• LinaNilsson

Mörkrädd 2 åring

För ca. en månad sedan vaknade våran dotter (2 år 3 månader) och grät hysteriskt i sin säng. Sedan dess har hon vaknat i princip varje natt och inte kunnat somna om någon annanstans än inne i våran säng. De senaste två veckorna har det bara blivit värre. Nu kan hon knappt somna i sin säng utan ligger inne vid oss från början. Nattlampa och öppen dörr gick bra i början men det är inte tillräckligt för att få henne att känna sig trygg. Hon berättar om spöket, mönstret, björnen och spindeln som äter på hennes fötter. Innan detta bö rjade så har hon sovit hur bra som helst i sin säng. Jag skulle verkligen uppskatta om någon hade tips och råd på hur vi kan göra detta lite lättare för henne! Just nu vågar hon knappt gå in i ett annat rum utan någon annan så det är inte lite rädd hon är. Tack!

• Svar på tråden Mörkrädd 2 åring
  • frankrike

Stackare. Vår son pratar också en del om spöken och tjuvar etc. Han är drygt två. Säger mamma jag blir lädd :(

• GrodanHopp

Inget tips, men här har du en mörkrädd 22-åring( nåja, 21åring) som också vill ha lite tips..

• Hallonmumsan

Jag jagar bort spökena och det har fungerat bra med båda. Nu däremot så börjar minstingen på snart tre år att vakna och vara otröstlig och då får han lugga hos mig men han måste somna i sin säng. Gör spökjakten till en rolig grej. Skäll på monstren och hota men att spola ner dom om dom kommer igen på ett roligt sätt. Barnet kommer garanterat tycka det är roligt och tänka på annat. Sätt på en lugn sagoskiva eller musik som hon kan lyssna på.

• La Lola

Låt henne sova i erat rum tills det gör över.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LinaNilsson

Jag ska absolut försöka "jaga" bort dom och att sätta på lugn musik eller en säga har jag faktiskt själv tänkt på. Allt är värt att testa känns det som för det är verkligen synd att hon ska behöva vara rädd. Jag hoppas också att detta är en "fas" hon går igenom och att det blir bättre.

• Enter Sandman

Jag håller nog med La Lola i det här.

Jag skulle också låtit henne få sova där hon känner sig lugn och trygg så sömnen får vara något positivt, ett ställe för vila.
    Jag tror att hon just nu kanske har extra behov av trygghet av nån anledning, (något som hänt, ny personal på förskolan eller liknande?), och jag tror att när hon har tankat upp sig med trygghet från er sina föräldrar, då kommer hon spontant söka sig till sitt eget rum igen.

Så vore det min dotter, så fick hon sova där hon tyckte det kändes bäst och där hon kunde komma till ro.     

• LinaNilsson

Hon får gärna sova inne hos oss. Men jag vill inte att hon ska vara rädd hela dagarna för att det är mörkt ute och blir då mörkt inne. jag skulle vilja hjälpa henne på något vis. Sedan vore det ju toppen om hon kunde vara trygg i sin säng igen tycker jag också. :)

• Men

Håller med Hallonmums. Försök ge er dotter verktygen att själv jaga iväg monstrena och björnarna. Vi har lärt vår dotter att skälla ut ev.monster, lejon mm. Och ofta hör vi hur hon ligger i sitt rum på kvällen och gapar "försvinn lejonet"... och då lommar oftast lejonet iväg;). Vi har också infört snälla spöken som hjälper till att hålla de dumma borta. (Självklart skulle hon få komma till oss om det inte funkade.)

• LinaNilsson

Hon sover ju inne hos oss ännu men jag har pratat med henne mer så som att jag kastar ut spöket, spolar ner spindeln i toaletten. Det är grym skillnad kan jag säga. hon har ju vaknat trots att hon legat inne hos oss. Men nu blir hon lugn på stört och somnar snabbt om. Så jag kommer fortsätta jaga bort spöken och snart kanske hon vill sova i sin säng igen. Hon har i alla fall legat i den och myst med nallen och är inte alls lika rädd längre så tusen tack för hjälpen för det har verkligen blivit bättre :)

Svar på tråden Mörkrädd 2 åring