• Anonym

Ångest över att sätta min ettåring på dagis

Min lilla kommer som det ser ut nu att börja på dagis när han är 13 månader. Tycker att det är för tidigt men ekonomin tillåter inte att jag är hemma längre. 

Vill nu veta hur ni som har barn som börjat vid samma ålder har uppfattat det, och hur det har varit för barnen.

• Svar på tråden Ångest över att sätta min ettåring på dagis
  • Anonym (de är så små)

När min dotter var runt 8 månader började man ju tänka på det där med att hon snart skulle gå till dagis. För mig blev det så hemskt att jag började tänka att det blir tortyr för en så liten unge.
    Vi har inte jättemycket pengar men bestämde iaf att jag skulle vara ledig lite till trots att det gnagde på ekonomin. Så blev det och jag sa så småningom upp mig på mitt arbete då det ändå blev rejäla förändringar där. Idag går dottern 15 h / vecka och är 3,5 år. Det är alldeles lagom och jag studerar samt jobbar vissa helger och kvällar och då har hon pappa hemma. Om jag någon gång jobbar dag är dottern hos farfar & farmor eller mormor & morfar.
    Jag vill kunna njuta all tid jag kan medan hon är liten!

• Jessa med 3

Vår son började i samma ålder. Inskolningen gick som en dans och han har alltid trivts i förskolan! För oss var det ett val att göra så: vi ville kunna jobba deltid och inte låta barnen ha långa dagar.

• Lena

Dottern började när hon var 13mån och älskade det från första stund.

• Frontline

Grabben började när han vart 12 månader och stormtrivdes från första stunden idag 3½ år senare vill han dit varje dag och blir putt när det är helg.
    Flickan ska skolas in nu i januari och är då 13 månader och vi hoppas det går lika bra...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (ta vara på tiden)

Vår pojke, 5 å, har aldrig gillat förskola. Vill helst vara med oss hemma och leka med kompisar. Är också bra på att hitta på lekar på egen hand. Och han litar på att vi föräldrar gör roliga saker. -Mamma, vad ska vi göra idag? frågar han så förväntansfullt de dagar han vet  eller tror att vi ska vara hemma. Hans kompisar på förskolan är avundsjuka på honom för att han inte måste gå på dagis alla dagar och tävlar om att få följa med hem när jag hämtar. Har inte träffat några barn som föredrar att lämnas på dagis framför att vara med förälder som hittar på rolia saker ihop med sina barn. Problemet är väl ofta att det är svårt att hitta andra barn som är hemma att leka med, så de blir en kedja där många känner sig tvugna att lämna sitt barn för att det ska ha kompisar att leka med. Men det finns fler hemmaföräldrar. Kolla under forumet Förälder, hemmaförälder här på FL eller Hemmaföräldrar på Facebook - där kan man hitta andra som valt att vara hemma med sina barn som man kan hitta på saker ihop med.

• Anonym
    Anonym (ta vara på tiden) skrev 2011-11-23 14:50:49 följande:
    Vår pojke, 5 å, har aldrig gillat förskola. Vill helst vara med oss hemma och leka med kompisar. Är också bra på att hitta på lekar på egen hand. Och han litar på att vi föräldrar gör roliga saker. -Mamma, vad ska vi göra idag? frågar han så förväntansfullt de dagar han vet  eller tror att vi ska vara hemma. Hans kompisar på förskolan är avundsjuka på honom för att han inte måste gå på dagis alla dagar och tävlar om att få följa med hem när jag hämtar. Har inte träffat några barn som föredrar att lämnas på dagis framför att vara med förälder som hittar på rolia saker ihop med sina barn. Problemet är väl ofta att det är svårt att hitta andra barn som är hemma att leka med, så de blir en kedja där många känner sig tvugna att lämna sitt barn för att det ska ha kompisar att leka med. Men det finns fler hemmaföräldrar. Kolla under forumet Förälder, hemmaförälder här på FL eller Hemmaföräldrar på Facebook - där kan man hitta andra som valt att vara hemma med sina barn som man kan hitta på saker ihop med.
    Men TS har ju inte ekonomisk möjlighet att vara hemma längre!
  • Anonym (samma)

Vår dotter började när hon va 12 månader av samma anledning som eran. Det gick jättebra. Jag hade gärna varit hemma mer, men det gick bara inte. Det kommer gå bra. Jag arbetar på förskolan och vi kan sånt får. När du bestämt dig för att gå säger du hej då och försöker se glad ut. Min dotter är tre år nu och det går fortfarande bra. Lycka till.

