• Annika79

Nyfödd OCH hund?

Jag väntar mitt första barn i mitten av september. Till saken hör att vi har en liten ivrig Jack Russel terrier som är van att vara vårt ALLT och får massor av uppmärksamhet. Jag är lite orolig hur han ska ta att det kommer en till i familjen eller kanske det löser sig när babyn är född? Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Nyfödd OCH hund?
  • mialotta

Min hund var mitt allt men han anpassade sig jättebra när jag kom hem med bebisen.
    Vi satte ner henne i babyskyddet och han fick nos över henne och sen var det över. Visst fick vi tvätta av dottern lite i ansiktet men hunden ser henne som en familjemedlem.

Gör inte en för stor sak av det så kommer det nog gå bra.

• Upptagen

Vi har en vild unghund och var oroliga hur det skulle bli med bebisen eftersom hon har en liten ovana att slå på allt och alla med sin tass, men det har gått hur bra som helst! Hon har till och med blivit en aning LUGNARE sen bebisen kom, och hon bryr sig inte om våran dotter alls... hon verkar nästan tycka att hon är lite äcklig... skriker och låter illa...

• LindaTosa

Det ni måste göra är att se till att han känner sej "delaktig", att bebisen faktiskt är en ny flockmedlem inte något som är "ajabaja". Många ger rådet att när man kommer hem från BB ska man låta hunden få hälsa ordentligt på bebisen. Vi har oxå en hund som fått all uppmärksamhet innan, men bara man visar att det faktiskt är en ny flockmedlem så tror jag att det kommer att gå bra.

• Jessie

Hej,
    Vi har också en liten jackis och hon är just nu vår lilla bebis så samma oro som du har jag också. Men jag tror det viktigaste är att man inte glömmer bort hunden mitt i allt bebis gull.. var och en skall få sin tid.
    Vi får väl se hur det går..

• Caro

Bra ämne! Vi har en hund som alltid varit nummer ett, och man undrar ju hur hon ska reagera. Hon får absolut inte bli bortglömd. Tror som ni att det går bra om man visar att det är en ny medlem i flocken. Jag har läst att medans man är kvar på BB kan man låta en handduk el ngn trasa ligga hos bebisen och sedan ta hem den till hunden någon dag innan barnet kommer hem, så att hunden känner igen doften. Någon som testat det?

• Sandy79

Jag har två hundar och den äldsta vet jag att det kommer fungera med eftesom hon redan varit med om att det kommit en ny "bäbis" (läs valp) till familjen en gång.
    Den andra hunden är väldigt vaktig över mig så jag oroar mig lite för att han ska bli nervös över att det är nån annan som "klänger" på "hans" mamma!
    Sen oroar jag mig lite över att han är så stor (grand danois) så han skadar barnet oavsiktligt bara genom sin storlek. Han kärleksfulla buffar med nosen kan ju knocka de flesta..ha, ha!!
    Ja, det är mycket som ska fungera men jag försöker vara positiv och tänka att allt löser sig på nåt sätt...

• thisismylife0

Två hundar här också. JAg är nog orolig över det med. Min första hund har väldigt svårt för att jag busar med andra hundar (dock inte våran unghund) och hon gillar inte att jag leker med barn som kommer på besök. Men hon får allt vänja sig. Det jag är mer orolig över är hur man ska kunna gå med hundarna på promenad när husse är på jobbet och bebisen liten. Mina hundar är väldigt dragiga(boxer och golden-blandning)..Vi tränar så gott det går men är svårt.Till saken hör är att vi bor i lägenhet på andra våning. *suck*

• kixan

Måste bara tipsa om att en bärsjal är superbra att ha när man ska på hundpromenader med en liten (eller större) bebis. Ingen barnvagn man behöver kånka upp och nerför trappor eller släpa på, man kan ta sig fram varsomhelst & man har båda händerna fria att hålla reda på hunden/hundarna med.
    Kort sagt, en bärsjal är guld värd!

• Inger

Jag har "samma" situation men inte riktigt... Vi väntar vårt första barn i september (29:e) . Vårt allt, vår Mojje (bearded collie) är 12 år och inte överförtjust i barn. Alls. Han har alltid varit i centrum och är väldigt väldigt bortskämd. MEN han är väldigt väluppfostrad också och har sin plats i flocken. I och med sin ålder har han ett visst 'mandat' att tycka saker (och det gör han!), men inte att sätta regler. Det med hans ålder är också ett kapitel, vi vet ju inte hur länge vi får ha honom kvar, och dels inte hur mycket han orkar med. Jag tror han kommer vara sur ett tag men sen gilla läget. Jag kommer inte acceptera problem, vare sig från eller mot honom.
    Jag tror att det viktigaste är att man är klar i sin flockledarroll och att båda vuxna har pratat igenom regler och situationer som kan uppstå och har gemensamma regler och en handlingsplan.
    Det är svårt att ge generella tips eftersom hundar är såå olika, en del behöver peppning för att känna sig delaktiga, andra kan behöva hejdas med ganska hårda nypor, det är ju en fråga om säkerhet. En vält barnvagn, tuggade barn eller barn som blir kampleksaker är ingen hit.. Jag tror också att det är viktigt att hundarna känner att man litar på dem och det innebär automagiskt att de inte får ta för stort eget ansvar som de inte klarar, eller att de sätts i situationer de inte har fått 'regelboken' för.

Vi får väl höras av i höst och se hur det har gått

• Memma

Jag har ingen erfarenhet av hur det är, men är också nyfiken på hur det blir. Vi har två JR och vi ska ha barn i januari.
    Är lite oroad över hur det gå om man lägger bebben på golvet.

Svar på tråden Nyfödd OCH hund?