• Karla79

Hur ofta kan man tvätta en Didriksons overall?

Måste tvätta sonens overall som han haft i två veckor, och sedan ska jag impregnera den, glömde det i början. Blir den dålig av att tvättas ofta, t ex en gång var tredje vecka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-22 19:54
    Kan ju tillägga att han går "ute-dagis" och blir lerig varje dag, om ni tycker det låter ofta med var tredje vecka.

• Svar på tråden Hur ofta kan man tvätta en Didriksons overall?
  • Spexig

Jag gissar att du tvättar utan sköljmedel? Jag vet inte hur ofta man bör tvätta, men tycker det låter väldigt ofta. 
    Måste ni verkligen tvätta? Jo, jag fattar att den ser för jäklig ut, men den kommer ju bli lika smutsig direkt igen och ni tar ju risken att den skyddar sämre ju mer ni tvättar den.

Har han galonisar utanpå? För det är ju annars ganska vettigt. Köp minst en storlek för stor så den går på utanpå overallen.

• Karla79

Ja jag ska följa tvättråden och tvätta utan sköljmedel. Men då vi har tvättstuga kan det ju finnas rester i maskinen. Jag satsar på att tvätta så sällan jag bara kan. Problemet är inte smutsen, utan matfläckar, då barnen sitter ute och äter också. Blir inte så fräscht alltid. Jag undrade mest om någon visste om overallen blir helkass efter ett par tvättar, då det inte framgår av tvättråden att man ska tvätta sällan.

• plommonsylt

Sådana funktionskläder ska man helst undvika att tvätta eftersom de förlorar sina goda egenskaper då. Skölj av med vatten eller låt torka och borsta bort.

• Sweet life

På den nya overallen vi köpte i helgen från didriksson står det att den ska ha kvar en vattenresistens på minst 2000mm vattenpelare efter 3 tvättar.. Så det borde vara först efter det man ska behöva köra med inpregnering...

• plommonsylt

Funktionskläder likt Didrikssons, Craft, Haglöfs osv är det inte meningen att man ska impregnera eftersom det då försämrar plaggets goda egenskaper. Man vårdar dem milt och använder dem tills de är slut och sedan köper man nya.

• Sweet life
    plommonsylt skrev 2011-11-23 14:39:48 följande:
    Funktionskläder likt Didrikssons, Craft, Haglöfs osv är det inte meningen att man ska impregnera eftersom det då försämrar plaggets goda egenskaper. Man vårdar dem milt och använder dem tills de är slut och sedan köper man nya.
    Ja, eller så tvättar man dem med nikvax som är till för just funktionskläder....
  • Sweet life
    plommonsylt skrev 2011-11-23 15:04:34 följande:
    Ja, du gör självklart som du vill.
    Ja, efter att ha jobbat 4 år på naturkompaniet så gör jag så... Det var nämligen vad våra återförsäljare sa åt oss att göra och jag har aldrig haft problem med funktionaliteten på varken skalplagg, dunjackor, vinterkappor eller barnens overaller...

Däremot är det ju en bra idé att ta reda på hur pass mycket vattenresistensen sjunker vid varje tvätt för att avgöra när det är dags att börja med nikvaxet...

Funktionsplagg ska ju inte heller tvättas mer än nödvändigt och mitt skalplagg tvättas max en gång per år och det blir på våren när alla andra vinterkläder ska läggas undan och tvättas...
  • Sweet life
    plommonsylt skrev 2011-11-23 14:39:48 följande:
    Min sambo har ett skalplagg från norröna som han haft i snart 20 år och som tvättats med nikvax en gång om året. Plagget har samma egenskaper idag som då...
Svar på tråden Hur ofta kan man tvätta en Didriksons overall?