• MBrohlin

Gravid med Ulcerös Kolit och IBS

Är, som rubriken lyder gravid, går in i v 15 imorgon. Mina sjukdomar bråkar ganska mycket med mig och det känns inte alls bra. Jag menar, visst jag klarar av smärtorna och alla toalettbesök men man undrar ju hur bebis mår av allt... Ska träffa en läkare angående detta om några dagar så får se hur domen lyder då. En sak som jag tänkt ta upp med honom, om han påpekar att bebis inte mår bra av detta, är om man skulle kunna få havandeskapspenning pga detta. (såklart eftersom stressen på jobbet gör att tarmen försämras när jag jobbar...) Så jag undrar om någon här har fått godkännande till HP? Eller om någon annan har som jag eller liknande överhuvudtaget. Man känner sig så himla maktlös och det kan vara skönt att prata med någon som vet hur man har det. Kram på er!

• Svar på tråden Gravid med Ulcerös Kolit och IBS
  • Barbabok

hej
    Jag har UC och fick det i min förra graviditet första gången, hon är nu snart 3år. Gravid igen i v13. Där emellan har skoven aldrig gett sig utan det ligger där, aktivt. Har inte ont numer som i början. Äter inte heller några mediciner nu men hade Remicade tills för ett par månader sen.

Havandeskapspenning (graviditetspenning heter det numer) får man inte för att man själv är sjuk, det är om jobbet är för tungt, farligt osv.

Det enda är väl i såna fall en vanlig sjukskrivning. Det däremot bör inte vara omöjligt att få, iaf. på deltid.

Jag mår tvärtom när jag är gravid, magen lugnar ner sig och jag har nästan slutat blöda, men svälld och det kniper. 

• MBrohlin

Jo, jag mena inte att jag skulle få det pga att jag själv är sjuk på det sättet utan att min sjukdom i samband med arbete kanske skulle skada bebis och därigenom att jobba är farligt. Jag kanske är helt ute och cyklar men vill ju gärna kolla upp det OM det nu är så att det är farligt. ...för bebis mår ju aldrig bra om mamman inte mår bra. Fick du sluta med medicinen pga att du är gravid, jag menar att den är farlig? Jag själv äter Asacol och Inolaxol... Har läst delade meningar om asacolen huruvida den ska vara farlig eller ej, men hoppas innerligt att den är ok för om jag måste sluta med den så kan jag inte lämna lägenheten, nästan inte toan. Skönt för dig att du mår bättre när du är gravid! För mig har det varit lite tvärtom, visst jag har haft skov osv innan, men inte som nu...

• Barbabok

Asacol är ok, den hade jag förra grav., hjälpte inte så mycket däremot. 
    Remicade inte ok alls egentligen (gravidförbud normalt) men näe jag slutade då den inte gav önskad effekt. Jag har provat det mesta nu, inget gör att det läker ut Då vi gjort IVF och där finns andra aspekter kunde jag inte vänta, det finns för lite erfarenhet för att förbjuda den vid graviditet men inte heller har de några fall där bebis tagit skada.
    Kortison funkar men när jag trappar ner kommer skov som ett brev på posten.

Såvitt jag vet är det inte skadligt alls för bebis att ha UC, men man får passa järnvärdena om man blöder mycket. Jag tog nyss prover och hb var 120 men depåerna var på väg att ta slut, bara 9, helst ska det vara över 20. Järntabletter är inte vad min mage gillar iallafall men jag kämpar på. Usch vad jag hatar den här sjukdomen!

• MBrohlin

Jo, det där med järnet...suck! Har järnbrist (såklart) och äter järntabletter men slutade idag för allt känns som att det blir sämre av dem. Dessutom kan de rubba upptagningen av mediciner i tarmen, alltså våra mediciner, man får ju absolut inte ta järn nära inpå då de andra medicinerna. Och jag har innan ätit tarmmedicin 3 ggr om dagen. Lyckat! Känns oerhört bra att du åt asacol i din förra grav iaf! Hoppas bara den fortsätter hjälpa mig, som innan min grav, men allt verkar ha förändrats nu. Min bror har också UC och får ta några stora doser av kortison i 2-3 dagar lite då och då för att få bukt med skiten. Jag har dock aldrig testat ngt annat än det jag kör på nu...och livrädd för att byta också, tänk om man får byta till ngt som absolut inte passar en! Jag har sett fram emot att bli gravid så länge, vi försökte i ett år innan det till slut gick, och nu känns det som att sjukdomen förstör allt. Istället för att vara så glad som man vill så går man och är orolig istället. Hemska sjukdom!

Svar på tråden Gravid med Ulcerös Kolit och IBS