• Pyssilullan

Ska köpa Whiskey i julklapp till Sambo, VILKEN????

Hei!

Min sambo gillar Whiskey... och han önskar sig en i julklapp!
    Men!!! Vilken sort ska jag köpa?!
    Inte alltför dyr.. Han är 28 år, så är väl inte direkt ngn "finsmakare" heller..

Någon som vet vad era karlar gillar i den åldern?

• Svar på tråden Ska köpa Whiskey i julklapp till Sambo, VILKEN????
  • Kinya

Gillar han rökiga eller icke-rökiga?

Vet du någon sort han gillar?

• 071001

Några av de maken gillar är Dalwinnie och Highland Park.

• vandrarn

Vad som är "dyrt" är ju ett väldigt relativt begrepp.
    Själv tycker jag bäst om rökiga, kraftfulla Whisky's. Gillar han sånt så någon någon från Islay; Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin eller Bowmore t.ex.
    Det är single malt. Är de för dyra så är det kanske blended som gäller. En Islay Mist tycker jag är en rätt skaplig blended som är ganska prisvärd.

... men, smaken varierar :)

• vandrarn

f-n, nu har man börjat stamma när man skriver också.. och inte tycks det gå att redigera inlägg här heller.. :/

• blubberer

"I den åldern"? Smaken har väl inget med åldern att göra. Min sambo är i samma ålder och är "finsmakare" med många sorter hemma.

Vad tycker din sambo om? Det är det som är det viktigaste. Ta reda på hans smakpreferenser, sedan går du till systembolaget och ber om hjälp att hitta något som verkar passande.

• udda man lkpg

Jag antar att du menar Whisky och inte Whiskey, för då skulle det vara amerikanskt eller irländskt.
    Det är rätt många som är förtjusta i de redan nämnda väldigt rökiga sorter (som Ardbeg och liknande), men är man inte van och aldrig testat tidigare så kan det vara lite för mycket. Kolla vad han tycker.
    Single malt anses lite "finare" än blended. Skulle jag få en whisky så skulle jag föredra en mindre flaska god whisky än en stor flaska dålig.

• Pyssilullan

Mackmyra skulle ju vara lite kul genom att vi bor i Gävle :)

Tror han pratat lite om "smaka kärad eka" haha vet inte vad han menar då..
    Så svårt att veta! O ja vågar inte "Luska" med honom heller, för då fattar han väl...? Roligare o överraska...

Svar på tråden Ska köpa Whiskey i julklapp till Sambo, VILKEN????