• Anonym (ångrar mig....??)

Hur mycket har ni i månadsavg på nybyggt hus? Snälla någon som kan svara?

Vi har fått lån och är nu i processen på att bygga nytt hus.

Enligt banken och alla kalkyler så har vi råd med detta.
    Vi hade egen insatts på 15% och vi har stadig ekonomi.

Men nu sitter jag här med oroskänslor i kroppen. Kommer vi klara detta?

Lånen blir på 12 000:-/mån, tills det lilla topplånet är betalt, inom väldigt snar framtid och då kommer det kosta oss 10 000:- i mån.

Driften kommer ligga på mellan 2-3 000:- i mån.

Inkomsterna ligger på ca 42 000:- i mån.

Hur har ni andra som byggt nytt?

Detta är ju inget vi har pratat öppet om för folk, men jag känner att vi har tagit på oss för hög månadsavgift.

Kan räkna in att vi har 3 barn att försörja också.

Snälla någon som vill anonymt eller öppet dela med sig av siffror? För just nu känner jag för att avstyra allt innan det blir försent....

• Svar på tråden Hur mycket har ni i månadsavg på nybyggt hus? Snälla någon som kan svara?
  • Anonym

12.000 + 6000 amortering sen tillkommer sophämtning,el och samfällhetsavgift.

• Anonym (H)

Vad har du räknat in för kostnader i driften, 2000-3000kr? Det låter väldigt billigt tycker jag.

bara elen....

• Anonym

oj vad dyrt lånet blir? Vi har ju inget nybyggt hus men nyss köpt ett hus för 2,5miljoner. Lånet kommer ligga på
    ca 4500kr, driften runt 3000kr, försäkringen ca 490kr.
    Vi har 2 blöjbarn och får 48000kr efter skatt

hur fick ni ihop det på 4500 med dagens räntor?

• Anonym

12.000 + 6000 amortering sen tillkommer sophämtning,el och samfällhetsavgift.

Vi får ut ca 55.000/mån (efter skatt) samt har tjänstebil och årlig bonus på ca 50-100.000. Vi har också tre barn. Låter lite tufft för er men visst går det.

• Anonym
    Anonym (ångrar mig....??) skrev 2011-11-23 17:40:26 följande:
    hur fick ni ihop det på 4500 med dagens räntor?
    Vi fick ett bra avtal när vi köpte huset från vår mäklare från den banken
  • Anonym

Vi ska amortera 4000kr också

• Anonym (H)

Det är ju tyvärr mer saker som kostar pengar än el för att "driva" ett hus. Försök att ta reda på alla kostnader och räkna sedan på vad ni tycker att ni behöver lägga på mat, kläder, m.m. Då ser du om det du själv känner att du kan känna dig trygg med utgifterna.

Med våran ekonomi så klarar vi detta, men jag känner mej så nojjig ändå..

Vi har ju över varje månad och kan spara, men ändå så blir det en omställning för oss.

Svar på tråden Hur mycket har ni i månadsavg på nybyggt hus? Snälla någon som kan svara?