• Emerald88

Vill renovera kök. Hur löser man den ekonomiska biten?

Jag undrar ni som har helrenoverat erat kök hur mycket det kostade? Ja, jag vet att det är väldigt olika, men vad det kostade för just ER! Sen undrar jag en liten annan sak också, hur "hanterade" ni betalningen? Tog ni lån? Sparade ni? Eller annat sätt, kanske?

För jag är så förbaskat genomtrött på mitt trista kök! Jag vill göra om allt! Allt från skåpsluckor, golv, vitvaror. You name it! Vill gärna veta lite också vad man ska tänka på innan och sådär när man ska renovera. Har typ aldrig ens hållit i en pensel, så kan INGENTING om det där med renovering. 

Tack på förhand.

• Svar på tråden Vill renovera kök. Hur löser man den ekonomiska biten?
  • Fidelis ad urnam

Vi bytte ut hela köket mot ett IKEA kök. Lade nytt golv och tapetserade om.
    Lejde in hantverkare för att sänka taket och sätta in spottar, montera upp glasskivor bakom diskho och spis samt montera upp spisfläkten.
    Jag minns inte vad det landade på men vi använde oss uteslutande av sparade pengar.

• Blablabla

Spara innan. Sedan när ni har pengarna renoverar ni.

• skrutto

Vårt är inte riktigt färdigt än men kommer att kosta ca120 000. Vi har ett ganska litet kök och har inte gjort någonting själva alls. Vi betalar med sparade pengar och rotavdrag.

Det är ju stor skillnad vad man väljer för leverantörer.
    7m kök hos ikea kostar ca 25 000, 7m kök hos marbodal kostar ca 80 000
    4m bänkskiva i laminat kostar ca 1000 men i sten ca 20 000
    En ugn kan kosta mellan 3000 och 30000.
    Osv.

• Adamama

Vi gjorde halvbudgetrenovering av vårt kök. Allt nytt, men inget exklusivt. Det vill säga, IKEA-stommar och luckor, diskbänk Stala, behöll gammal kyl och frys. Nya rör, laminatskivor med träkant. 100 000 totalt.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Konvaljen

Vi gjorde en halv helrenovering av vårt kök kan man säga...
    Vi behöll stommarna, kyl, frys, diskmaskin och blandare. Resten nytt. Luckor, bänkskiva, spishäll och diskho från IKEA. En dyrare ugn från Miele, dyrare fläkt och parkettgolv från ett trävaruhus. Totalt gick allt loss på knappt 40 000 och vi hade sparat pengarna innan och gjorde allt själva med undantag av eldragning till spishäll och fläkt.

• Gryntroll

Vi renoverade vårt kök för ca 3 år sedan.

Har ett sånt kök som är "avlångt" med köksskåp på båda sidorna, och kyl och frys, totalt 5 skåpsbredder på varje sida, dvs ett ganska litet kök.

Hursom...
    Vi rev en vägg för att få öppet till matrummet, tog bort alla stommar och gammalt kakel och köpte nytt

stommar + luckort och lådfrontar fr KVIK, helt vitt utan handtag, minns inte namnet
    bänkskiva fr Bauhaus, ek
    vitvaror fr Tretti.se (ind. spishäll, inbygg ugn, diskmaskin, fläkt kåpa, använde fläktmotorn som fanns sedan innan eftersom den styr hela ventilationen i lgh)
    Diskho + blandare fr Bauhaus
    kakel K-rauta, men ditsatt av plattsättare

Vi gjorde allt utom kakel och eldragning själva (3fas till ugen som bytte plats) och det hamnade på ca 60 000 -70 000 sek har jag för mig, ungefär hälften gick till KVIK.

• WSON

Spara tills ni har råd att göra det, och gör det sedan själva.

• johandra

Vi byggde om i köket när vi flyttade in och bakade in det i huslånet..

Ikea-kök, ikeabänkar, stala diskbänk
    elektrolux/husqvarnas vitvaror
    franke-fläkt
    glas som stänkskydd
    totalt: 65 000:-

jag tror jag har bild i galleriet på det hela... 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Ari Gold

Vi betalade det på vårt vanliga räkningskonto. Köpte grejjerna vi behövde lite i omgångar när det var bra priser så vi spred ut kostnaderna under ett halvår eller så. Då kändes det inte så mycket.

Skulle aldrig låna till ett kök om jag redan hade ett kök som fungerade (jag skule aldrig låna till något jag inte behövde över huvud taget). Däremot om jag köpt ett hus extra billigt som renoveringsobjekt med ett helt trasigt obrukbart kök skulle det kännas OK att låna till det då det låner för renoveringar så att säga ersätter en del av huslånet.   

