• Anonym (undrar)

Någon som VET!

Önskar svar från någon som VET! Smittar könssjukdomar via toaletter? Måste man lägga papper på toaletten? Fick svaret att det inte smittar från en gynekolog en gång och slutade då med att lägga papper vilket jag alltid gjort, så var jag med en väninna inne på en toalett på stan och hon blev helt förskräckt att jag inte lade papper på toalettringen!

• Svar på tråden Någon som VET!
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-22 23:51:01 följande:
    Önskar svar från någon som VET! Smittar könssjukdomar via toaletter? Måste man lägga papper på toaletten? Fick svaret att det inte smittar från en gynekolog en gång och slutade då med att lägga papper vilket jag alltid gjort, så var jag med en väninna inne på en toalett på stan och hon blev helt förskräckt att jag inte lade papper på toalettringen!
    jag lägger alltid papper på toalettringen av den enkla anledning att det finns fler sjukdomar i tex urinet som tyvärr ofta brukar ligga kvar på ringen på offentliga toaletter

magsjuka kan du få med mera

äckligt att sitta på en offentlig toalett som ofta är full med kiss och bajsrester utan att först lägga papper man sitter på

ännu äckligare med tjejer/kvinnor som halvstår upp när de kissar för att de inte vill sitta på den skitiga ringen men tycker det är helt okej att lämna kvar sitt eget urinstänk på ringen
  • Anonym

och det med magsjuka berättade skolsystern för mig

• Anonym

folkhalsan.fi

Hej! Könssjukdomar smittar från slemhinna till slemhinna. De kan också smitta via blodet eller från mor till barn. Det är antingen frågan om ett virus eller en bakterie. Dessa behöver fukt och gärna värme för att överleva. De överlever inte på toakanten.

Alltid då man använder allmänna toaletter bör man ändå torka sitsen eller putsa den av rent hygieniska skäl.

Hälsningar, Beatrice
  • Mimmlas

Nej det sprids inte på det sättet.
    Inte heller magsjuka om du inte slickar på ringen.
    Toaletter är oftast renare än handtag du tar på när du går in i en affär tex, det kan ju vara värt att tänka på ist. 

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-11-22 23:57:51 följande:
    folkhalsan.fi

Hej! Könssjukdomar smittar från slemhinna till slemhinna. De kan också smitta via blodet eller från mor till barn. Det är antingen frågan om ett virus eller en bakterie. Dessa behöver fukt och gärna värme för att överleva. De överlever inte på toakanten.

Alltid då man använder allmänna toaletter bör man ändå torka sitsen eller putsa den av rent hygieniska skäl.

Hälsningar, Beatrice
    Tack 
  • Anonym (undrar)
    Mimmlas skrev 2011-11-22 23:58:59 följande:
    Nej det sprids inte på det sättet.
    Inte heller magsjuka om du inte slickar på ringen.
    Toaletter är oftast renare än handtag du tar på när du går in i en affär tex, det kan ju vara värt att tänka på ist. 
    Okey =) Tack
  • Anonym (Nä)
    Anonym skrev 2011-11-22 23:56:00 följande:
    jag lägger alltid papper på toalettringen av den enkla anledning att det finns fler sjukdomar i tex urinet som tyvärr ofta brukar ligga kvar på ringen på offentliga toaletter

magsjuka kan du få med mera
    Magsjuka är smittar fekalt-oralt, inte via urin och inte av något du får på benet eller rumpan (om du inte stoppar det i munnen därefter). Oavsett vad skolsyster lurat i dig.Glad
  • Anonym
    Anonym (Nä) skrev 2011-11-23 00:04:45 följande:
    Magsjuka är smittar fekalt-oralt, inte via urin och inte av något du får på benet eller rumpan (om du inte stoppar det i munnen därefter). Oavsett vad skolsyster lurat i dig.Glad
    Eller får det på händerna (eller nån annan del av kroppen du tar på) och sedan tvättar händerna dåligt/inte alls för att sedan ta i nåt du ska äta/stoppar händerna i munnen (nagelbitare t.ex..) :)
  • Anonym
    Mimmlas skrev 2011-11-22 23:58:59 följande:
    Toaletter är oftast renare än handtag du tar på när du går in i en affär tex
    låter ju lite märkligt
    menar du renare eller mer bakterier?

8 av 10 gånger jag går in på en offentlig toalett ligger det urin på ringen så förstår inte ditt resonemang
  • Mimmlas
    Anonym skrev 2011-11-23 00:15:07 följande:
    låter ju lite märkligt

8 av 10 gånger jag går in på en offentlig toalett ligger det urin på ringen så förstår inte ditt resonemang
    Renare innebär väl mindre bakterier eller??
    Det är mer bakterier på dörrhantag än på offentliga toaletter.

Urin är det inte direkt mycket bakterier i. Det är mest mineraler bara, enda gången det är bakterier i är om man har UVI eller annan infektion. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-23 00:15:07 följande:
    låter ju lite märkligt

Det är väl oftast mer bakterier på t.ex dörrhandtag eftersom de inte desinficeras lika ofta som toaletter?
  • Anonym
    Mimmlas skrev 2011-11-23 00:22:34 följande:
    Renare innebär väl mindre bakterier eller??
    Det är mer bakterier på dörrhantag än på offentliga toaletter.

Urin är det inte direkt mycket bakterier i. Det är mest mineraler bara, enda gången det är bakterier i är om man har UVI eller annan infektion. 
    så du tycker det är värre att ta på ett dörrhandtag än på en toalettsits?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-23 00:36:20 följande:
    så du tycker det är värre att ta på ett dörrhandtag än på en toalettsits?
    En smutsig ring brukar vara något som gör att upplevelsen känns mindre trevlig. Men det tillhör ändå inte ställena för de värsta bakteriehärdarna.
    – Många tror att toalettringen är smutsigast. Men den städas relativt ofta. Värre är det med ställen som folk ofta rör vid, säger Rolf Andersson, som arbetar med hygienfrågor på SCA.
    Han syftar bland annat på tvålbehållaren, kranen, lysknappen och dörrhandtaget.
    – Du vet aldrig vilken handhygien andra människor har. Och genom händerna sprids ofta mycket bakterier. Ett tips är att använda en bit papper när du är färdig med ditt toalettbesök och till exempel ska öppna dörren. Då slipper du ta i handtaget.
Svar på tråden Någon som VET!