• Anonym

Sparkonto till barn

Hur gör ni? Jag vill spara lite pengar till mina barn, 2 st. Men jag vill att det ska vara på två olika konto, alltså varsitt konto men i mitt namn. Fattar ni vad jag menar?Skäms

På Skandia kan jag inte ha fler sparkonto!

• Svar på tråden Sparkonto till barn
  • The Mechanix

Tja, jag har Swedbank.

Vi har öppnat sparkonto + fondkonto i vår sons namn, men för att ta ut eller förändra något så måste både jag och min sambo in på banken och skriva på ett papper om att vi är "överens".

• älskarlivet81

Vi bosparar till vår dotter. I övrigt har hon ett konto i Swedbank och ett i Nordea. De har hon fått av mor- och farföräldrarna.

• crazy mom
    The Mechanix skrev 2011-11-23 10:29:28 följande:
    Tja, jag har Swedbank.

Vi har öppnat sparkonto + fondkonto i vår sons namn, men för att ta ut eller förändra något så måste både jag och min sambo in på banken och skriva på ett papper om att vi är "överens".
    Tänk på att så fort barnet fyllt 18 så har det full rätt till pengarna när det står i barnets namn. Det är en poäng som många föräldrar missar.... =)
  • Anonym (spara)

vi har ett sparkonto till dottern som vi båda två ser från våra internetbanker.. vi kan ha flera sparkonton. Sparar 200 per månad till henne.. ska öppna ett nytt sparkonto nu när nr 2 kommer..

• älskarlivet81

Kan tillägga att i övrigt så kommer vi nog inte spara, utan istället t.ex. betala körkortet eller så..

• Frontline

Vi har varsitt sparkonto till barnen på swedbank men det är inte i första hand ett sparande så att dom kommer att få alla pengar den dagen dom fyller 18, vi kan ta ut pengar på det när vi vill och kommer att göra det vid behov under deras uppväxt.
    När dom blir äldre kommer dom att vilja ha moped,  körkort och annat dyrt och det som är kvar den dagen dom blir myndiga får dom resten på kontot om det finns nått kvar...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Vi sparar i olika fonder till de men nu vill jag öppna två olika konto som de själva ska "spara" lite pengar och sätta i på sitt konto för större inköp.

Alltså fondkonto blir till körkort osv.

Sedan det andra konto bestämmer de själva och de ska kunna använda när som helst. Anledningen är att min 9 åring har sparat massa pengar och sedan vill han köpa choklad av deTungan ute
    Så vi kom överens med honom att om han får tex 100 kr, får han behålla 50 kr kontant och 50 kr ska in på ett konto. Sedan gör vi en lista på sak som han vill köpa och spara till!

• Anonym

Vår dotter har eget sparkonto som hon själv kan förfoga över när hon blir myndig. Det blir mycket pengar, så tanken har slagit mig att det kanske inte är så lämpligt för en 18-åring att ha tillgång till så mycket pengar. Ev blir det så att vi flyttar pengar till konto i vårt namn, så hon inte får hela summan på en gång. Är tänkt att täcka hennes högskolestudier.

• crazy mom
    Anonym skrev 2011-11-23 10:51:37 följande:
    Vår dotter har eget sparkonto som hon själv kan förfoga över när hon blir myndig. Det blir mycket pengar, så tanken har slagit mig att det kanske inte är så lämpligt för en 18-åring att ha tillgång till så mycket pengar. Ev blir det så att vi flyttar pengar till konto i vårt namn, så hon inte får hela summan på en gång. Är tänkt att täcka hennes högskolestudier.
    smart av dig =)
  • Eber

Vi har sparkonton till barnen i våra namn, vi måste bägge skriva under för att ta ut pengar, och vi bestämmer när barnet är moget för att få pengarna... De får inget per automatik på 18 årsdagen;)

• Powderpuff

Har ett swedbank i mitt namn som även sambon har tillgång till och ett i hennes dit far och morföräldrar för över pengar

Svar på tråden Sparkonto till barn