• HelleGbg

Köttbullar!! Recept tack

Jag skulle gärna vilja ha något smarrigt recept på köttbullar, För när jag gör mina blir de smakllösa, torra och tråkiga! Så är det någon som sitter inne med ett superbt recept!???

• Svar på tråden Köttbullar!! Recept tack
  • Miss P71

jag bruka ta skinkfärs när jag gör köttbullar..sedan tar jag i ganska mycket lök..väldigt finhackat..slänger ner löken i en matberedare. brukar lägga 1 ägg o skorpmjöl tillsammans..låter dt ligga o dra..sedan ner med färsen o lök salt o peppar..inte vit peppar utan svartpeppar... blandar ihopa---lägger sedan ner dem i mycket smör i stekpannan... steker först på hög värme..sedan på svag värme... mina brukar inte bli torra...tvärtom..min sambo älskar demGlad..lycka till...

• oxe79

En skvätt grädde eller liknande kan bli gott

• vanilla

Att de blir torra beror förmodligen på för hög kött-halt. Jag brukar ta nån dl mjölk eller kanske två (funkar att använda mjölkfria alternativ också), blanda med ströbröd och låta dra. Sätt sedan till ett ägg och kryddor, massor av kryddor. Du _kan_ helt enkelt inte ha för mkt kryddor i köttbullar/pannbiff. Tex kan du smula ner feta-ost, eller ha i riven västerbotten. Vitlök är gott också. Det finns kryddiga såser du kan blanda i. Dijon-senap är också bra.
    Blanda i köttfärsen med exempelvis en elvisp, och voila! God köttbullsmet. Lycka till!

• smöla

Jag kör mina i matberedaren
    i med
    1 lök
    1 ägg
    2msk potatismjöl
    kör så att löken blir i bitar

sen tillsätter jag älgfärs 600 g
    1/2 dl grädde
    1 msk ajvar
    2 msk soja
    1 msk senap
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 msk peppar
    1 tsk salt 

eller
    1/2 dl grädde
    1/2 tsk kryddpeppar
    1 tsk salt
    2msk soja
    1 msk senap
    svartpeppar

kör runt och låter stå en stund, sen rullar och steker som vanligt 

• HelleGbg

era recept lät gott. Jag har nötfärs i kylen nu som jag tänkte göra några bollar av, men har såklart inget ströbröd....lite vispgrädde i kanske??

• vanilla

Du kan använda potatis också,vet ej hur det blir, för det har jag inte provat själv. Släng i ett ägg också om du har, så blir bullarna mjukare och inte så torra.

• Anton Ring

Är det vanliga köttbullar du ska ha, så behövs inte mer än vitpeppar, riven lök och salt.
    Sen det viktigaste av allt, ÖVERSTEK DOM INTE, för det är då dom blir torra och hemska.

Sen kan man plussa på all skit man vill i köttbullar som vi ser ovan.
    Men då smakar ju det annat än vad som vi traditionellt tänker på när det kommer smak på köttbullar.

Ströbröd är helt meningslöst att använda.
    Viss köttfärs har lite svårt att hålla ihop.
    Ta då att rulla dom kalla, och pressa ur luften först i köttfärsen och sen rulla.
    Då har man inte problem med att de trillar isär.

Och igen överstek dom inte, dom blir torra och äckliga då.
    Och detta är ett konstant problem med i kött i detta land, att folk översteker.
    Som många säger det går inte göra köttbullar på nötfärs :o och sen krimerar dom köttbullarna i stekpannan.

• julibebis12

som nån skrev du kan ha i vad du vill i princip.

Jag har riven lök, blir som lökmos så man inte känner bitarna lixom, förutom de har jag nån klyfta pressad vitlök beroende på hur mycke jag gör, gör alltid mycke när jag väl gör o fryser in... färsk timjan och ägg, ströbröd o vatten såklart, alternativt potatismjöl för att det ska hålla ihop, i slutet av stekningen häller jag i liten skvätt rödvin i pannan... lätt bästa köttbullarna i göteborg iaf det blir lite lyxigare känsla då...

• FruMcKvack

vanlig standard köttbullesmet fast man blandar i fetaost och majs tomater vad man vill liksom.. Mums!

• Lindir

Något mer fläskfärs än nötfärs, riven lök, ägg, salt och peppar. När vi gör till jul brukar vi ha i lite kryddpeppar i smöret vi steker i, det blir lagom.

• Vitamin

Vanliga hederliga köttbullar gör jag på detta grundrecept.
    Och jag mäter noga varje gång.

Sätt ugnen på 225 grader.

0,75 dl ströbröd, 1 rågad tsk salt, 1½ krm vitpeppar röres ner i ca 1 ½ dl mjölk.
    Rör om och låt svälla några minuter.
    Rör ner ett ägg och blanda i 400 g nötfärs (funkar bäst med händerna)

Smält en klick smör i en långpanna i ugnen och rulla lagom stora köttbullar
    som sedan får stekas i långpappan i mitten av ugnen ca 20 minuter. Tag ut den och vänd runt dem med en stekspade efter halva tiden.
    (Ställ en liten skål kallt vatten på bänken och fukta dina händer hela tiden medan du rullar, så kladdar det mindre) När man steker bullarna i ugnen blir alla klara samtidigt, inget stekos att tala om, och de blir mycket saftigare än om man steker i ugnen.

Receptet funkar perfekt även till pannbiffar (även dessa steker jag i ugnen), köttfärslimpa eller kålpudding. Förhållandet med köttfärs, salt o peppar funkar oxaå bra när du bryner köttfärs till köttfärssås. Jag hatar att provsmaka köttfärs, men vill också att det ska smaka bra, därför är jag petig med  att följa detta recept. SEN kan man såklart tillsätta annat smått och gott utöver, men grunden är alltid den samma.

• Jkpg Deluxe

Jag brukar steka gul lök (finhackad) i smör, sedan pressa i några vitlöksklyftor och fräsa ihop det så det blir mjukt.
    Låter det svalna.

snålar ej med Salt+svart och vitpeppar+grillkrydda och några droppar soja i köttfärsen, blandar ihop det
    och sedan rör jag i lökblandningen.

sedan har jag i 1 ägg och blandning av mjölk+ströbröd+havregryn som fått stå och svälla lite.

sist av allt stör jag i lite potatismjöl.

sedan gör jag antingen platta biffar eller rullar köttbullar, in i ugnen 250 grader ca 15 min, vänder/rullar runt efter ca halvtid! 

Svar på tråden Köttbullar!! Recept tack