• Anonym

    Ex med psykiska problem

    Jag och min x-man separerade i somras och vi har två barn ihop. Vi försöker så gott det går att få allt att funka runtomkring. Vi är vänner och vi snackar nästan dagligen. Ingen av oss vill ha tillbaka den andra utan vi är överens om separationen. Ingen har hittat nån ny än så länge.

    Mitt stora problem är att han inte riktigt är helt frisk psykiskt. Han har den depression men troligtvis även Aspergers som han ska utredas för nästa år.
    Jag har ju kämpat med hans svårigheter gällande relationer under hela vårt förhållande men då hade man ju även känslorna kvar. Nu när man "bara" är bra vänner så är det svårare. Jag blir arg/ledsen/besviken när han beter sig väldigt "omoget" pga att han inte vet hur han ska bete sig. Han vill väl men det blir ofta så fel.

    Barnen vill åka till honom (de bor mest hos mig) men det blir ändå inte bra då han har svårt för närhet även när det gäller barnen. Detta slutar med att det alltid blir kaos när de kommer tillbaka till mig.

    Jag tycker i dagsläget inte att han borde ha dem över natten eller att han åtminstone förstod vad jag pratar om eftersom det är JAG (och barnen) som får ta det jobbiga efter att de varit där. Han förstår inte alls vad jag pratar om.

    HUR kan jag nå fram till honom?
    Han lyssnar på mig i mycket gällande barnen och vi är överens om hur mkt umgänge han ska ha MEN just detta att hans dåliga sociala förmåga gör att han inte riktigt kan förstå hur andra människor känner utefter hur HAN beter sig är frustrerande! Hur gör jag??

  • Svar på tråden Ex med psykiska problem
  • Tommy parterapeuten

    Hej
    En central fråga som kan vara svår att besvara är hur lämplig han är att ta hand om barnen. Det är möjligt att du måste begränsa umgänget  om du känner att du inte kan vara trygg med hur barnen har det. Att han lyssnar på dig är en fördel då ni kanske kan få en dialog som kan bära. Det är inte lätt att veta vad du ska göra. Eventuellt skulle ni kunna ta kontakt med familjerätten för att få hjälp att titta över er situation.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden Ex med psykiska problem