Hantera manipulativ mamma
Är skiljd sen ca två år , delad vårdnad
Mamman till barnen är extremt manipulativ (snudd på sjukligt) , därför försöker jag hålla henne på så mycket avstånd som möjligt , försöker begränsa kontakten med henne till så lite som möjligt och endast kring det som rör barnen.
Nu har ett problem dykt upp som jag är lite fundersam på hur jag ska hantera.
Mamman vill att vi ska byta barn på barnen och lägga till hennes efternamn som mellannamn , vilket jag vägrar göra. Men eftersom hon är som hon är så vet jag att hon kommer försöka hjärntvätta barnen för att få sin vilja igenom. Det är så hon tyvärr fungerar , hon ska ha sin vilja igenom kosta vad det vill kosta.
Jag har redan lagt märke till att barnen kommer och frågar mig varför de inte får byta namn , mao har hon redan börjat lobba för sin sak med dem i hopp om att de själva ska välja att byta namn den dagen de får det (tror att det är vid 12 års ålder). Trotts att jag sagt åt henne att den diskutionen ska hon ta med mig direkt och inte via barnen.
Jag vill inte sänka mig till hennes nivå och börja använda barnen som vapen för att få min vilja igenom , det kommer drabba barnen negativt och de kommer hamna ikläm , men jag ser tyvärr ingen annan lösning på det annat än att gå med på hennes krav och det är uteslutet av flera anledningar.
1) Jag tycker inte man ska hålla på och byta namn på barnen för att uppfylla sina egna önskningar , namnen är deras och de är de nöjda med , varför byta för att göra mamma glad ?
2) Jag redan fått göra väldigt mycket uppoffringar för att barnen inte ska komma ikläm och jag har redan fått nog
3) Jag inte kan hålla på och backa varje gång det blir en konfilkt , då blir det en dålig vana och hon får ytterligare vatten på sin kran , att det lönar sig att bete sig som hon gör.
Så , vad gör man ?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 11:15
Oj.. såg visst att jag skrivit fel:
"Mamman vill att vi ska byta NAMN på barnen och lägga till hennes efternamn som mellannamn" ska det vara