• Träsksvin

Jätteont i underlivet vid första mensen (ej mensvärk), hjälp!

Jag födde min son för mer än två månader sen och har idag fått min första mens därefter. Blev först glatt överaskad, inget mensvärk alls, jag som har haft rent helvetiska smärtor innan. Men nu i slutet av dagen började det göra skitont på utsidan av underlivet (inget på insidan), som att nån har sparkat till mig med full kraft mellan benen. Funderar på vad det kan vara, och framför allt vad jag ska göra åt det. 

Det gör jätteont när jag står/går, såpass så jag inte klarar det, mindre när jag sitter/ligger ner. Jag sprack inte så mycket under förlossningen och var färdigläkt efter två veckor. Kan det vara hormoner som är helt vilda efter förlossningen... torra slemhinnor, småsprickor? Nån som har en idé?

• Svar på tråden Jätteont i underlivet vid första mensen (ej mensvärk), hjälp!
  • Sjömamma

Hej.

Jag hade precis som du mycket ont de första gångerna jag hade mens efter förlossningen. Och som en stor tyngdkänsla. Det var svårt att stå/gå och sitta men kändes bäst att ligga ner. Tack o lov har det känts bättre och bättre.

Vet inte riktigt varför det blir så här. Tror att det kan vara att slidväggarna och muskulaturen i bäckenbotten är försvagad så att det blir ett stort tryck mot underlivet. Men det är ju bara mina spekulationer....

Tack o lov blev det bättre i alla fall, hoppas det blir samma för dig! Försök att ligga/vila så mycket du kan och träna med knip övningar.

• 19hundra80ett

Haft det likadant efter första förlossningen. Ont som fasen på samma sätt som du beskriver, och speciellt de första två dagarna under perioden... Hann ha mens under ett år innan jag blev gravid med nästa, så nu hoppas jag att jag slipper det denna gång, när mensen väl kommer tillbaka!

• Träsksvin

Man mår ju inte bättre av att höra att andra lider, men det känns ändå lite bättre att inte vara helt ensam om detta. 

Idag känns det bättre, får se om jag kan bära runt på min son lika mycket som vanligt. Maken stannade hemma, det känns rätt tryggt.  

• Sjömamma

Vad skönt att du har en man som kan vara hemma och hjälpa till och att du mår bättre.

Jag är ju ingen expert men jag tror att det är bra att vila och ta det lungt om man kan. Att inte lyfta och bära så mycket och inte fresta på bäckenbotten och underlivet tills man har fått tillbaka styrkan i musklerna. Man ska ju tänka på att kroppen och speciellt underlivet har varit med om en hel del!

Svar på tråden Jätteont i underlivet vid första mensen (ej mensvärk), hjälp!