• tinakk

Vad behöver barnen för kläder på förskolan?

Min son är snart ett år och ska snart börja på förskola. Jag undrar vad barnen använder för kläder på förskolan? Är det mycket mjukisbyxor eller mer jeans? Är det "finare" kläder eller sköna? Går det åt mer kläder när barnen är på förskola än bara hemma? Behöver man två uppsättningar ytterkläder osv? Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Vad behöver barnen för kläder på förskolan?
  • Mumin80

För oss så har det både hemma och på dagis varit mera jeans och stadiga byxor på vår/sommar/höst när hon inte har något annat över ute. Nu när hon har haft överdragsbyxor/termobyxor/vinteroverall över byxorna ute så försöker jag välja plysch och andra mjukare material på byxorna, såatt det inte ska bli så otympligt ute. Annars använder vi samma kläder som hemma, men jag kanske tänker på att dagis inte kan "palta" med dottern som jag gör hemma, så jag undviker t.ex klänningar som är bökiga under ytterkläder. Och skickar väl inte dom allra finaste plaggen Sen bör man ju ha lite reserv byxor, tröjor, och sånt på dagis. Regnställ och stövlar har vi också dubbla uppsättningar, men det är mest för att vi inte orkar släpa varje dag.

• Anne69

Eftersom han är så liten lär han behöva ha ordentligt med extra kläder. Barn i förskolan får sköta sig mkt mera själva än hemma så de blir kladdiga, blöta osv.

Jag förordar verkligen mjuka kläder så att han kan röra sig bra. Jeans tycker jag fungerar bäst för lite större barn (3-åringar o äldre) under de tider på året man inte behöver överdragsbyxor. Alltså samma resonemang som Mumin 80.

• Ellas och Alvins mamma

Våran dotter har haft mjuka sköna kläder på dagis. Typ mjukisar el tights. Tröjor el trikå tunikor. Det är ingen ide att ta fina kläder. För det blir tyvärr mkt fläckar.
    Vi har haft dubbel uppsättning av alla ytterkläder som overaller, jackor, överdrags byxor. Sen behövs även fleece ställ, galon kläder både fodrade och ofodrade. Galon vantar, vinter vantar osv. Och mkt extra kläder. Men vi fick en lista av personalen på dagis på vad dom tyckte man behöver.

• tinakk

Tack för att ni svarade, då vet jag lite mer iallafall, känner mig helt vilse i detta.

• Indianica

Man gör som man vill, men jag personligen ogillar hårda kläder typ jeans på små barn. Här kör vi mest med velour och andra mjukismaterial som är lätta och sköna att röra sig i. Vi har inte köpt jeans förrän i "riktiga" skolåldern.

• Shasti

Det finns jättemjuka sköna muddjeans också.

• tinakk

Då ska jag satsa på mjuka kläder, velour byxor hade jag tänkt. Och sedan några fodrade jeans och dubbel uppsättning ytterkläder. Tack !

• Mumin80

Ett tips till TS: Jag har kommit fram till att det är ganska onödigt att köpa två uppsättningar ytterkläder i exakt samma storlek.

Nu har vi iofs fått mycket begagnat (och jag har också kompletterat med att köpa begagnat), men det har i alla fall blivit så att vi t.ex. har vinteroveraller i st. 80, 86, 90, 92 och 98 (det var faktiskt inte avsiktligt att ha så många overaller, det har bara blivit så...). Så dottern använder just nu st. 86, men st. 90-overallen kan användas om den andra är blöt/smutsig, sedan när 86:an börjar bli lite trång så kan vi ju ha den och/eller 92:an som reservoverall medan hon använder 90:an primärt. 

Man kanske inte behöver ha fullt så många uppsättningar overaller som vi, men jag tycker att det funkar bra att köpa lite olika (närliggande) storlekar, i stället för flera plagg i samma storlek. Då är ju också chansen större att lillasyskonet ska kunna ärva, om/när det blir aktuellt. 

• tinakk

De var en bra idé, tack ! Jag är inne på att köpa begagnat och handla på rean oxå :)

• pluvdo

Min son har mestadels mjukisbyxor på dagis. Han är 20 månader snart, men var 16 när han började. Ibland har han jeans för att jag tycker han är så söt i det, men jag får för mig att mjukisbyxor är bekvämare för honom när han skall springa runt och leka och så.

Jag tycker att du skall klä din son i ganska så tåliga och inte alltför ömtåliga kläder. Gärna tröjor och byxor i mörka färger också. Min son har fått några vita tröjor förstörda vid matbordet när han fått sås och så på dem och det är ju synd. Fast idag har han vit tröja till dagis ändå, för den var så söt. Haha.

Jag vet inte om jag håller med om att barn behöver massa kläduppsättningar och så på dagis. Under de fyra månader som Jack gått där så har han bara behövt byta tröja en gång eftersom den han hade var blöt och så strumpor typ två gånger eller så. De har ju skyddsförkläden på när de skall måla och sådana saker och så länge du köper bra ytterkläder till din son så blir han inte blöt när han är ute heller.

Fast ja, ha två par mjukisbyxor, två t-shirts eller långärmade t-shirts, ett par strumpor och en övertröja liggande på dagis så tycker jag att det räcker. Om din son blöter ner sig så har de ju alltid torkskåp där de kan hänga upp saker också och då kan de byta tillbaka till tröjan som blev blöt från början ifall han även lyckas blöta eller kladda ner de andra på något sätt. :)

Har du inte fått någon lapp från förskolan förresten? Jag fick ett häfte innan Jack började där det stod vad man skulle ha med. Det tyckte jag var jättebra.

Svar på tråden Vad behöver barnen för kläder på förskolan?