• Tillalamm

Säga emot varandra framför barnet eller ej?

Min man ifrågasätter mina beslut framför vår son. Ex - jag har sagt ja till att vår son får se 10 min på TV. Då säger min man "varför det?", varpå en diskussion (vänligt i ton men ändå) uppstår mellan oss föräldrar framför vår son. Sonen är två år.

Jag kan tycka att det är bättre att om en förälder sagt ja eller nej till något som ett barn efterfrågar, och den andra föräldern har en annan åsikt, bör man låta beslutet stå fast för stunden och sedan diskutera det när inte barnet hör. Annars lär sig väl barnet att beslut från föräldrar går att disktera. Jag vet inte.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Säga emot varandra framför barnet eller ej?
  • Tant Green

Jag håller med om att man i normalfallet tar den diskussionen vid ett senare tillfälle. Bara om man tycker att den andra föräldern gör något helgalet så säger man ifrån direkt.

• Pistou

Hmm, inte helt lätt fråga. Det är aldrig bra att nedvärdera eller ifrågasätta den andra förälderns auktoritet framför barnen, men däremot händer det ju att det uppstår meningsskiljaktigheter föräldrarna emellan. Nu är ju er son fortfarande liten, men lite äldre barn kan nog förstå att föräldrar kan ha olika åsikter eller sätta olika gränser ibland. Föräldrarna kan inte alltid vara en enad front mot barnet, och jag vet inte om det är något att sträva efter heller.

Jag är dock inte helt säker på att mina barns pappa håller med mig...

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Cicek

Det är bäst att ta sådana diskussioner när barnet inte hör, för barnet lär sig att inte respektera era beslut annars. Varför lyssna på mamma om hon säger nej, när pappa kanske säger ja om man frågar honom också? De lär sig väldigt snabbt att spela ut föräldrarna mot varandra. Klart barnet måste förstå att man kan ha olika åsikter, men då får man komma överens om vad som ska gälla. Annars är det barnet som står i mitten och själv måste bestämma vem han/hon ska lyssna på...

• sahara sahara

Jag tycker ju att beslut från föräldrar ska gå att diskutera och ifrågasätta. Inte så att barnet ska kunna tjata sig till något, men om föräldern tar ett dåligt beslut måste ju barnet, och den andra föräldern, ifrågasätta det. Vi strävar inte heller efter att visa en enad front inför barnet. Vissa beslut måste vi vara överens om, förstås, och då diskuterar vi det när inte barnet är med. Men visst händer det att en av oss tar ett ogenomtänkt beslut om en skitsak, då måste ju den andra föräldern få påpeka det. "Varför sa du nej till det?" "Nej, det är faktiskt läggdags nu, därför att..."

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Cicek
    sahara sahara skrev 2011-11-24 10:26:20 följande:
    Jag tycker ju att beslut från föräldrar ska gå att diskutera och ifrågasätta. Inte så att barnet ska kunna tjata sig till något, men om föräldern tar ett dåligt beslut måste ju barnet, och den andra föräldern, ifrågasätta det. Vi strävar inte heller efter att visa en enad front inför barnet. Vissa beslut måste vi vara överens om, förstås, och då diskuterar vi det när inte barnet är med. Men visst händer det att en av oss tar ett ogenomtänkt beslut om en skitsak, då måste ju den andra föräldern få påpeka det. "Varför sa du nej till det?" "Nej, det är faktiskt läggdags nu, därför att..."
    Ja precis, men då är det ju viktigt att ha bra argument och inte köra med "Fan vad dum du är" eller något sånt. Och att man som förälder sen kan säga "Vet du vad, jag vet att jag sa att ... men mamma har faktiskt rätt för att ..."
  • skånegås
    sahara sahara skrev 2011-11-24 10:26:20 följande:
    Håller med!!!! Att fråga varför barnet ska se på tv måste man få göra inför barnet, men är det elak underton i det så är det inte ok vare sig med eller utan barn... Det är bra för barn att se att föräldrar inte alltid tycker lika och att de kan diskutera sig fram till en lösning. Det har de mer nytta av än något annat... 
  • tyffan87
    Alltid bäst att ta ALLA diskussioner UTAN barn!
    Skulle de va att man blir mer eller mindre oense om en sak som man diskuterar, har ja märkt att barnet ofta väljer sida och fast då till den som har högst röst och får sista ordet! I detta fallet lyssnar fröken nästan bara på sin far (då han får sista ordet och höjer rösten) vilket gör att fröken inte lyssnar på mig och "kör över" mig totalt! man känner sig så illa bemött och behandlad när man ska behöva ta skit från en 5åring som tror sig kunna bestämma!
  • sahara sahara
    Cicek skrev 2011-11-24 10:27:47 följande:
    Ja precis, men då är det ju viktigt att ha bra argument och inte köra med "Fan vad dum du är" eller något sånt. Och att man som förälder sen kan säga "Vet du vad, jag vet att jag sa att ... men mamma har faktiskt rätt för att ..."
    Jo, men det är ju självklart. Så säger man väl inte till varandra oavsett. Och det är klart att man förklarar för barnet. Jag tror att det är viktigare att visa att man kan ha fel och ändra sig än att benhårt hålla fast bara av principskäl.
    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Säga emot varandra framför barnet eller ej?