• Ari Gold

Vi gjorde en budgetrenovering kan man väl säga. Vi behöll också vissa saker som vi redan hade och som funkade bra. Många slänger ju ut allt bara för att, det är lika vansinnigt mot miljön som mot plånboken.

Bytte ut vissa stommar men behöll eller fllyttade vissa, satte in utdragslådor i underskåpen så det blev lådor överalt istälet för skåp. Bytte luckor, böt diskmaskin och micro men behöll spisen och kyl+frys som vi lackade om dörrarna på till en annan färg. Behöll den rostfria diskbänken men bytte den del som var av trä till ny träskiva. Kaklade om och satte panelskiva på väggen ovanför spisen. Bytte köksfläkt. La nytt laminatgolv.

Landade på runt 20 000 
  • Viggo och pyrets mamma

Vi bakade in det i huslånet, lånade 50.000, tror hela köket med nya stommar, luckor och ny spishäll, ugn, fläkt och diskmaskin (behöll kyl och frys), samt nytt kakel, och måttbeställda laminatskivor samt tapeter och parkettgolv gick på 60.000. 42.000 av dem gick till IKEA för alla skåp samt alla vitvaror förutom diskmaskinen. Sålde dessutom det gamla köket på blocket så det fick vi 2500 för.

Kommer göra likadant nu när vi flyttar till nytt hus, där köket är orginal från -72. Ingen hit ed andra ord, men vi har fått huset billigt, och köket är det enda vi lånar till för att renovera, hela resten av huset kommer vi att bekosta renoveringen själva. 

-Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • johandra

Ja köper/har man ett hyffsat "nytt" kök som fungerar fullt o fint så skulle inte jag heller låna till det. Vi köpte vårt hus "billigt" med ett totalt renoveringsbehov gällande kök o badrum. Övriga huset behövde oxå få sig ett ordentligt lyft då allt var grönt o brunt i  original från -79..Köket var katastrofalt planerat, vitvarorna var original osv så det var bara att byta ut. Likaså bad/duschrummen som vi inte hade  nåt att välja på. Vi lånade 100 000 extra när vi köpte huset o för det samt sparade pengar fixade vi i ordning hela huset. Sen värderade vi om och fick således in alla lån som bottenlån. Vi har lånat upp 100k till efter det och byggt om så vi fått två sovrum till samt en ny trappa. Men även detta ligger som bottenlån och vi har fortfarande inte högre belåning än 77% vilket jag tycker känns bra. Vi ska amortera ner till 75% belåning sen ska vi sluta amortera tror jag...

Allt beror ju på hur mycket utrymme man har i husets värde...men kan man så ska man nog låta bli att låna ändå.. 

• johandra

Tips till ts: Gå in på www.byggahus.se o läs på..där finns det massor av kunnigt folk o en massa bra info :)

• Mandel

Vi sparade pengar först och renoverade sedan. Totalrenovering utan att vi lyfte ett finger själva.

Snickaren inkl. lite material kostade dryga 100.000kr utan rotavdrag.
    Elektrikern knappt 30.000kr inklusive material.
    Själva köksinredningen Ballingslöv 110.000kr (granitskiva)
    Tapet, färg, golv m.m 10.000kr
    Lite vitvaror 25.500kr
    Rörmockaren m vattenkran ca 8.000kr

De rev ut allt, drog ny el, satte upp nytt tak, renoveringsgips på väggarna osv. Bytte en dörr, gjorde dörrfria öppningar på två ställen varav den ena breddades.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • gryning2

Vi har ett kök från 1972 i stort behov av renovering men vi kommer inte att låna pengar till det eftersom det ändå fungerar. Man kan laga mat i det och vara där även om det ser för hemskt ut. Vi tänker spara ca 50 000 och köpa ett IKEA-kök samt vitvaror, renoverar när vi har fått ihop den summan helt enkelt. Tänker göra i princip allt själva.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • anli00

Vi gjorde om hela vårat kök själva...då vi ville ha ett nytt fräscht kök samtidigt som vi inte ville att det skulle kosta skjortan så gjorde vi allt själva...bytte stommar, luckor, diskbänk och spisfläkt från ikea, ny kyl och frys, behöll spis och diskmaskin, sen belv det bänkar och kakelplattor från Bauhaus, golv från K-Rauta.

Ett tips är att titta runt lite överallt och inte haka upp sig på ett ställe tex ikea, dom har bra stommar och luckor medans dom är dyrare på tex bänkskivor..

Vårat kök gick på runt 30.000 kr, och jag är supernöjd älskar mitt nya kök. 

Svar på tråden Vill renovera kök. Hur löser man den ekonomiska biten?