En uppdatering 3,5 år senare om någon annan hamnar i samma situation som jag och läser runt för att kunna besluta om operation eller ej.
Jag ställde in operationen (två gånger) och fick istället ett par gånger behandling av min naprapat + rörelser att träna med.
I mitt fall var jag personligen övertygad om att det INTE var pga förslitning utan snarare hormoner, eftersom jag fick symptomen redan innan förlossning och bebisbärande. Alltså hoppades jag att det också skulle "gå över av sig självt".
Jag gjorde följande som jag tror hjälpte mig:
+Slutade nattamma när dottern var 11-12 månader. Min man fick ta nätterna så att jag kunde ta en citadon till kvällen vid behov, använda skenor och sova fler timmar. Det var den snabbaste förändringen! Mycket av den akuta smärtan gav sig.
+När det var som värst fick jag rådet av andra som haft problem med inflammationer att utesluta socker ur kosten och åt lchf-liknande en period.
+Jag började träna mer (promenader/springa) och gick till slut ner mina sista gravidkilon.
När dottern var 19 månader började jag jobba och ingen på nya jobbet märkte att jag haft problem med händerna.
I perioder har jag känt av problemen igen men absolut inte i samma utsträckning! Jag är fortfarande uppmärksam och när minsta smärta gör sig påmind så anpassar jag mig. Jag försöker helt enkelt att undvika saker som gör ont. Ignorerar jag smärtan (envisas med något väldigt handpåfrestande yogapass fast jag haft ont innan, bär tunga lådor en hel dag, klipper med sekatör osv) så straffar det sig. En sak jag konsekvent undviker är att öppna väldigt hårt sittande lock på burkar/flaskor - den rörelsen verkar extra slitsam.
Jag kan fortfarande känna mig stolt över att jag kan hälla upp en kaffekopp åt en kollega, lyfta koppen från bordet och hålla den upplyft en stund innan mottagaren tar den. En så liten rörelse som kan kännas som en sådan stor triumf :)
Jag kan bära omkring min fyraåring utan problem, fast hon som liten fick lära sig krypa och gå alldeles för tidigt eftersom jag inte kunde bära henne utan att få jätteont.
Så det KAN bli bra helt enkelt! För en del hjälper operation, själv är jag väldigt glad att jag följde min magkänsla och väntade ut det!
Är nu gravid igen och bävar för att återfå samma problem, men nu vet jag att det finns ljus i tunneln om det skulle hända igen. Och kommer utan tvekan se till att bli sjukskriven om det blir lika illa igen, nu när jag fattat hur viktigt det är med återhämtning/vila för att inflammationen ska kunna läka.
Lycka till alla andra morbus-de-quervain-lidande där ute!