• Anonym

Min yngsta dotter började förskola när hon var 13 månader och det gick väldigt bra, nu är hon 3 1/2 år och älskar gå till förskolan och har alltid gjort det. Frågar varje dag om hon får gå dit... men är oxå glad över att vara hemma med mamma o pappa på helgerna. Jag hade lite dåligt samvete över att hon började förskolan så tidigt men tröstade mig med att hon sov ju bort ca 2-3 timmar av dagen och fick leka med andra barn oxå.

Jag arbetar själv på förskola och vet att barnen oftast har det bra där, och det är oftast enklare att skola in 1 åringar än 2 åringar.

Hoppas det går bra för dig!

Kram  

• Anonym

Mina barn var iofs 1½ när de började, men stortrivdes från start.

Är förskollärare och arbetar på en förskola med barn i åldrarna 1-5 år.
    Vi har just nu 3 st ettåringar som skolats in i höst.
    Det har fungerat jättebra med dem alla tre.
    Alla är trygga hos oss och verkar trivas.
    Föräldrarna är nöjda och säger att barnen blir jätteglada när de pratar om att de ska till förskolan.
    Och det märks på barnen... De har knappt tid att få av sig ytterkläderna när de kommer...

Som jag upplevt det i arbetet så är det oftast föräldrarna som tycker att det är jobbigast.
    Och ja, det händer att barnen ibland gnäller lite just när föräldern ska gå...
    Men det brukar ha gått över redan innan föräldern hunnit gå ut i hallen och fått på sig skorna.
    Våra föräldrar följer med barnen in en stund, men när det sedan är dags att gå så gör vi avskedet så snabbt som möjligt. Långa utdragna avsked blir bara jobbigt för både förälder och barn...
    Och om föräldern är orolig så får den gärna ringa efter en stund och höra hur det går, men det är sällan som de känner att de behöver göra det...

Oftast så går det lättare att skola in en ettåring än en två eller treåring...

• Lantlolla
    Anonym (de är så små) skrev 2011-11-23 13:41:48 följande:
    När min dotter var runt 8 månader började man ju tänka på det där med att hon snart skulle gå till dagis. För mig blev det så hemskt att jag började tänka att det blir tortyr för en så liten unge.
    Vi har inte jättemycket pengar men bestämde iaf att jag skulle vara ledig lite till trots att det gnagde på ekonomin. Så blev det och jag sa så småningom upp mig på mitt arbete då det ändå blev rejäla förändringar där. Idag går dottern 15 h / vecka och är 3,5 år. Det är alldeles lagom och jag studerar samt jobbar vissa helger och kvällar och då har hon pappa hemma. Om jag någon gång jobbar dag är dottern hos farfar & farmor eller mormor & morfar.
    Jag vill kunna njuta all tid jag kan medan hon är liten!
    Släkt är påtvingad bekantskap.
  • tackförfisken

Alla mina tre flickor har börjat vid 14- 15 månader. Det har gått jättebra.
    Den yngsta är alldeles nyss inskolad och är en flicka med mycket humör. Det var den tuffaste inskolningen. Hon skrek när vi lämnade vilket mina andra inte gjorde( då hade vi iofs 2 veckors inskolning, nu var det en ny modell på 3 dagar)
    Men... Efter två dagar sträckte hon ut armarna till sin inskolningsfröken och det vände helt.
    Har flickor som alltid älskat sitt " dagis"
    Nu har vi förmånen att kunna ha rätt korta dagar för dom( vi har snittat på 25 timmar i veckan) så det kanske har spelat in?
    Tycker inte du ska oroa dig i onödan. Blir det jobbigt så ta det då....

• Anonym

Min son va 13 månader när han började i förskola.
    Precis som du hade jag ångest o mådde jättedåligt. Men det gjorde inte min lilla kille. Han hade det jätteroligt. När man ser i efterhand förstår man inte varför man mås så dåligt av att lämna sitt barn för några timmar som de egentligen mår bra av.

Nu går min lilla älskling i förskoleklass + fritids. Han har det toppenbra.
    Va inte orolig ditt barn fixar detta jättebra Glad

Svar på tråden Ångest över att sätta min ettåring på dagis