• HASP

Vilka ytterkläder på förskolan när det är runt 0 grader??

Tycker det känns dumt att sätta på vinteroverallen när det inte är snö... men när jag lämnar på förskolan ser jag att nästan alla barn har vinterjacka eller overall på sig. Måste de verkligen ha så mycket kläder på sig redan?? Känner mig som dåliga mamman som inte klär på sin unge tillräckligt :P

Men när det är typ -1 på morgonen och sen strax över 0 grader på dagen, räcker det inte med fleecefodrat galonställ + fleecetröja under?? Tycker det borde vara nog, fick inte nåt riktigt svar när jag frågade förskollärarna heller så vet inte om de egentligen tycker att han borde ha vinteroverall på sig.

Sonen är drygt 1,5 år om det spelar någon roll..

• Svar på tråden Vilka ytterkläder på förskolan när det är runt 0 grader??
  • Hallonmumsan

Overall. Vad spelar snön för roll i sammanhanget. Ofta när det snöar är det ganska milt runt noll grader så som vädret var här förra veckan 0 grader till -5 grader så åkte overallen på.

• Hallonmumsan

Men klart det funkar med fodrat galon också så länge dom har nått extra på benen och inte bara byxor.

• Luulu

Jag sätter på min son som är 2 år fleecefodrade regnkläder till dagis, ibland med en extra fleecetröja under beroende på övriga kläder och hur vädret är. Så isåfall är jag också en dålig mamma som klär ungen för lite! :p

Övriga på min sons dagis har ungefär lika mkt kläder som honom.

• Luulu

Glömde skriva med ibland fleecebyxor under också.

• principisessan

tar på höstjacka som är fodrad men inte lika tjock som den jacka/overall de har på vintern. Fleecejacka under. fleecebyxor och tunna överdragsbyxor alternativt termobyxor. Vinterkängor, mössa, fleecevantar. 
    De är ute mycket på sitt dagis, bättre att ha flera lager så de kan ta av om det blir varmare under dagen. Overallen spar jag tills det blir kallare.  

• HASP
    Hallonmumsan skrev 2011-11-22 22:10:40 följande:
    Overall. Vad spelar snön för roll i sammanhanget. Ofta när det snöar är det ganska milt runt noll grader så som vädret var här förra veckan 0 grader till -5 grader så åkte overallen på.
    jag tänker att snön spelar roll för när det inte är snö så är det ganska blött och kladdigt ute och då tycker jag det är bättre med galon
  • MrsJesca

Min dotter på 4 år kör med en fleecefodrad galonoverall, och sen toppluva o fingervantar, och jag har inte hört henne säga att  hon fryser.

Overallen är perfekt när det sådant här mellanväder (bor i sthlm). Och den är också omtyckt av fröknarna. 

• HASP
    Hallonmumsan skrev 2011-11-22 22:11:48 följande:
    Men klart det funkar med fodrat galon också så länge dom har nått extra på benen och inte bara byxor.
    Han har vanliga byxor (typ velour eller mysbyxor) och sen fleecefodrade galonbyxor. Menar du att han ska ha ännu ett lager? Isåfall håller jag nog inte med dig, just benen är jag inte alls orolig över att han ska fysa om, är mer upptill jag tänker att det kanske kan bli för kallt.

Skor då? Är det dags för vinterskorna? Vi kör fortfarande med fodrade gummistövlar.
  • Maac

Hej! Jag tycker definitivt att overallen ska på när det är runt 5 plus eller kallare. Alla på vår förskola har det. Du får tänka att när de är så smås så rör de sig inte tillräckligt för att bli varma. Blir snabbt kalla om de står stilla. Jag avskyr själv att frysa och och vill aldrigg riskera att min som gör det heller. Det räcker ju med en tunn långärmad tröja under. När det går under nollan tar jag en tjock tröja utanpå det. Så jag tycker du ska ta fram overallen så han/hon kan vara ute utan att riskera att frysa. För det är verkligen jobbigt att frysa.

• Issa79

Fleecefodrade regnkläder, halsduk, mössa o vantar. Sen har hon en tunnare jacka under och ett par strumpbyxor i väskan att dra på vid behov. Fungerar fint o håller henne varm o torr i det stora hela.

Svar på tråden Vilka ytterkläder på förskolan när det är runt 0 grader??