinprov ja.. hon sa att det var negativt.. men jag hade vart o kissat nere på akuten för kanske 30min sen, så att se ifall det var uvi var kanske inte det lättaste med "ny urin"
  • Anonym

jag tänkte... jag ska till mödravården på torsdag för inskrivning, kan man ta upp detta då? kan dom göra ett så kallat VUL eller skicka mig till nån som kan göra det? (första gången jag är gravid så jag är ju helt ny på detta)

• Anonym (Lugg)
    angio101 skrev 2011-11-22 17:05:06 följande:
    åk in till gynakuten och begär ultraljud för att se att fostret sitter där det ska, att det inte är ett utomkvedshavandeskap som kan spricka och blöder ut i buken. hade själv inga blödningar genom slidan vid mitt utomkveds i v8 utan blödde ut i buken, hade JÄTTEont i magen, hela nedre delen av magen, inte bara på ena sidan av magen som man kan tro.
    Håller med. Åk in så fort som möjligt och begär ultraljud.
  • Anonym
    Anonym (Lugg) skrev 2011-11-22 20:02:53 följande:
    Håller med. Åk in så fort som möjligt och begär ultraljud.
    jag känner mig riktigt dum, för jag va ju uppe på gyn igår, och det var nån riktig surtant som frågade om jag hade blödningar, jag sa nej.. sen frågade hon om jag tatt värktabletter, jag sa återigen nej. tycker inte att man ska hålla på att ta värktabletter för allt. då tittade hon på mig jättekonstigt o sa "ja, vi kan inte göra nått här iaf, för du har ju inga blödningar.. men du ska få värktabletter, och så kan du åka hem.. all värk som inte är farlig försvinner av värktabletter" men jag tog ju två panodil igår, och värken försvann inte.. jag har ont idag med, dock inte lika ont... jag kan iaf gå, stå, ligga på rygg...
    jag funderade på om magontet kunde bero på förstoppning, eftersom jag ibland kan vara hård i magen, och hört att man har lätt att bli förstoppad om man är gravid. så jag tog mina ispagulafrön imorse, och mosade till katrinplommon.. har vart på toan 2ggr idag.. 
    men jag ska ju till mödravården på inskrivning på torsdag, kanske dom kan hjälpa mig om jag fortfarande har ont? känner inte att jag kan lita på sjukhuset i denna staden, man får verkligen ingen hjälp här...
  • Anonym

Om du nu inte är gravid så är det ju något annat. När tog du gravtest hemma? Har du några grav.symtom? Kan du testa om hemma?
    Kan det vara blindtarmen? UVI, ger inte alltid utslag på stickor?
    Det bästa är nog om du åker in.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-22 20:12:41 följande:
    jag känner mig riktigt dum, för jag va ju uppe på gyn igår, och det var nån riktig surtant som frågade om jag hade blödningar, jag sa nej.. sen frågade hon om jag tatt värktabletter, jag sa återigen nej. tycker inte att man ska hålla på att ta värktabletter för allt. då tittade hon på mig jättekonstigt o sa "ja, vi kan inte göra nått här iaf, för du har ju inga blödningar.. men du ska få värktabletter, och så kan du åka hem.. all värk som inte är farlig försvinner av värktabletter" men jag tog ju två panodil igår, och värken försvann inte.. jag har ont idag med, dock inte lika ont... jag kan iaf gå, stå, ligga på rygg...
    jag funderade på om magontet kunde bero på förstoppning, eftersom jag ibland kan vara hård i magen, och hört att man har lätt att bli förstoppad om man är gravid. så jag tog mina ispagulafrön imorse, och mosade till katrinplommon.. har vart på toan 2ggr idag.. 
    men jag ska ju till mödravården på inskrivning på torsdag, kanske dom kan hjälpa mig om jag fortfarande har ont? känner inte att jag kan lita på sjukhuset i denna staden, man får verkligen ingen hjälp här...
    Oftast är kan inte bm göra så mycket undersökningar då utrustning saknas på mvc.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-22 20:13:53 följande:
    Om du nu inte är gravid så är det ju något annat. När tog du gravtest hemma? Har du några grav.symtom? Kan du testa om hemma?
    Kan det vara blindtarmen? UVI, ger inte alltid utslag på stickor?
    Det bästa är nog om du åker in.
    gravid är jag, har tatt flera tester hemma för över en månad sen. 2st digitala med en veckas mellanrum och även flera stickor.. har symptom också..
    blindtarmen vet jag inte,
    UVI har jag till och från hela tiden, men det smärtar inte upp i njurarna.
Svar på tråden nedre buksmärta