• Eldig72

Ont i bröstvårta trots att ammat länge

Har ammat sonen i nio månader och den senaste månaden har jag haft så ont i högra bröstvårtan. Ibland är det som en liten gulvit liten fläck mitt på vårtan. Jag har läst om white spots och milk blister och då ska man peta hål på de här prickarna eftersom de sätter sig som ett stopp i mjölkgången. Jag har provat men det blir liksom ingen skillnad. Har läst om andra som har samma symptom men då verkar det som mjölken som stockat sig rinner på när de petar hål på pricken men för mig händer liksom ingen, mjölken rinner fram om jag pumpar fram den som den ska bara.

När sonen var 3 månader så hade både han och jag svamp men det blev vi av med efter mycket om och men och det är längesen nu.

Känns som totalt meningslöst att uppsöka vårdcentralen för där verkar ju de manliga läkarna ha noll koll på den här typen av problem, fick tjata mig till medicin för svampinfektionen... Obestämd

• Svar på tråden Ont i bröstvårta trots att ammat länge
  • skånegås

Svamp igen? Skulle jag gissa på. Sonen behöver ju inte ha för att du har... Badda med bikarbonat i vatten flera ggr dagligen och se! ca 1 tsk i en mugg vatten

• Eldig72

Tack,
    Ja tror du att det kan vara det som spökar igen, trots att jag inte sett några tecken på sonen. Jag drar  mig verkligen för att kontakta vårdcentralen igen.

Jag ska prova att ringa amningsmottagningen på sjukhuset för att höra om det går att ta ett prov, vilket jag betvivlar inom det här landstinget. {#emotions_dlg.djavulsk}

• Flickan och kråkan

Jag har haft en white spot. Om det är det det är så kommer inte mjölken ut där den vita pricken är så att säga. Man har ju många mjölkutgångar på bröstvårtan men mjölken kommer inte ut ur just den som är tilltäppt. Pillar man lite och får "hål" så brukar det komma mjölk där igen. det är vanligt att det täpper till lika fort igen för att mjölkkristallen sitter kvar.

• skånegås
    Eldig72 skrev 2011-11-24 12:09:02 följande:
    Tack,
    Ja tror du att det kan vara det som spökar igen, trots att jag inte sett några tecken på sonen. Jag drar  mig verkligen för att kontakta vårdcentralen igen.

Jag ska prova att ringa amningsmottagningen på sjukhuset för att höra om det går att ta ett prov, vilket jag betvivlar inom det här landstinget. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Prova och badda själv några dagar och se om det blir bättre... så slipper du kanske.
Svar på tråden Ont i bröstvårta trots att ammat länge