• Anonym (Livrädd)

    Stor knöl i mellangärdet

    Hej.. 
    Min mage har börjat krångla ordentligt på sista tiden. 

    En halvtimme - timme efter att jag ätit börjar det bubbla  i magen.. efter en liten stund får jag som kramper i hela magen och jag måste uppsöka toalett.. på toaletten kan jag sitta länge.. det går inte över förens det är "tomt" och då försvinner kramperna.  När kramperna försvunnit kan jag känna ett obehag i mellangärdet.. och en stor knöl kommer fram. Pulserar och känns väldigt obehagligt. Detta händer alltså ibland och i perioder, inte varje gång jag äter.
    Jag har en bokad läkartid.. men är så rädd för undersökningarna och vad dom kanske hittar. 
    Tänk om jag har cancer i magen :( Jag är verkligen livrädd... vet att man inte ska tänka så men jag kan inte låta bli.. har två kompisar som avlidit av cancer i magen. 

    Är det någon som vet vad jag har drabbats av eller känner igen sig.   
      

  • Svar på tråden Stor knöl i mellangärdet
  • Anonym

    Det låter som ett bråck tycker jag. Googla får du se!

  • Anonym (Livrädd)

    Jag har googlat lite.. men det finns så mycket olika bråck? Är det något speciellt du tänker på?

  • RockGodess

    Jag har haft samma symptom som du i många år, har fått diagnosen IBS. Googla gärna på det :) lycka till!

  • vadskajaghetadå

    det sitter ju en hård knöl precis ovanför mellangärdet, känns som nåt hårt,brosk eller nåt.

    annars kan jag känna nåt runt i mellangärdestrakten med, men jag har gjort ett UL på mnagen och dom sa inget om det.

  • Anonym

    Kan vara en ordentlig magkatarr för då blir man svullen i mellangärdet känner sig uppblåst , kramp i magen.

    Om du har ont i magen o är orolig så ring o prata med sjukvårdsrådgivningen.

  • Anonym (rör sig i magen)

    Jag känner oxå något hårt, liksom avlångt, som rör sig precis där bröstkorgen slutar. Det till och med syns när jag ligger på rygg. Det kommer och går och jag har haft det länge. Förut var jag orolig men tyckte det var så flummigt att jag knappt har pratat med någon om det. Men nu har jag märkt att det försvinner i perioder då jag sover mer och stressar mindre. Jag tror helt enkelt att min mage fungerar dåligt när jag inte sköter om mig. Jag tror oxå att det hänger ihop med att jag har mycket sämre mag- och bukmuskler sedan jag fick barn och slutade träna. Det finns inte lika mycket muskler som håller emot när magen blir gasig eller förstoppad.

    Men hör gärna av dig igen när du har varit hos läkaren.

  • Anonym (Livrädd)

    Tack för era svar!!

    Det finns väldigt mycket som har dessa symtom. Men det jag tänker på mest just nu är nog magkatarr, magsår eller ibs.. Skulle jag ha dessa symtom efter varje gång jag äter kanske det skulle vara värre? Inbillar jag mig iaf ;)

    När det gäller knölen.. så tror jag att det är något som ska sitta där (eller idag när jag inte har ont ÄN tror jag det;) men det blir liksom värre när jag får ont.. ja det låter nog kanske konstigt.

    Jag ska absolut meddela hur det gick på läkarbesöket.      

  • Anonym (Livrädd)

    Nu har jag varit hos doktorn, hon sa att det förmodligen var TVÅ olika besvär jag har... magkatarr och IBS. Jag har fått lämna massa olika prover.. visar det inget på dessa får jag dras med IBS.
    "knölen" i magen förklarade hon  som att gaser stiger i tarmen och att det är magsäck och stora kroppspulsådern jag känner. Inget konstigt mao.

    Men larvig som jag är  kommer jag väl vara skitnervös ifall proverna visar något :S  

  • fallenangel11

    precis vad jag tänkte skriva att det du känner pulsera är aortan, alltså stora kroppspulsådern, att den sticker upp kan väl vara mindre bråck eller av svullen magsäck. Men jag tycker inte du ska acceptera ibs efter bara några prover. Visst man får diagnosen när inga prover visar något avvikande men då är det bra och även kolla med gastroskopi, endoskopi och koloskopi.
    Det låter ändå som ibs men det kan vara annat med och ibs är inget som går att bota, bara lindra. Har själv ibs och mina besvär börja som du skrev, förutom att det inte bukta ut men kunde däremot känna aortan bättre förr, den ligger antagligen ytligt på dig med. Om det är ibs kan jag tipsa om www.ibsforum.se
    Magkatarr har jag med, då tar jag omeprazol vid behov.

  • Anonym (Livrädd)

    Tack för ditt svar. 
    Det är just dom undersökningarna jag är såå rädd för :/ Vet inte om jag skulle palla. Doktorn jag var hos idag sa även att det skulle kunna vara gallsten... men ville avvakta med ul. konstigt nog.. men hon skulle ta prover så ifall jag har någon sten så ser dom det via provet. De tog även leverprov, sköldkörtelprover, blodbrist (vilket jag haft tidigare) och flera andra prover.  ska även lämna avföringsprov... hmm.. hoppas att det är gallsten.. så det här eländet slutar någon gång.
    Nu har jag dock mått bra sen jag skrev den här tråden. Det kommer i perioder.
    Tack för tipset!   

Svar på tråden Stor knöl i mellangärdet