• syster yster

Ett litet sår i mungipan som aldrig nästan försvinner

Hej!

Har ett litet sår i mungipan. Det är som ett litet skärsår som aldrig läker. Brukar få det under vintern. Det ser ut som att det har läkt sig men sen öppnar det upp sig igen så fort man pratar eller äter tex. Har sökt på munherpes eftersom det är vanligt men detta ser inte alls ut som det. 
    För ett år sedan ungefär så blev det rött och sved som bara den. Å hon på apoteket trodde inte det var herpes så jag skulle smörja med en pasta som skulle torka ur såret. Men det blev ett stor rodnad istället,. Ungefär som en enkrona och blev illrött och gult var. Så jag fick en massa smörja av läkaren så sen blev det bra, Så illa har det inte varit sen men e orolig att det kanske kommer tillbaka,
    Någon som har tipps på hur jag kan få bort det?    

• Svar på tråden Ett litet sår i mungipan som aldrig nästan försvinner
  • magdalena 80

Brukar få sådana där små sprickor ibland jag med. Det brukar läka ihop efter ett tag av sig själv, men nu senast använde jag Blistex lip relief cream på det o jag måste säga att det läkte fort med det . Satte på till natten o några gånger under dagens lopp.
    Kanske värt ett försök?

• syster yster

ALLT är värt ett försök! :) Det är så irriterande! Torkar under natten och sen på morgonen så öppnar det sig när ja äter frukost eller nåt å sen är det samma visa igen.
    Köper man det på apoteket?

• zygoma girl

Du ska inte slicka på såret utan hålla saliven borta genom att smörja ofta med fet salva.

Har man otur blir det svampinfekterat och då måste det behandlas (receptfritt på apotek).

Det kan vara riktigt besvärligt att få att läka men brukar fungera om man smörjer ofta. Du kan söka på "munvinkelragad" eller möjligen "spricka i munvinkel" om du vill ha mer info. Om du har en tandläkare som använder mjukvävnadslaser kan det också hjälpa till att läka.

• magdalena 80

Sorry, har inte varit inloggad här på ett tag... Bor i Finland o åtminstone här finns det på alla större varuhus, på samma ställe som läppcerat (eller vad ni nu kallar det i Sverige )

• Ventress

Jag har precis samma sak (tre veckor nu) - nu har jag börjat använda en antibakteriell kräm och en hydrokortisonkräm på det och det håller på att försvinna. Kleta på mycket på kvällen, på natten gapar man ju inte så mycket och det kommer nog bli bättre.

• Ventress
    beli skrev 2011-12-01 21:09:29 följande:
    Att det inte är C-vitaminbrist, helt enkelt?

Tror inte det - kan snarare vara stress, åtminstone i mitt fall.
Svar på tråden Ett litet sår i mungipan som aldrig nästan försvinner