• Coriander

Hur mycket sover du?

Nu går det snart inte. Jag är så fruktansvärt trött precis hela tiden. Innan graviditeten sov jag mellan 7-8 timmar och kunde köra hela dagen från morgon till kväll utan några tupplurer. Nu räcker det inte på långa vägar. Är i v.24 och jag MÅSTE sova minst 12 timmar per dygn för att fungera någorlunda. Om inte väckarklockan väcker mig på morgonen kan jag lätt sova fram till kl. 14 på eftermiddagen. Om väckarklockan däremot är framme och ringer på morgonen blir det en tupplur på minst 3 timmar någon gång under dagen. Jag vet att alla mina blodvärden är bra och detta inte har något med någon fysisk obalans i kroppen att göra. Undrar om det kan ha något att göra med denna dystra årstid, då det jämt är mörkt och kallt ute... hatar November månad något oerhört, då snön brukar falla först i December där jag bor. 

Men hur mycket sover ni andra gravida? Låter mina 12 timmar/dygn mycket i era öron? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket sover du?
  • emmaperson

Är i vecka 17..Ofta somnar jag strax efter kl 19 i soffan, vaknar igen vid kl 22 då sambon börjar resa sig för och gå och lägga sig. Då går jag upp o somnar i sängen och sover mellan 22-06..
    Fast nu känns det som om det börjar ändra sig.. Är fortfarande trött, men har svårare att somna..

• Fiyalia

Jag var likadan som gravid. Somnade när jag läste godnatt saga för den minsta. "Mamma mamma mamma läsa"

• Coriander

Ska kanske också tillägga att jag har jättesvårt att somna oavsett om det är mitt på natten eller på dagen då jag ska ta min tupplur. Det är liksom miljoner av tankar och saker som måste göras. Jag är så orkeslös, att jag inte riktigt orkar ta tag i något. Irriterande känns det att inte kunna fungera som normalt. Jag kanske får gjort en tiondel av allt jag borde under en dag. 

• emmaperson

Personligen har jag också saker som "måste göras" men jag resonerar så att oftast är det inte akuta saker ;) så länge hunden får komma ut på promenader... idag har jag inte gjort något alls. förutom o gå med hunden då..
    jag försöker resonera att det kommer att komma dagar då jag har mer energi :)
    Kan ju tilläggas att det är första barnet jag väntar..kan tänka mig att det är annorlunda för de som har barn sedan tidigare..

• Coriander
    emmaperson skrev 2011-11-23 15:02:17 följande:
    Personligen har jag också saker som "måste göras" men jag resonerar så att oftast är det inte akuta saker ;) så länge hunden får komma ut på promenader... idag har jag inte gjort något alls. förutom o gå med hunden då..
    jag försöker resonera att det kommer att komma dagar då jag har mer energi :)
    Kan ju tilläggas att det är första barnet jag väntar..kan tänka mig att det är annorlunda för de som har barn sedan tidigare..
    Så det finns fler som jag, som inte orkar göra något om dagarna. Jag har liksom hoppats på att denna trötthet ska avta och det ska komma en dag då jag har ordentligt med energi, men än så länge har det inte dykt upp. Och vad man har hört om spädbarnstiden, så lär det dröja några år innan man kan känna sig full med energi igen.  

Skämt å sido, så hoppas jag att ska få ordning på min lägenhet snart. Flyttade in för två månader sedan och fortfarande finns en hel del oöppnade kartonger och allt är en oorganiserad kaos. Har lyckats ställa vissa saker på plats, men energin jag har räcker just nu till att göra iordning typ en bokhylla/dag. Och jag som har viktiga tentor på skolan om några veckor kan bara inte få underkänt av dessa...för då får jag ju inte studiepoängen för kurserna. Summa summarum: alldeles för mycket saker som bara staplas på varandra... är rädd att tornet med uppgifter att göra faller samman och jag blir utan varken studiepoäng eller ett mysigt hem till bebben. 
  • Coriander

Igår trodde jag mig vara duktig som kom i säng redan kl.23 och somnade strax efter midnatt. Men nej.. vaknade kl.2.30 av att magen kurrade. Var tvungen att gå upp och äta och sen var det adios med sömnen. Somnade först runt 5 tiden på morgonen och sov fram till kl.13 på dagen. Vaknade rätt många gånger där emellan, eftersom jag av någon konstig anledning kände skarp värk i magen. Och att vända mig i sängen är ungefär lika lätt som att vända ett flygplan. 

Har varit helt groggy hela dagen och fattar inte hur jag ska orka med allt 16 veckor till. 

• LovleyMamma

Jag sover mellan tio och tolv timmar. Jag har alltid haft ett stort sömnbehov. 
    Är gravid i v 37+6 just nu. Dock vaknar jag en massa gånger varje natt så det blir ju ingen sammahängande sömn 

• matilda77

Jag är i vecka 29 och sover 4-6 timmar per dygn. Ofta blir det mindre än 4 timmar.

• LiamsMamma

Är i vecka 40+3 och har *peppar peppar* inga problem med att sova.. Sover mellan 00-06. Går upp vid 06 för att kissa sedan somnar jag om och vaknar vid 12.

• fluu

Alldeles för mycket. MIn sköldkörtel har pajat igen och då går jag mer eller minre i ide. Kan sova 15-17 timmar om dygnet om det skulle vara så. Men nu går det inte att sova många timmar i träck längre pga graviditeten.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
Svar på tråden Hur mycket sover du?